InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen, nadelen van nieuwbouw

Huis kopen, nadelen van nieuwbouw

Huis kopen, nadelen van nieuwbouw Het kopen van een nieuw te bouwen huis heeft veel nadelen ten opzichten van bestaande bouw. Toch gaan veel mensen voor een nieuwbouwhuis. Veel Nederlanders zien het als een ideaal om een eigen huis te laten bouwen. Dit kunt u realiseren door een stuk grond te kopen en hierop een huis te bouwen of u koopt een nieuwbouwhuis uit een bouwproject. Een nieuwbouw huis heeft voordelen, zoals de energiezuinigheid en het zelf invloed uit kunnen uitoefenen op het eindresultaat. Helaas heeft het ook nadelen ten opzichte van het aanschaffen van bestaande bouw. Een aantal nadelen hebben wij voor u op een rijtje gezet.

Bouwperiode

Vanaf het moment dat u beslist om een nieuw te bouwen huis te kopen en de daadwerkelijke oplevering bestrijkt vaak een lange periode. Rekening houdende met vertragingen kan het opleveren wel maanden langer duren dan vooraf afgesproken. Over vertragingen in de bouw moeten goede afspraken met de bouwer worden gemaakt. Een bestaande woning kunt u vaak op korte termijn al betrekken.

Koopprijs

Verwacht geen onderhandelingsruimte bij het aan willen kopen van een nieuwbouwwoning, de prijzen staan namelijk vast. Bij het kopen van een bestaande bouw heeft u over het algemeen enige onderhandelingsruimte die u niet krijgt bij nieuwbouw. In eerste instantie gaat u uit van de prijzen waar ze mee adverteren, maar u moet zich hier niet op verkijken. De prijzen waar ze mee adverteren zijn de prijzen voor de basisoplevering. Hebt u aanvullende wensen of alternatieve verzoeken dan krijgt u te maken met een meerprijs. Wenst u niet de standaardkeuken, maar een keuken die u zelf uitzoekt dan krijgt u te maken met extra kosten. Vrijwel alle aankopers van nieuwe huizen hebben alternatieve wensen. Dit is namelijk de kans om de woning volledig naar wens te maken.

Mankementen

Iedereen die een nieuwbouwhuis koopt zou een opleveringskeuring moeten laten uitvoeren. Bij een opleveringskeuring wordt het huis door een onafhankelijke expert onder de loep genomen op zoek naar gebreken. Gemiddeld blijken er meer dan twintig gebreken geconstateerd te worden bij een dergelijke keuring.

Lege vlakte

Bij nieuwbouw projecten is het moeilijk om een beeld te vormen hoe het gaat worden. In de brochures plaatsen ze mooie illustraties die meestal een ander beeld schetsen dan de realiteit. De kavels lijken net iets ruimer en de omgeving groener dan de uiteindelijke realiteit. Ook is het moeilijk om te visualiseren hoe uw huis eruit komt te zien. Toch moet u beslissingen nemen uitgaande van de gewenste situatie. Aan de hand van tekeningen moet u uw huis indelen. Waar mensen vaak te licht over denken is de tuin. U krijgt een stuk grond bij uw huis waar u een tuin van moet creëren. Dit gaat veel tijd en geld kosten.

Een nieuwbouwhuis heeft ook veel voordelen ten opzichte van bestaande bouw.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen, nadelen van nieuwbouw"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!