InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De startershypotheek

De startershypotheek

Hoe kan ik de beste startershypotheek met de laagste maandlasten krijgen? Door op de hoogte te blijven van de voorwaarden van een startershypotheek. Informatie in te winnen over de Nationale Hypotheek Garantie voorwaarden, hypotheken te vergelijken en een gratis online startershypotheek aan te vragen. Ook voor starters is het mogelijk om op een veilige, voordelige en verantwoordelijk manier een huis te kopen.

Meer lenen dan dat je nu verdient

Bij sommige banken kun je meer lenen met een startershypotheek dan dat je nu verdient. Uitgangspunt van de bank is dat je steeds meer gaat verdienen in de toekomst zodat je de hogere maandlasten later wel zal kunnen betalen. Aan de starters- hypotheek zijn vaak veel voorwaarden verbonden. Als tegenprestatie voor de korting op de rente verwacht de bank dat je ook je verzekering en bijbehorende bankzaken bij hun onderbrengt. Verder bestaat de mogelijkheid om bij de startershypotheek een extra stukje lening op te nemen waarmee je de kosten voor de eerste paar jaar kan overbruggen. Dat zal overigens per bank verschillen.

Voorwaarden startershypotheek

  • Wil je in aanmerking komen voor de startershypotheek dan moet je een afgeronde hbo of wo opleiding hebben.
  • Het moet je eerste huis zijn dat je gaat kopen.
  • Je mag niet ouder zijn dan 35 jaar.
  • De hypotheek moet aan de Nationale Hypotheek Garantie voorwaarden voldoen.

De Nationale Hypotheek Garantie

De Nationale Hypotheek Garantie garandeert hypotheken tot 290.000 en leent op een veilige, voordelige en verantwoordelijke manier. Ook kunt je van een voordelige korting profiteren op je hypotheekrente van wel 0,6%. Een verschil van honderden euro`s per jaar. Informeer altijd eerst bij je hypotheekadviseur of je in aanmerking komt voor Nationale Hypotheek Garantie. Dat is belangrijk, omdat als je arbeidsongeschikt of werkloos wordt, de hypotheek niet meer betaald kan worden. Ook bij verbreking van je relatie of bij overlijden van je partner kom je in de problemen met de aflossing van de hypotheek. In zulke gevallen biedt de Stichting Waarborgfonds Eigen woningen uitkomst. Daarom is de Nationale Hypotheek Garantie veilig, voordelig en verantwoordelijk. De bank van je keuze kan je meer over deze Nationale Hypotheek Garantie voorwaarden vertellen.

Hypotheken vergelijken

Als je niet precies weet welke hypotheekvorm van toepassing is voor jou persoonlijke situatie, is het verstandig om het aanbod van de geldverstrekkers of banken te vergelijken m.b.t.
  • De maandlasten (de hoogte van de hypotheek is afhankelijk van het beschikbaar bruto inkomen en de netto maandlasten).
  • Het advies (moet deskundig zijn, persoonlijk en op maat).
  • Grondige kennis (er moet een degelijke kennis aanwezig zijn over regelingen en subsidies die vanuit de overheid beschikbaar worden gesteld).
  • Onafhankelijkheid (er moet onafhankelijk van andere partijen, banken of financiële instellingen worden gehandeld).
  • Offerte (deze moet duidelijkheid verschaffen en scherp concurrerend zijn).

Online aanvragen

Bij verschillende banken kan een startershypotheek online aangevraagd worden. Je kunt het maximaal te lenen bedrag zelf berekenen en wat je maandlasten zullen worden. Daarna vraag je vrijblijvend een startershypotheek aan. Deze is geheel gratis.
Blijkt dat je tijdens de aanvraag behoefte hebt aan advies dan kost dat tussen de 1000 en 1250.
© 2013 - 2017 Aucan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een startershypotheek aanvragenEen startershypotheek aanvragenJongeren die hun eerste huis kopen lopen tegen een heleboel zaken aan. Zo gemakkelijk is het immers niet om je eerste wo…
Hypotheek voor alleenstaanden: starters - en singlehypotheekAls alleenstaande is het niet eenvoudig een hypotheek af te sluiten, omdat er eisen worden gesteld omtrent het inkomen.…
Verzekering bij geld lenenVerzekering bij geld lenenBij verzekerd geld lenen willen banken dat u in 2017 ook een aanvullende verzekering afsluit. Dit is een kredietverzeker…
Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Een woning kopen is in de eenentwintigste eeuw zo duur geworden dat het voor veel mensen met een laag inkomen onbegonnen…
Geld lenen bij Mevrouw LeemansGeld lenen bij Mevrouw LeemansMevrouw Leemans is een van de bekendere kredietverstrekkers uit België. Het is mogelijk om een relatief goedkope lening…
Bronnen en referenties
  • http://www.eerste-koophuis.nl/soorten-hypotheken/startershypotheek/item136

Reageer op het artikel "De startershypotheek"

Infoteur: Aucan
Laatste update: 31-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!