InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Het afsluiten van een starterslening

Het afsluiten van een starterslening

Het afsluiten van een starterslening Voor starters is het vaak lastig om een goede hypotheek af te sluiten. Ze hebben weinig geld en hebben weinig ervaring, dus weten niet goed waar ze moeten starten op de hypotheekmarkt. Daarom zijn er speciale hypotheken ontwikkeld voor starters, de zogeheten startershypotheek. Deze maakt het voor starters makkelijker om een hypotheek af te sluiten omdat de eisen minder hoog liggen dan bij een reguliere hypotheek. Voor het afsluiten van een startershypotheek moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ten eerste moet een baan hebben met een vast contract voor langere tijd, of een aantoonbaar stabiel en hoog genoeg inkomen. De startershypotheek is speciaal ontwikkeld voor jongeren die jonger zijn dan 35 jaar en minimaal een MBO-diploma in hun bezit hebben. De startershypotheek is speciaal uitgevonden, omdat veel jongeren op dit moment net te weinig geld hebben om een woning te kopen, en daardoor niet de woningmarkt opstromen, of onnodig lang in studentenwoningen of bij de ouders thuis blijven wonen. Dit leidt weer tot problemen in die sectoren van de woningmarkt. Uit onderzoek van TNS NIPO is dan ook gebleken dat 43% van de starters hun woning niet kan financieren.

Startershypotheek

Wanneer u die starter bent dan vind u het natuurlijk belangrijk om zo'n goedkoop als mogelijke startershypotheek te vinden. Daarom is het belangrijk dat u zich goed oriënteert. Om juist die ene goedkope startershypotheek te vinden moeten er een aantal stappen ondernomen worden. Ten eerste is het belangrijk dat de bank doorvraagt over eventuele toekomstplannen en inkomstenstijging. Als er een grote kans is op inkomstenstijging, dan zal de bank eerder geneigd zijn om u een groter bedrag toe te kennen. Een ander kenmerk is dat er het bedrag van de hypotheek hoger is dan het onderpand. Dit dient als doel om een deel van de hypotheeklasten te kunnen voldoen, omdat tijdens de eerste periode het inkomen vaak nog niet toereikend is. Ook is het zeker aan te raden om bij meerdere hypotheekaanbieders te informeren en waar mogelijk een offerte voor een goedkope startershypotheek aan te vragen.

Tips

et is belangrijk daarbij onderscheid tussen een aantal zaken te maken. Het klinkt voor de hand liggend, maar toch zijn er best wel veel starters die de offerte voor de hypotheek alleen aanvragen bij de 'eigen' bank. Het kan slim zijn om bij je 'eigen' bank een hypotheekofferte op te vragen, maar kijk ook eens verder. Er is gebleken uit onderzoek dat veel starters de eerste offerte opvragen banken als de Rabobank, de ING Bank , ABN Amro, en anderen. Dit hoeven niet perse de de banken met de laagste hypotheekrente-tarieven te zijn. Bij het onderzoek waren dit juist banken als De Hypotheker, MoneYou, en Bouwfonds.

Starterslening via de gemeente

Ook is er voor starters in sommige gemeenten een een speciale subsidie beschikbaar. Deze kan voor een deel van het hypotheekbedrag worden uitgegeven. Het is het beste om daar met de eigen gemeente contact over op te nemen, omdat de regelingen per gemeente verschillen. In het geval van een starterslening is het vaak mogelijk om een bepaald bedrag te lenen tegen een lage rente. Een andere mogelijkheid is dat er de eerste paar geen rente betaald hoeft te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het afsluiten van een starterslening"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 07-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek
Schrijf mee!