InfoNu.nl > Financieel > Geld > Starter appartement kopen is een grote fout

Starter appartement kopen is een grote fout

Starter  appartement kopen is een grote fout U moet een huis kopen dat het beste past bij de levensfase waar u in zit. Voor starters is het echter vaak niet verstandig om een appartement te kopen. In steden als Rotterdam, Amsterdam en Utrecht is er een grote vraag naar woonruimte. Met name de goedkope en kleinere appartementen worden er veel aangeboden. Voor starters op de huizenmarkt lijkt het aantrekkelijk om een goedkope appartement te kopen, maar voorzichtigheid is geboden. In een huizenmarkt waarin de huizenprijzen snel stijgen, kan het kopen van een appartementje een goede investering zijn, maar pas op in slechtere tijden.

Eén- of tweekamerappartement zal snel te klein worden

Als vrijgezel een appartement kopen lijkt een verstandige investering, maar in het geval de vrijgezel op korte termijn toch samen gaat wonen, zal het appartement al gauw te klein worden. Een kleine appartement wordt vaak gekocht voor een relatief korte periode. Bij een noodzaak om weer te verkopen, moet de verkoop nog wel lukken.

Kies voor een groter huis buiten het centrum

Locatie is een belangrijke factor om de prijs van woonruimte te bepalen. Met een klein budget kunt u een klein appartementje kopen in het hartje van het centrum. Indien u buiten het centrum gaat kopen, kunt u voor hetzelfde bedrag een groter huis of appartement kopen. Mogelijk staat u op dit moment niet te springen om meer woonruimte, maar bij veranderingen in uw persoonlijke situatie kan dat snel veranderen.

Liever een opknapper dan een appartement met weinig leefruimte

Uitgaande van de mogelijkheden met een gekochte huis of appartement, is het verstandiger om een groter opknaphuis te kopen. Dit huis kunt u namelijk verbouwen tot dit huis aan uw vereisten voldoet. Een kleine koopappartement biedt verder geen mogelijkheden. Op het moment dat u deze weer moet verkopen, is het afwachten hoe eenvoudig u de appartement weer kunt verkopen.

Een korte periode in de stad moeten wonen

Ouders van studerende kinderen kunnen hun kind helpen door een appartement te kopen in de stad waar hun kind de studie moet volgen. Dit kan een goede investering zijn, maar in het geval de huizenmarkt ondertussen verslechterd is, zal het lastig zijn om het appartement weer voor een goed bedrag te verkopen. Indien het voor een korte periode is, lijkt huren verstandiger te zijn.

Kies voor meerdere slaapkamers

De prijs van een appartement wordt voornamelijk bepaald door de locatie, staat van onderhoud, het aantal vierkante meters en de hoeveelheid slaapkamers. Over het algemeen is te stellen dat het verstandiger is om meerdere kleinere slaapkamers te creëren in plaats van een grote slaapkamer die van alle gemakken is voorzien.

Een appartement kopen of huren?

Een appartement wordt vaak gekocht voor een relatief korte periode in vergelijking met een gezinswoning. In een gezonde huizenmarkt is het ook weer relatief eenvoudig om een courante appartement weer te verkopen. Dat geldt zeker indien het huis gevestigd is in de Randstad. Toch moet vooraf stil worden gestaan bij de nadelen van het kopen. Een appartement huren is in ieder geval verstandig als vooraf duidelijk is dat het een tijdelijke bewoning betreft. Op lange termijn is het in de praktijk verstandiger om een huis te kopen, maar blijven uw woonwensen ook de komende jaren hetzelfde?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Starter appartement kopen is een grote fout"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!