InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Koop geen huis boven je budget

Koop geen huis boven je budget

Door de daling van de huizenprijzen in de periode van 2008 tot 2015 wonen veel huiseigenaren in een te duur huis ten opzichte van het inkomen. Dit is veroorzaakt door te ruime normen van banken. Bij het kopen van een huis moet je niet blind uit gaan van het bedrag dat je volgens de bank kunt lenen. Blijf zelf ook kritisch! Potentiële kopers die op zoek gaan naar een koophuis gaan zich online oriënteren om te bepalen welk bedrag ze maximaal kunnen lenen op het inkomen. Vaak is deze benadering niet slim. Je moet uit gaan van wat jij maximaal per maand kunt missen aan woonlasten. Je doet er verstandig aan om ook rekening te houden met een dalend gezinsinkomen door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.

Banken hanteren strengere normen

Tot 2008 was het bij sommige banken mogelijk om tot zeven of zelfs acht keer het jaarinkomen aan hypotheek te krijgen. De laatste jaren hebben banken mede onder druk van toezichthouders de normen bijgesteld. Toch is het nog steeds verstandig om kritisch te zijn als het gaat om het maximaal te lenen bedrag op het inkomen.

Hoogte van de maximale woonlasten bepalen

Voordat je een huis gaat kopen, moet je voor jezelf op een rijtje zetten hoeveel geld jij kunt missen aan woonlasten. Dit is bijvoorbeeld het bedrag dat je nu maandelijks aan de huurbaas moet betalen. Bij het kopen van een huis moet je wel rekening houden met bijkomende kosten waar je als huurder niet voor staat. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een opstalverzekering en het eigenwoningforfait, maar er zijn meer kosten waar je rekening mee moet houden. Een grote kostenpost die jij als koper hebt en als huurder niet of minder, zijn de onderhoudskosten aan de woning zelf. Dit zijn kosten die je mee moet nemen in de overweging om wel of niet een huis te kopen.

Wil je krom liggen voor je droomhuis?

Je hebt de kans om het huis van je dromen te kopen! Moet je het doen of laat je jezelf afschrikken door de hoge hypotheek die je af moet sluiten? Je staat op het punt om een hypotheek af te sluiten waar je de komende tientallen jaren flink voor moet betalen. Je moet een afweging maken of je de maandlasten over hebt voor het huis. Hierbij moet je goed in overweging nemen of de woning ook over tien jaren nog voldoet aan de wensen. Want mogelijk kun je door waardedalingen het huis niet zomaar weer verkopen. Tot 2008 zijn de huizenprijzen sterk gestegen, maar in de jaren daarna is gebleken dat waardestijgingen zeker niet gegarandeerd zijn.

Neem niet beide inkomens voor 100% mee

Tweeverdieners moeten niet het volledige gezinsinkomen meetellen bij het aanvragen van een hypotheek. Door veranderingen in de toekomst kan de wens ontstaan om minder te gaan werken. Dit moet niet onmogelijk zijn door een te hoge hypotheek. Neem het tweede inkomen bijvoorbeeld mee voor 50%. Door de maandlasten laag te houden kun je ook een buffer vormen voor tegenvallers. Een andere optie is om in de eerste jaren extra te sparen voor extra aflossingen op de hypotheek. Dit maakt je minder kwetsbaar bij waardedalingen van het huis of van een verlaging van het gezinsinkomen.

Wanneer is een huis te duur voor jouw budget?

De maandelijkse woonlasten moeten zonder moeite op te brengen zijn. Een paar maanden zuinig leven is vol te houden, maar je kunt niet dertig jaar elk dubbeltje omdraaien om financieel rond te kunnen komen. Maandelijks moet er geld overblijven om van te kunnen sparen. Indien dat niet meer mogelijk is, zijn de vaste lasten te hoog ten opzichte van de inkomsten. Verdiep je hierin voordat je een huis koopt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koop geen huis boven je budget"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!