InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek afsluiten bij ouders

Hypotheek afsluiten bij ouders

Starters hebben het moeilijk als nieuwkomer op de huizenmarkt. De huizen zijn te duur en de inkomens te laag. Tegenwoordig bestaan er nauwelijks starterwoningen meer. Er zijn nog steeds rijtjeshuizen en appartementen die ze deze naam geven, maar de starters kunnen de steeds hogere koopsommen niet opbrengen. Een starterwoning in de Randstad begint tegenwoordig bij 200.000. Vaak zijn deze groep potentiële kopers genoodzaakt tot het huren van een woonruimte. In een huurhuis sparen voor een koophuis gaat niet op in een periode van stijgende huizenprijzen. In het verleden zijn de huizenprijzen namelijk fors gestegen. Stijgen de prijzen in één jaar met vijf procent dan kunnen de starters die eerst huren er niet tegenop sparen. Een koophuis van 200.000 zou dan 10.000 meer waard worden. In een dalende markt kan het een optie zijn.

Lenen bij ouders

De ouders kunnen bij het afsluiten van een hypotheek borg staan. Kan het kind in dit geval de hypotheeklasten niet dragen, dan gaat de bank de ouders aanspreken. Een andere optie is om de volledige lening bij de ouders af te sluiten. De fiscale aftrekbaarheid van de hypotheekrente blijft in stand. De hypotheekrente is namelijk ook in deze situatie aftrekbaar van het inkomen in box 1. De ouders moeten uiteraard wel beschikken over een dergelijk bedrag. Voor zowel het kind als de ouders kan het zeer gunstig zijn. Het kind kan rekenen op een soepele regeling om het schuldbedrag terug te betalen. De ouders kunnen een goed rendement maken op het uitstaande bedrag.

Hoe te handelen?

Het gaat hier om een onderhandse lening waarbij het verstandig is om deze via de notaris vast te leggen. In het notarieel stuk kunnen de condities voor de lening zijn vastgelegd, zoals de looptijd, het onderpand en de hoogte van de hypotheekrente.Voor de belastingdienst moet het duidelijk zijn dat het om een lening ter verwerving van een woonhuis gaat. Dit is noodzakelijk om de betaalde hypotheekrente fiscaal aftrekbaar te maken.

Hypotheekrente

De belastingdienst stelt eisen aan de onderling afgesproken rente. Het is namelijk zeer gunstig voor beide partijen om een zo hoog mogelijke rente af te spreken. De ouders krijgen hierdoor een hoog rendement over het uitgeleende bedrag en het kind geniet van een zeer hoge fiscale aftrek. Het moet gaan om een marktconforme hypotheekrente. Hierbij gaat de belastingdienst uit van een gemiddelde hypotheekrente afhankelijk van de gekozen hypotheekvorm. Een te hoge hypotheekrente kan afgestraft worden door de belastingdienst. De belastingdienst gaat uit van redelijke percentages. U moet diverse aanbieders met elkaar vergelijken en het gemiddelde daarvan aanhouden. De hypotheekrente voor een spaarhypotheek ligt hoger dan bijvoorbeeld de rente voor een aflossingsvrije hypotheek. Daarom moet u uitgaan van de werkelijk afgesproken hypotheekvorm. U moet zich uiteraard niet gaan baseren op actietarieven van de banken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek afsluiten bij ouders"

Reactie

Rob Makkinga, 07-12-2008 14:13 #1
Een goed stuk. Vier opmerkingen:
1) het is m.i. niet verplicht de onderhandse overeenkomst notarieel vast te leggen om de lening als een zogenaamde box I te laten kwalificeren. Het is wel verstandig de overeenkomst als overeenkomst te laten registreren.
2) Bovendien hoeft een dergelijke lening niet hypothecair. Het gaat erom dat de uitgaven gedaan zijn voor verbetering/onderhoud/aanschaf etc. van de eigen woning.
3) Natuurlijk kan er wel gekeken worden naar de tarieven van de banken. Zeker als je als hypotheeknemer optreedt. Verstrekt je als ouders een zogenaamde blanco lening, dan mag je een opslag voor het risico hanteren.
4) het tarief dient matkconform te zijn. Een te laag tarief kan als een gedeeltelijke schenking worden gezien. In de literatuur kom je het veilige percentage tegen van 6%.

Infoteur: Juul
Laatste update: 07-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!