InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hoe werkt een bouwdepot?

Hoe werkt een bouwdepot?

Ter financiering van het bouwen of het verbouwen van een huis kun je gebruik maken van een bouwdepot. Dit is een fiscaal vriendelijke manier om de kosten van een bouw of verbouwing te bekostigen. Je neemt alleen geld op uit het depot als er rekeningen betaald moeten worden. Wanneer kun je er gebruik van maken en aan welke voorwaarden moet je voldoen? Een bouwdepot is een pot geld die de bank of verzekeraar beschikbaar heeft gesteld om bouwkosten te financieren. Alle rekeningen die voldaan moeten worden en die betrekking hebben op deze kosten, kunnen vanaf deze speciale rekening worden voldaan. Over het saldo in het bouwdepot ontvang je een rente en je betaalt hypotheekrente. Binnen twee jaar moet het geld in het bouwdepot geïnvesteerd zijn.

Welke kosten mogen betaald worden vanuit het bouwdepot?

De kosten die betaald worden uit het depot moeten betrekking hebben op vaste onderdelen van het huis. Raamkozijnen en glas worden gezien als vaste onderdelen van het huis en bijvoorbeeld overgordijnen niet. Ook de uurlonen van de elektricien en de bouwvakkers mogen vanuit het depot worden betaald.

Een bouwdepot is een onderdeel van de hypotheek

Bij het afsluiten van een hypotheek voor een nieuw te bouwen huis, wordt ook gebruik gemaakt van een bouwdepot. Het voor de bouw benodigde bedrag wordt deels in het depot gestort om per oplevering een onderdeel van de totale rekening te betalen. Bij het verbouwen van een huis wordt het bedrag uit de aanvullende hypotheek gestort in het bouwdepot. De te betalen rekeningen kunnen naar de bank gestuurd worden. Op deze manier kan de bank controleren of het geld ook daadwerkelijk gebruikt is voor de verbouwing. Deze verantwoording is ook belangrijk voor de Belastingdienst.

Is de betaalde hypotheekrente over de verbouwingskosten aftrekbaar?

Ja, zolang het geld wordt gebruikt ter financiering van de bouw of verbouwing, is de betaalde hypotheekrente over dit bedrag aftrekbaar. De lening wordt gelijkgesteld met een hypotheek om een huis te kunnen kopen.

De bank is onder voorwaarden bereid om voor een verbouwing geld te lenen

Een bouwdepot voor een verbouwing is een tweede hypotheek. De bank zal kritisch kijken of hij de extra lening wil verstrekken. Hierbij wordt niet alleen gelet op de hoogte van het inkomen, maar ook op het onderpand (het huis). De bank zal alleen willen meewerken als de verbouwing waardeverhogend is of als er al een flinke overwaarde in het huis zit. Je moet er wel rekening mee houden dat bij het afsluiten van een tweede hypotheek hoge kosten gemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken aan advies- en bemiddelingskosten en de notariskosten.

Een bouwdepot brengt rente op en kost hypotheekrente

Geld in een bouwdepot is al door de bank uitgeleend. Zolang het geld op de rekening blijft staan krijg je er een rentevergoeding over. Aan de ene kant betaal je dus hypotheekrente en aan de andere kant krijg je er een rentevergoeding over.

Let op! Het bouwdepot valt onder box 3

Zolang het geld in het depot zit, wordt het gezien als jouw vermogen. In het geval er een groot bedrag op de rekening staat op 1 januari, kun je er een hoge belastingheffing over verschuldigd zijn. Dit kunnen wij het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel, je bezit spaargeld ter hoogte van de fiscale vrijstelling in box 3. Je bent in dat geval geen belasting verschuldigd over je vermogen. In je bouwdepot zit een vermogen van 50.000. Op 1 januari kijkt de Belastingdienst hoeveel vermogen jij bezit. Doordat je 50.000 boven de vrijstelling zit, moet je over het bedrag in het depot belasting betalen. De heffing bedraagt: 50.000 x 1,2% = 600.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe werkt een bouwdepot?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!