Huis van één miljoen

Huis van één miljoen Indien u over de middelen beschikt kunt u een huis kopen van één miljoen euro. Hoe hoog worden u maandlasten in dat geval? De woonlasten beslaan een groot deel van uw inkomen. Onder de woonlasten valt niet alleen de hypotheek, maar ook de bijkomende kosten als verzekeringen en belastingen. Gelukkig betaalt ons belastingstelsel fors mee aan een dergelijke aankoop. De rentelasten zijn namelijk nog steeds fiscaal aftrekbaar.

Rentelasten

Er zijn diverse vormen van hypotheek die u kunt afsluiten. De ene hypotheek zorgt voor maandelijkse aflossing op de hoofdsom de andere zorgt voor aflossing op de einddatum. Steeds vaker kiezen Nederlanders er voor om de maandlasten zo laag mogelijk te houden. Een ideale hypotheekvorm is dan de aflossingsvrije hypotheek. De banken zullen u niet toestaan om een hypotheek volledig aflossingsvrij te sluiten, maar voor een gedeelte zullen ze het toestaan. Uitgaande van een huis van één miljoen zult u een hypotheek nodig hebben van ongeveer 1,1 miljoen euro. Daarnaast krijgt u nog te maken met met de WOZ-waarde waar u belasting over moet betalen.

Eigenwoningforfait

De bijtelling eigenwoningforfait wordt per 2009 verhoogd voor huizen met een WOZ waarde van meer dan een miljoen euro. In zeven stappen zal de bijtelling verhoogd worden van 0,55 procent naar 2,35 procent. Dit zal echter alleen betrekking hebben op huizen die meer dan een miljoen kosten. De hogere bijtelling geldt ook uitsluitend voor het meerdere boven de één miljoen. In geval van een huis van een miljoen ondervindt u hier geen nadeel van.

Toekomst

De aftrekbaarheid van hypotheekrente blijft ook in de toekomst een onzekerheid. Indien de overheid volgend jaar besluit om de hypotheekrente aftrek te beperken kunnen uw netto maandelijkse lasten enorm stijgen.

Voorbeeldberekening van de maandlasten uitgaande van alleen de hypotheeklasten, aflossing en de WOZ:
Hypotheek: 1,1 miljoen euro
Rentelasten uitgaande van 6% per jaarЄ5.500 per mnd bruto
Eigenwoningforfait uitgaande van 0,55% van €1 miljoen€458,33 per mnd
Spaarbedrag per maand om na 30 jaar de hypotheek af te lossen (uitgaade van 4% rendement) ongeveer €1.600 per mnd

Benodigd jaarinkomen om 1,1 miljoen euro te lenen: ongeveer €200.000
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis van één miljoen"

Infoteur: Juul
Laatste update: 17-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!