InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Geen hypotheek meer voor mensen met een BKR codering

Geen hypotheek meer voor mensen met een BKR codering

Geen hypotheek meer voor mensen met een BKR codering Kon je in het verleden nog bij verschillende hypotheekverstrekkers een hypotheek krijgen, ondanks je BKR-codering. Door de kredietcrisis stopten diverse partijen, zoals Gmac, ELQ, Hypotrust en Sparck met verstrekken van deze non-conforminghypotheek. Dat betekent dat mensen met een BKR-codering in Nederland geen hypotheek meer kunnen krijgen. Maar het betekent ook dat zelfstandigen, freelancers en mensen met een tijdelijke verblijfstatus meer moeite hebben om een hypotheek te krijgen. Met het einde van de hypotheken van Sparck op de Nederlandse markt valt definitief het doek voor mensen die moeilijker een hypotheek kunnen krijgen. Dat zijn niet alleen mensen met een BKR-codering. Zij hielpen ook zelfstandigen, freelancers en mensen met een tijdelijke verblijfsstatus aan een hypotheek.

Sparck, Gmac, ELQ (dochter van Lehman Brothers) en Hypotrust (Quion) waren hypotheekverstrekkers die zich specialiseerden in het verstrekken van hypotheken met een hoger risico. Nu deze gestopt zijn met het verstrekken is het nagenoeg onmogelijk geworden om een hypotheek te krijgen voor mensen die niet in loondienst werken of een schuld hebben. Er zijn nog wel 'normale' hypotheekverstrekkers die een enkele keer bereid zullen zijn een hypotheek te verstrekken aan deze 'moeilijke gevallen', maar die kans is vrijwel nihil.

Kredietcrisis

De oorzaak ligt bij de kredietcrisis. In de Verenigde Staten zijn huizeneigenaren met een dergelijke hypotheek (een risico hypotheek) massaal in betalingsproblemen komen. Daardoor verkeren sommige hypotheekverstrekkers in de problemen en zijn er zelfs al een aantal failliet gegaan. Dit leidde tot koersdalingen wereldwijd.

Lenen

In Nederland zijn er geen problemen met de hypotheken. Maar door deze crisis lenen banken moeilijker geld uit en dat betekent dat de aanbieders van non-conforming hypotheken in Nederland geen krediet meer konden krijgen. Ook het securiseren, het verpakken en doorverkopen, van hypotheken gebeurt niet meer. Dat betekent dat deze hypotheekverstrekkers geen geld meer hebben.

BKR

Dat betekent een groot verschil voor de Nederlandse markt. Vroeger kon je als je geregistreerd stond bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) een hypotheek vaak wel vergeten. Maar gelukkig kwam door een oplossing voor, doordat sommige banken geen moeite hadden met een BKR-codering. Daar stond dan wel een hogere rente tegenover.

Dat er een markt was voor dit soort hypotheken is niet zo raar. Een BKR-codering is immers al snel gemaakt. Postorderbedrijven, maar ook telecombedrijven, staan er om bekend binnen zeer korte termijn hun klanten met betalingsachterstand te laten registreren. Je kunt bij het BKR om verschillende redenen geregistreerd staan. Vanwege een betalingsachterstand (A-codering) of als deze hersteld is (H-codering).

Codering

Naast de codering krijg je vaak een cijfer toegevoegd, zodat je bijvoorbeeld een A1-codering hebt wat betekent dat je een afbetalingsregeling getroffen hebt. Cijfer 2 betekent dat de geldverstrekker het geld heeft opgeëist, cijfer 3 als de schuld of een deel daarvan als verloren wordt beschouwd. Cijfer 4 betekent dat degene met de schulden onvindbaar is.

Tot voor kort waren de A1 en A2 coderingen geen probleem meer, maar dat is dus sinds begin juni 2008 voorbij.

2015

Nu de ergste ellende achter de rug is en de woningmarkt uit het dal klimt, ziet het er weer wat beter uit. Vooral zelfstandigen kunnen, als zij de afgelopen drie jaar een goed inkomen hebben verdiend, een hypotheek krijgen. Het blijft echter een proces dat meer tijd kost dan mensen in loondienst die een hypotheek aanvragen.

Daarom is het verstandig om voordat je een bod doet eerst te gaan praten met een bank of tussenpersoon over de mogelijkheden. Zorg daarnaast voor extra tijd met betrekking tot de ontbindende voorwaarden. Het zal langer duren voordat je zekerheid hebt over een hypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenVoor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenOndanks schulden is het in 2007 geen probleem om een hypotheek te krijgen. In Nederland kan je ondanks een BKR-codering…
BKR registratie of codering kan een lening in de weg staanBKR registratie of codering kan een lening in de weg staan10,5 miljoen Nederlanders staan geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Een BKR-registratie is echter nie…
Geld lenen: BKR registratie verwijderenHoe kun je een BKR registratie verwijderen? Je kunt dit zelf doen, maar ook met behulp van gespecialiseerde bedrijven. Z…
Risico hypotheek niet meer AmerikaansRisico hypotheek niet meer AmerikaansGo where the money flows, moet het Amerikaanse Lehman Brothers gedacht hebben. Nu het in de VS in verband met de hypothe…
Hypotheek met BKR registratieHypotheek met BKR registratieEen BKR registratie is iets anders dan een BKR notering of een BKR codering. Een hypotheek met BKR registratie is vaak w…

Reageer op het artikel "Geen hypotheek meer voor mensen met een BKR codering"

Reacties

Greg Hiller, 09-06-2008 03:02 #2
Ik heb al 'tig spook- of onterechte-opgelegde rekeningen ontvangen over de laatste vele jaren, meestal van UPC, maar ook van andere telecombedrijvenen, zelfs van één waarmee ik in mijn leven nooit mee gebeld heb; en ik maak mij dan zorgen over wat er nou allemaal staat bij het BKR!

Meer recentelijk speelt ook KPN (tot mijn oprecht verbasing moet ik zeggen) de bekende spelletjes over her z.g. 'niet weten' dat ik keurig en op tijd opgezegd heeft en wederom zijn er problemen.

Het is te gek voor woorden als men, door het toedoen van criminele bedrijven, problemen krijgt met het verkrijgen van hypotheken!

Anneke Ranzato, 06-06-2008 19:52 #1
ELQ is (nog) helemaal niet gestopt met hypotheekverstrekking, voor zover ik weet! Wel hebben ze de voorwaarden aangescherpt (met BKR codering niet meer dan 100% vd executiewaarde), sluiten ze veel minder hypotheken af en hebben ze ook personeel weg moeten sturen. Maar ze zijn nog steeds actief in de markt.

Infoteur: Jour
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis kopen
Reacties: 2
Schrijf mee!