InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Je hypotheek omzetten en de boeterente

Je hypotheek omzetten en de boeterente

De hypotheekrente bevind zich op een historisch laag peil van gemiddeld 2,0%. Bijna alle hypotheken die in Nederland zijn afgesloten, hebben een hogere rente. Als hypotheekhouder kan je profiteren van deze rente door je hypotheek om te zetten in een hypotheek met een lage rente. Je kan hiermee veel geld besparen. Waar moet je op letten en welke kosten komen hierbij kijken?

Boeterente

Wanneer je je hypotheek verzet naar een nieuwe rentevastperiode met een lagere rente, moet je een boete betalen in de vorm van een boete rente. Je verbreekt namelijk de hypotheekovereenkomst die je hebt gesloten met de bank. De hoogte van deze boeterente kan je kosteloos opvragen bij de hypotheekverstrekker. De boete is ongeveer het verschil tussen de oude en de huidige rente die geldt voor de periode dat de hypotheekrente nog vaststaat. Het kan oplopen tot duizenden euro's. Het is verstandig om dan af te wegen of die boete opweegt tegen het voordeel van de lage hypotheekrente de komende jaren.

Rentemiddeling

Aangezien de boeterente nog wel hoog op kan lopen, zullen de meeste mensen niet in staat zijn om deze boete te betalen. Sommige banken en hypotheekverstrekkers bieden de mogelijkheid van rentemiddeling aan. Bij rentemiddeling is het mogelijk om de betaling van de boete te verdelen over de nieuwe rentevaste periode. Je betaalt dus simpel gezegd in termijnen. Het voordeel hiervan is dat je niet direct de boete moet betalen, maar wel onmiddellijk profijt hebt van de lagere hypotheekrente. Helaas bieden niet alle geldverstrekkers de mogelijkheid van rente middeling aan.

De 10 grootste hypotheekverstrekkers

Hypotheekverstrekker Mogelijkheid tot rentemiddeling
RabobankNee
INGJa
AegonNee
FloriusNee
Argenta spaarbankNee
Nationale NederlandenNee
ABN Amro BankNee
Syntrus Achmea HypothekenNee
SNS BankJa
ObvionJa bij de Obvion hypotheek

Andere kosten

De rentevastperiode kan je natuurlijk uitzitten en hopen dat de rente dan nog steeds laag is. Dat is echter niet te garanderen. Dat moet je voor jezelf afwegen. Naast de boeterente komen er nog meer kosten kijken bij het omzetten van je hypotheek.
Bij sommige geldschieters moet je voor het oversluiten naar een lagere rente administratie- of wijzigingskosten bestalen. Dat zijn: 225 bij ING, 150 bij ABN Amro en 250 bij Rabobank, Nationale Nederlanden en SNS bank. De overige bovengenoemde hypotheekverstrekkers rekenen geen kosten.
Bij de omzetting heb je bijna bij alle banken geen advies nodig. Je hoeft alleen maar de boeterente op te vragen en de nieuwe rente te weten om uit te rekenen of het voor jou voordeel op kan leveren. Florius en SNS bank zijn de enige grote hypotheekverstrekkers waar advies verplicht is en de advieskosten moeten worden betaald. Enkel bij de SNS Bank vervallen dan de administratiekosten. Bij de rest van de banken kan je je omzetting zelf regelen zonder advies.

Notariskosten?

Het is ook mogelijk dat er nog notaris om de hoek komen kijken. Wanneer je je hypotheek overzet, maar wel bij dezelfde hypotheekverstrekker blijft hoef je geen nieuwe hypotheekakte af te sluiten. Dit brengt dus geen notariskosten met zich mee. Verander je bij het omzetten van je hypotheek wel van hypotheekverstrekker dan is een bezoekje aan de notaris vereist en dat betekent dat er ook nog taxatiekosten bij komen. De hoogte van de notaris- en taxatiekosten zijn afhankelijk van de hoogte van de hypotheek, maar het bedrag van 1000 is al snel bereikt.

Aflossingsvrije en beleggingshypotheken

Bij aflossingsvrije en beleggingshypotheken is een tussentijdse renteaanpassing interessant. Bij spaarhypotheken is het voordeel meestal heel beperkt. De lage rente die je betaalt op de lening betekent ook een lagere rentevergoeding op het spaardeel. Sinds 1 januari 2013 kan je alleen nog annuïteiten- en lineaire hypotheken afsluiten. Aangezien deze hypotheken recent zijn afgesloten zal de rente op deze hypotheken laag zijn, waardoor omzetten niet heel aantrekkelijk zal zijn.
© 2014 - 2019 Kevin701, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boeterente hypotheek berekenenBoeterente hypotheek berekenenWie besluit tot het oversluiten of omzetten van de hypotheek als de rentevaste periode nog niet is afgelopen, wordt geco…
Oversluiten spaarhypotheek of leningOversluiten spaarhypotheek of leningMet het goedkoop oversluiten van uw hypotheek of lening kunt u in 2019 veel geld verdienen. Het oversluiten van lening o…
Dure lening oversluiten: Goedkopere lening of hypotheekWanneer de rente laag is, kan het heel gunstig zijn om een dure hypotheek of lening over te sluiten. Op dit moment zijn…
Boeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenenBoeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenenBoetevrij aflossen is natuurlijk aantrekkelijk, maar wat is de te betalen maximale boeterente bij het oversluiten van ee…
Lenen & een lening oversluiten doe je zoLenen & een lening oversluiten doe je zoU kunt uw dure lening oversluiten in 2019 tegen een lagere rente. Uw leningen oversluiten naar een goedkopere lening kan…
Bronnen en referenties
  • http://www.afm.nl/nl/consumenten/producten/hypotheek/kennis/oversluiten.aspx
  • http://www.telegraaf.nl/dft/geld/experts/harriejanvannunen/21826645/__Oversluiten_aantrekkelijk___.html

Reageer op het artikel "Je hypotheek omzetten en de boeterente"

Reacties

Manon Meijers, 14-01-2016 12:41 #2
Hallo! Ik hoorde bij Radar dat ook de ABN amro vanaf 2016 rentemiddeling accepteert. Kan je daar bevestiging van geven?
Manon

Ejm de Nijs-Van der Louw, 02-06-2015 16:13 #1
Binnenkort wordt het bedrag dat ik jaarlijks aan hypotheekrente betaal lager dan het woningforfait. Betekent dat, dat ik dan geen aftrekmogelijkheden meer heb?
Graag uw antwoord

Infoteur: Kevin701
Gepubliceerd: 21-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 2
Schrijf mee!