InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat kost het om een huis te kopen?

Wat kost het om een huis te kopen?

Wat kost het om een huis te kopen? Als je een huis wilt kopen, komen hier vanzelfsprekend allerlei kosten bij kijken. De prijs van een huis kan natuurlijk ontzettend verschillen, hoeveel dit kost hangt naast een heleboel factoren onder andere af van de grootte, de staat en de locatie van je huis. Niet alleen de koopprijs van een huis hoort bij de kosten, maar hiernaast komen er ook nog een aantal andere aankoopkosten bij. Naast de maandelijkse kosten aan de hypotheek, die bestaan uit rente en aflossing, komen er ook andere terugkerende kosten bij kijken.

Aankoopkosten

Dit zijn eenmalige kosten die je maakt bij de aankoop van je huis. Niet alle kosten zijn er bij alle huizen, maar onder de aankoopkosten vallen makelaarskosten, een bouwkundige keuring, taxatiekosten, de overdrachtsbelasting en de transportaktekosten. De makelaarskosten en de taxatiekosten hangen af van de totale waarde van je woning, dus we gaan hier van gemiddelde bedragen uit van een gemiddeld huis in Nederland. De gemiddelde koopprijs van een huis in Nederland lag in 2014 volgens de Nederlandse Makelaars Vereniging net boven de 200.000,-. Het totaal van de aankoopkosten is minimaal ca. 3000,-, deze kosten betaal je voorafgaand aan de koop.

Financieringskosten

Deze kosten zijn eenmalige kosten die je maakt bij de aankoop van je huis. De financieringskosten zijn de kosten voor het hypotheekadvies en het afsluiten van de hypotheek. Deze kosten worden betaald aan de hypotheekadviseur en aan de notaris. Hypotheekadviseurs en notarissen mogen de hoogte van deze kosten zelf bepalen, hier zitten dus ook enorme verschillen in. Over het algemeen rekenen makelaars en adviseurs tussen de 1 en 1,5 % van de verkoopprijs van het huis aan kosten. Gemiddeld ben je voor de financieringskosten van een gemiddeld huis minimaal ca. 2000,- kwijt, deze kosten betaal je voorafgaand aan de koop.

Verzekeringskosten

Als je een huist koopt, wil je natuurlijk ook de nodige zaken verzekeren. Je kunt je tegenwoordig tegen van alles verzekeren, maar bij de aankoop van een huis worden meestal een brand-, storm- en inbraakschadeverzekeringen afgesloten. Vaak is het verplicht om een levensverzekering af te sluiten als je een eigen huis koopt, hier betaal je ook een maandelijkse premie voor. De maandelijkse premie voor deze verzekeringen is vaak rond de 20,-, voor 10 jaar dat je in je huis woont, is dit dus 2400,-.

Onroerende zaakbelasting

Deze belasting betaal je aan de gemeente waar je woning staat en de hoogte hiervan hangt af van de WOZ-waarde van je woning. In bepaalde gemeentes moet je ook erfpacht betalen. Dit is het geval als de gemeente de grond waar je huis op staat niet aan je verkoopt, maar deze in bruikleen geeft aan je. Gemeenten bepalen de hoogte van deze kosten zelf en de WOZ-waarde verschilt ontzettend per huis, hierdoor kunnen deze kosten enorm van elkaar verschillen. Gemiddeld ben je per jaar ongeveer 1000,- kwijt aan de onroerende zaakbelasting, dit is dus 10.000 voor 10 jaar.

Onderhoudskosten

Onderhoudskosten betaal je als eigenaar van een huis altijd zelf. Dit kan gaan om een lek, schade in de elektriciteit, een kapotte vloer en nog veel meer andere dingen. Deze kosten zijn van tevoren altijd moeilijk in te schatten en komen vaak onverwachts. Om deze kosten op te vangen is het verstandig om altijd 1000,- achter de hand te hebben.

Totaal

De kosten die je kwijt bent bij de aankoop van een huis kunnen ontzettend verschillen, maar toch is het verstandig om van tevoren een schatting te kunnen maken van het bedrag dat je minimaal nodig hebt, zodat je hier eventueel voor kunt sparen. Deze kosten kunnen dus altijd veel hoger of lager uitvallen, afhankelijk van de waarde van je huis. Bij alle kosten hierboven genoemd wordt uitgegaan van de aankoop van een huis met een waarde van 200.000,-. De maandelijkse kosten die je hiervoor aan een hypotheek betaalt hangen af van het soort hypotheek, je inkomen en je eigen inleg maar gemiddeld zal dit maandbedrag rond de 800,- liggen. Hiernaast komen er dus een heleboel kosten bij, waarvoor je zeker op een bedrag van minimaal 18.400,- moet rekenen. 5000,- hiervan heb je nodig voorafgaand aan de koop van je huis, de overige 13.400,- zijn verstandig om beschikbaar te hebben voor de 10 jaar hierna. Maandelijkse kosten zoals verzekeringen blijven natuurlijk iedere maand dat je in je huis woont terugkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flachovatereza, Pixabay
  • https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/makelaarskosten/
  • https://berendb.nl/een-huis-kopen-huren/huis-kopen/kosten-huis-kopen-waar-moet-ik-aan-denken?ext=google-paid_s%7cberendb%20intermediars%20-%20campagne%7cBerendB+-+Huis+-+Kopen%7cKosten+Koophuis+-+mb%7c%2Bwat%20%2Bkost%20%2Been%20%2Bhuis%20%2Bkopen-b&gclid=CKXfl8De6ccCFQoEwwodlYQPgg
  • https://www.eigenhuis.nl/woningmarkt/cijfers/huizenprijzen/

Reageer op het artikel "Wat kost het om een huis te kopen?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Financiele producten
Schrijf mee!