Het stappenplan van een starterslening
Als u voor het eerst een huis gaat kopen komt u wellicht in aanmerking voor een starterslening. Er zijn een aantal voorwaarden waar u aan moet voldoen, maar het kan zorgen dat u wellicht het huis kunt kopen wat zonder starterslening niet haalbaar is. De aanvraag van een starterslening duurt ongeveer 6 tot 8 weken. Dit is ook afhankelijk van hoe snel u zelf stukken verzameld en opstuurt. Wat moet u allemaal doen voor de aanvraag en hoe gaat de aanvraag in zijn werk?
stap 1. Hypotheekadvies
Al voor u naar huizen gaat kijken kunt u langs een hypotheekadviseur. De hypotheekadviseur zal voor u berekenen hoe hoog de hypotheek mag zijn en hoeveel starterslening daar eventueel bij nodig is. Zo weet u ook voor welke koopsom u ongeveer kunt gaan kijken. Het is verstandig geen maximale hypotheek te nemen. Kijk dus naar een huis met een wat lagere koopsom of overleg met de hypotheekadviseur welke koopsom bij uw budget past. Zelfs als u met twee personen kunt u het beste een hypotheek laten berekenen op een salaris. Mocht een van beide dan een baan kwijtraken dan zijn de financiële problemen te overzien.
stap 2. Gemeente
U kunt niet in elke gemeente gebruik maken van een starterslening. U kunt dit navragen bij u gemeente of u kunt kijken op de website van
SVn. Als u een huis met starterslening wilt gaan kopen zult u sowieso langs te gemeente moeten. Bij de gemeente weten ze of er nog genoeg geld beschikbaar is voor startersleningen en bij voldoende geld krijgt u een aanvraagpakket mee. Als er haast achter de aanvraag zit kunt u vast de volgende stukken verzamelen:
- een kopie van geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
- een kopie van een recent bankafschrift
- de recentste aangifte en aanslag van de inkomstenbelasting
- bewijs van eigen middelen (een kopie bankafschrift van het spaargeld voor het huis)
- een originele werkgeversverklaring(NHG model) of intentieverklaring
- recente salarisstrook
- voorlopige koopcontract
Dit zijn dingen die u al kunt verzamelen voor u begint met de aanvraag. Het aanvraagpakket bestaat uit een aantal formulieren die u kunt invullen. Daarnaast moet u onder andere de hierboven genoemde stukken meesturen naar SVn(Stimuleringsfonds volkshuisvesting). U kunt eventueel sommige dingen per e-mail of post nasturen.
U zult ook uw notaris in moeten vullen. Neem de tijd om een notaris uit te kiezen. De prijzen van de notarissen kunnen erg verschillen dus het is verstandig meerdere offertes te laten maken. Laat duidelijk weten dat het gaat om een overdracht met starterslening. Hiervoor moeten namelijk twee koopaktes worden opgesteld waardoor u meer geld betaald dan bij een reguliere overdracht.
stap 3. SVn
De SVn gaat kijken of de stukken compleet zijn en bepalen op basis van uw gegevens hoe hoog uw starterslening mag zijn. U krijgt na ontvangst van de stukken van SVn een bevestigingsmail met daarin een inlogcode. Zo kunt u bijhouden hoe ver de aanvraag van u is. Als de SVn hier klaar mee is zullen zij de gegevens doorsturen naar uw gemeente. De gemeente zal u vervolgens een toe- of afwijzingsbrief sturen.
stap 4. Hypotheekverstrekker
In de toewijzingsbrief staat het bedrag, de looptijd van de lening en de maandtermijn vanaf het vierde jaar en het rentepercentage van de Starterslening. Er staan ook voorwaarde in waar men aan moet voldoen om de starterslening uitbetaald te krijgen. Met deze brief gaat u naar een hypotheekverstrekker. De hypotheekverstrekker zal een eerste offerte maken van een gewone hypotheek en daarbij komt het bedrag van de starterslening. Samen zullen deze twee dus uw hypotheek bekostigen.
stap 5. SVn en notaris
Als de toewijzingsbrief ontvangen is bent u nog niet helemaal klaar. U heeft vier weken om nog een aantal stukken om op te sturen. Ten eerste stuurt u nog de eerste hypotheekofferte naar SVn. Daarbij stuurt u als het om een bestaande bouw gaat het taxatierapport op. Het taxatierapport moet voldoen aan de NHG(Nationale Hypotheek Garantie) voorwaarden. Als laatste stuurt u nog de bevestiging van de overlijdens risicoverzekering. De taxatie en bevestiging van de overlijdens risicoverzekering zou u eventueel al in een eerder stadium aan kunnen vragen zodat u deze vast heeft om op te sturen. Echter als de gemeente geen toewijzingsbrief afgeeft heeft u misschien de kosten voor de taxatie voor niks betaalt.
Als dit allemaal binnen is bij SVn krijgt u een offerte voor de starterslening toegestuurd. Hierin staat uitleg, de voorwaarden en wat de SVn voor u kunt betekenen en wat de kosten zijn. U kunt de offerte ondertekend weer terugsturen. Na ontvangst worden de aktestukken opgemaakt een doorgestuurd naar uw notaris. De starterslening moet gelijk met de eerste hypotheek passeren bij de notaris.