InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen met een starterslening

Geld lenen met een starterslening

Wie een eerste huis koopt, zal al snel schrikken van de vele hoge kosten. Je hebt niet alleen een hypotheek nodig, maar ook zul je onderhoud hebben aan de woning. Speciaal voor mensen die hun eerste woning kopen heb je de starterslening. Dit is een aanvulling op je hyptoheek en helpt je om uit de voorlopige kosten te komen.

Wat is een starterslening?

Je kunt een starterslening zien als aanvulling op je hypotheek. Het is alleen bedoeld voor starters, dus voor mensen die voor het eerst een woning kopen. Bij je eerste huis komen er immers veel extra kosten op je af waar je wellicht geen rekening mee had gehouden. Met een starterslening heb je extra geld ter beschikking en hiermee kun je dus gemakkelijker de kosten dekken. Een starterslening kun je niet aanvragen bij de bekende geldverstrekkers of banken. Je moet voor een starterslening naar de gemeente. Niet alle gemeentes hebben echter de optie om een starterslening te verkrijgen. Hiervoor moet je naar de dichtstbijzijnde gemeente die deze optie wel heeft. Wil je weten waar je een starterslening kunt aanvragen? Ga dan naar de website www.snv.nl.

Welke voorwaarden heb je bij een starterslening?

Er zijn verschillende voorwaarden waar je aan moet voldoen voor een starterslening. Zo moet je als eerste uitzoeken bij welke gemeente je een starterslening kan aanvragen. De hypothecaire lening mag daarnaast niet meer dan 350.000 euro zijn en de hypotheek die je hebt moet een hypotheek met NHG zijn. NHG staat voor Nationale Hypotheek Garantie. Als je een starterslening hebt, dan heeft deze een maximale looptijd van dertig jaar. Hoe hoog de lening kan zijn wordt bepaald door de gemeente waar je de starterslening aanvraagt. Er wordt een speciale toetsing gedaan en hierbij kijkt men naar de hoogte van de hypotheek en de inkomsten die je hebt. Je kunt geen starterslening krijgen bij het lenen van een huis of bij de koop van een tweede woning.

Financiële voordelen met een starterslening

Wie een starterslening afsluit krijgt te maken met financiële voordelen. Je hoeft namelijk de eerste drie jaar geen rente te betalen over je starterslening. Juist die eerste drie jaren heb je vaak veel geld nodig voor je huis, waardoor het rentevrij aflossen natuurlijk erg positief is. Ook heb je vaak een hoger inkomen na drie jaar en is het dus nog makkelijker de starterslening af te sluiten.

Hoe moet je een starterslening aanvragen?

De SNV heeft een speciaal formulier waarmee je de starterslening kunt aanvragen. Je moet sowieso een aangifte en aanslag van de inkomstenbelasting meesturen. Als je deze niet hebt dien je een Verklaring Inkomstenbelasting te hebben en mee te sturen. De Verklaring Inkomstenbelasting kun je aanvragen bij de belastingdienst. Als je aanvraag voor de starterslening wordt goedgekeurd, ontvang je een brief met daarin de nodige informatie. Je moet als laatste stap dan nog een kopie opsturen van de hypotheekofferte. Ook moet je de lening nog definitief maken door akkoord te gaan met de voorwaarden.

Let goed op

Wil jij een starterslening? Laat je dan goed informeren en vraag niet zomaar een lening aan. Het is belangrijk om te weten wat de voorwaarden zijn. Ook moet je kijken of het in jouw situatie wel goed isom een starterslening aan te vragen. Hier kan een financieel adviseur je mee helpen.
Gerelateerde artikelen
Starterslening 2019: de combinatieleningStarterslening 2019: de combinatieleningEen starterslening afsluiten met een combinatielening erbij? In 2019 kan in meerdere gemeenten een starterslening worden…
De starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheekDe starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheekVoor starters die zich op de woningmarkt willen begeven, is het niet altijd eenvoudig om de zware financiële last van ee…
Starterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktStarterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktAls starter is het tegenwoordig al moeilijk genoeg om een huis te vinden die bij je budget past. De huizen worden over h…
Bronnen en referenties
  • Snv
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Geld lenen met een starterslening"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!