InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Vista Hypotheken: gunstige voorwaarden en hypotheekrente

Vista Hypotheken: gunstige voorwaarden en hypotheekrente

Vista Hypotheken: gunstige voorwaarden en hypotheekrente Hypotheekverstrekker Vista Hypotheken is in april 2018 door de Rabobank in de markt gezet als een nieuwe hypotheekaanbieder. Vista Hypotheken gaat vol de concurrentie aan door een aantal zeer gunstige voorwaarden voor een hypotheek aan te bieden. Een voorbeeld is dat u altijd boetevrij mag aflossen als u dat doet met eigen geld. Starters kunnen er terecht, zzp'ers met een perspectiefverklaring, wie niet eigenlijk? Vista Hypotheken lijkt goed begrepen te hebben dat niet alleen een gunstige hypotheekrente belangrijk is, maar ook de kleine lettertjes, de voorwaarden. Een woning koopt u immers voor vele jaren en dan wilt u graag ook flexibel kunnen zijn.

Een hypotheek bij Vista Hypotheken afsluiten

Vista Hypotheken als concurrent van de Rabobank

Eigenlijk heeft de Rabobank in april 2018 een sterke concurrent op de hypotheekmarkt gezet. Vista Hypotheken is de naam, een handelsnaam van de Rabobank maar verder volledig zelfstandig opererend. Die zelfstandigheid betekent ook dat de hypotheken niet op de balans van de Rabobank zelf hoeven te worden gezet wat tegen de achtergrond van Basel 4 gunstig voor de bank is. Een nieuwe hypotheekbank in de markt zetten is niet niets en heeft een goede kans van slagen als ook de hypotheekvoorwaarden en de hypotheekrente gunstig zijn. Vista Hypotheken lijkt in 2018 aan deze wensen te voldoen. Sterker nog, de gunstige voorwaarden kunnen ervoor zorgen dat een iets hogere hypotheekrente soms ook gerechtvaardigd is.

De hypotheekrente van Vista Hypotheken

Voordat u een hypotheek bij een bank gaat afsluiten, gaat u op zoek naar de mogelijkheden om een lage hypotheekrente te bemachtigen. Het internet biedt allerlei vergelijkingssites die u hierbij kunnen helpen, de hypotheekadviseur zal u van goed advies voorzien. De hypotheekrente van Vista Hypotheken blijkt in 2018 in veel gevallen concurrerend te zijn en bij lange looptijden vaak lager dan bij de concurrentie het geval is. Opvallend zijn vooral een aantal gunstige hypotheekvoorwaarden.

Gunstige hypotheekvoorwaarden bij uw hypotheek

Wie een hypotheek wil afsluiten doet er goed aan om niet alleen de hoogte van de hypotheekrente te bekijken, maar vergelijkt ook de voorwaarden. Er zijn nogal wat banken die boetevrij aflossen van een hypotheek beperkt mogelijk maken en u een hoge boeterente in rekening brengen als u meer extra aflost in een jaar. Bij Vista Hypotheken is dat anders:

Belangrijke voorwaarden Vista Hypotheken

Enkele belangrijke voorwaarden zijn:
  • U betaalt geen boeterente bij extra aflossen uit eigen middelen.
  • De hypotheekrente wordt automatisch verlaagd als u terecht komt in een lagere risicoklasse.
  • Gaat het om nieuwbouw, dan betaalt u geen rente over het bedrag in depot.
  • U krijgt altijd de laagste rente bij het passeren van de hypotheek.

Boetevrij extra aflossen dus

In de meeste hypotheekakten staat dat u een boeterente moet betalen als u meer dan 10 of 20% van de hypotheek extra aflost in een jaar. De boeterente is voor nogal wat mensen een echte belemmering om over te stappen naar een lagere hypotheekrente, immers het voordeel dat u met de lagere hypotheekrente kunt behalen wordt dan in belangrijke mate teniet gedaan door de boeterente van de bank. Het kan soms om vele duizenden euro's aan boeterente gaan. Goed nieuws dus, Vista Hypotheken berekent geen boeterente. U mag zelfs tot 100% boetevrij vervroegd aflossen.

Automatisch een lagere hypotheekrente krijgen

Banken hanteren hypotheekklassen, dat wil zeggen dat als u in verhouding tot de waarde van de woning veel hypotheek hebt, ook de hypotheekrente hoger zal zijn. Als u extra aflost of als de WOZ-waarde van een woning stijgt, kan het gebeuren dat u in een lagere renteklasse terecht komt en dus eigenlijk minder hypotheekrente zou moeten betalen. Nogal wat banken wachten met deze aanpassing tot het moment dat de rentevaste periode voorbij is of tot het moment dat de gaat klagen bij de bank. Bij Vista Hypotheken is dit allemaal niet nodig, als u recht hebt op een lagere hypotheekrente omdat u in een lagere risicoklasse terecht bent gekomen, dan wordt de hypotheekrente automatisch voor u aangepast.

Rente bij nieuwbouw

Als u een woning koopt die nog in aanbouw is, hebt u zeer waarschijnlijk ook een bouwdepot. Uit dit bouwdepot wordt de hypotheek in delen uitbetaald, zodat u de facturen van de aannemer kunt betalen. Gebruikelijk is dat u bij een bouwdepot een rentevergoeding ontvangt voor het nog niet verbruikte deel, maar dat die rentevergoeding lager is dan de hypotheekrente die u voor uw hypotheek moet betalen. Bij Vista Hypotheken daarentegen is de rentevergoeding gelijk aan de rente die u over de lening betaalt en dus per saldo nul.

Laagste hypotheekrente bij de notaris

Op het moment van overdracht van uw woning kan de hypotheekrente in de markt inmiddels afwijken van de hypotheekrente in uw hypotheekofferte. Ook dat is geen probleem, is de rente inmiddels lager dan de rente in de offerte, dan krijgt u de lagere rente. Is de rente inmiddels hoger, dan geldt de hypotheekrente uit de offerte.

Welke hypotheek dan?

Welke hypotheek voor u de beste is, hangt af van de persoonlijke situatie. U kunt in ieder geval uit vier hypotheekvormen kiezen, waarbij ook een combinatie van hypotheken mogelijk is. De maximale looptijd van een Vista hypotheek is 30 jaar, met uitzondering van de overbruggingshypotheek die een kleinere looptijd kent:
  • Een annuïteitenhypotheek, waarbij u maandelijks hetzelfde bedrag betaalt.
  • Een lineaire hypotheek, waarbij het bedrag aan aflossing gedurende de gehele looptijd hetzelfde is, maar de rente daalt doordat door de aflossing ook de hypotheek daalt.
  • De aflossingsvrije hypotheek, waarbij u maandelijks rente betaalt en (nog) niet aflost.
  • De overbruggingshypotheek die u afsluit voor een tijdelijke overbrugging als uw oude woning nog niet is verkocht. De looptijd hiervan is maximaal twee jaar.

Conclusie hypotheek afsluiten, maar bij wie dan?

Nieuwe concurrentie op de woningmarkt en hypotheekmarkt is vooral gunstig voor de klant, het betekent dat de prijs die u voor een hypotheek betaalt omlaag kan of relatief laag kan blijven, maar ook dat u gunstige voorwaarden kunt bedingen. Een goede hypotheekadviseur kan u hier prima bij helpen, het palet waaruit gekozen kan worden neemt toe en misschien komt ook u wel uit bij Vista Hypotheken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek in het buitenland voor woning in NederlandHypotheek in het buitenland voor woning in NederlandIn Nederland zijn de hypotheekrentes veel hoger dan in andere Europese landen. In landen zoals Spanje, België,Duitsland…
Hypotheek verlengen in 2018Hypotheek verlengen in 2018De hypotheekrente daalt. Wie in 2018 zijn hypotheek moet verlengen door de renteherziening en doordat de rentevaste peri…
Hypotheek, de OpBouw Hypotheek van de RaboBankHypotheek, de OpBouw Hypotheek van de RaboBankDe Rabobank heeft een zeer populaire bankspaarhypotheek, de OpBouw hypotheek. Dit bankspaarproduct komt uitstekend door…
Hypotheek bij NIBC Direct afsluitenHypotheek bij NIBC Direct afsluitenBij NIBC Direct kunt u online direct uw hypotheek afsluiten. In 2018 is dit zeker tegen een lage hypotheekrente mogelijk…
Obvion HypothekenDe hypotheekverstrekker Obvion bestaat sinds 2002. Obvion is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen twee zeer gere…
Bronnen en referenties
  • Vista Hypotheken

Reageer op het artikel "Vista Hypotheken: gunstige voorwaarden en hypotheekrente"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 25-04-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek 2018
Schrijf mee!