InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Dalende hypotheekrenteaftrek, hoeveel kan ik terugkrijgen?

Dalende hypotheekrenteaftrek, hoeveel kan ik terugkrijgen?

Dalende hypotheekrenteaftrek, hoeveel kan ik terugkrijgen? Jarenlang heeft de overheid de woningmarkt gestimuleerd, zodanig dat kapitaal in handen van de gewone burger is gekomen. Het is een groot succes gebleken, echter inmiddels is het systeem onbetaalbaar geworden. Dit is mede veroorzaakt doordat ook veelverdieners relatief veel geld konden terugkrijgen. Vanaf 2014 is het beleid aangepast, zodanig dat in eerste instantie de hoogste belastingschijf wordt aangepakt, door jaarlijks een 0,5% in mindering te brengen. Pas na 20 jaar treft het de overige belastingschijven. Wat houdt de dalende hypotheekrenteaftrek in en hoe kunt u berekenen met hoeveel percentage renteaftrek u in een zeker jaar rekening kunt houden?

Dalende hypotheekrenteaftrek

Heilige huisje aangepakt

Jarenlang is de hypotheekrenteaftrek een beschermd heilig huisje geweest, waaraan niet kon worden getornd. Door toedoen van een verslechterende economie en hoge kosten voor de renteaftrek, is vanuit de regering besloten om het aan te pakken. Het doel is om het voordeel geleidelijk aan terug te schroeven, zodat de financiële druk op de overheid afneemt. Er is niet voor gekozen om de hypotheekrenteaftrek per ommegaande af te schaffen, aangezien het de economie en woningmarkt teveel schade zou aandoen. Daarom is per 2014 de regeling aangepast, zodat de renteaftrek van het heilige huis jaarlijks afneemt. Hoe is dit geregeld en hoeveel percentage renteaftrek kunt u in een zeker jaar krijgen?

Hoe wordt het aangepakt?

Er is sprake van een geleidelijke daling van de renteaftrek, waarbij de daling start binnen de hoogste belastingschijf. In schaal 2 en 3 betaalt men 42% belasting, terwijl het in schaal 4 om 52% gaat. Deze laatste schaal voor de meest verdienenden wordt in eerste instantie verlaagd, zodanig dat het vanaf 2014 per jaar met 0,5% daalt. Het doel is dat in 28 jaar de renteaftrek is gecorrigeerd naar 38% en is gelijkgetrokken voor zowel schaal 2, 3 en 4. Omdat de eerste 20 jaar slechts voelbaar is binnen schaal 4, treft het in eerste instantie de veelverdieners. Oftewel mensen met het meeste geld moeten inleveren, omdat zij ook meer draagkracht hebben.

Nieuwe hypotheek afsluiten

Voorgaande regeling is geldig voor alle hypotheken. Dit betekent zowel voor reeds bestaande als nieuw af te sluiten hypotheekleningen. Wilt u van de hypotheekrenteaftrek blijven profiteren, dan moet het geleende bedrag binnen een maximale looptijd van 30 jaar lineair danwel annuïtair worden afgelost. Lost men dus een deel binnen die termijn af, dan kan men alleen over dat deel van renteaftrek blijven profiteren.

Rekenvoorbeeld bij dalende hypotheekrenteaftrek

Wanneer u te maken krijgt met een dalende hypotheekrenteaftrek hangt puur van uw belastingschijf af. In schaal 4 treft het u reeds vanaf 2014. Zit u in belastingschijf 3 of lager dan duurt het nog 20 jaar, voordat u ermee te maken krijgt. Oftewel in dat geval kunt u nog langdurig van dezelfde renteaftrek profiteren. Om te bepalen hoever het renteaftrek percentage is gedaald, kunt u de volgende formule toepassen:
  • Percentage renteaftrek = 52% - (Jaar 2013) * 0,5% ≥ 38% met daarin;
  • Jaar = het jaar waarover u belasting moet afdragen en de hypotheekrenteaftrek terug wilt hebben.
Stel u wilt het het voor 2015, 2024, 2033 of 2038 weten, met hoeveel renteaftrek kunt u rekening houden:
  • Percentage renteaftrek 2015 = 52% - (2015 2013) * 0,5% = 51%;
  • Percentage renteaftrek 2024 = 52% - (2024 2013) * 0,5% = 46,5%;
  • Percentage renteaftrek 2038 = 52% - (2038 2013) * 0,5% = 39,5%.
Over de afgedragen rente kunt u in het desbetreffende jaar voorgenoemde percentage van de fiscus terugkrijgen.

Overgang in 2034

Binnen voorgaande berekening is duidelijk dat in het jaar 2033 de grens van belastingschijf 3 is bereikt. Oftewel in 2034 zal ook schaal 2 en 3 worden aangetast, aangezien u binnen deze schalen 42% afdraagt. In dat jaar kunt u dus 41,5% van de belasting terugverwachten. Dit daalt tot 2041, zodat geleidelijk aan een renteaftrek percentage van 52% - (2041 2013) * 0,5% = 38% is bereikt.

Voorgaande berekening blijft geldig mits deze regeling en de staffeling van de belastingschijven tussendoor niet worden aangepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overlijdensrisicoverzekering: annuïtair of lineair dalendOverlijdensrisicoverzekering: annuïtair of lineair dalendVerzekeraars voeren verschillende soorten overlijdensrisicoverzekeringen. Twee van deze vormen zijn de annuïtair dalende…
Dalende marktwaarde woning en terugbetalen belastingdienstDalende marktwaarde woning en terugbetalen belastingdienstGaat het slecht op de woningmarkt dan dalen de prijzen, maar daarmee daalt ook de marktwaarde van het onderpand. Op basi…
Hypotheekrenteaftrek 2018 en 2019 annuïtair of lineairHypotheekrenteaftrek 2018 en 2019 annuïtair of lineairHoeveel hypotheekrenteaftrek krijgt u nog in 2017, 2018 en 2019 via een annuïteitenhypotheek? Hoeveel mag u nog volgens…
Banksparen, lineaire of annuïtaire hypotheek: de beste keus!Banksparen, lineaire of annuïtaire hypotheek: de beste keus!Meerdere hypotheekvormen zijn aanleiding voor verschillende voordelen. Het is echter de vraag welke hypotheekvorm feitel…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 14 november 2014:
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-de-hypotheekrenteaftrek.html

Reageer op het artikel "Dalende hypotheekrenteaftrek, hoeveel kan ik terugkrijgen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Annuiteitenhypotheek
Schrijf mee!