InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Extra aflossen hypotheek duidelijke doelen stellen

Extra aflossen hypotheek duidelijke doelen stellen

Door extra aflossingen de hypotheek verlagen vraagt om discipline en doorzettingsvermogen. Met veel moeite wordt een aflossing opgespaard. Is het een druppel op een gloeiende plaat of werk je op deze manier naar lagere maandlasten? Wat als je een hypotheek hebt die je naar verhouding te hoog vindt. Je kunt de schuld verlagen door extra af te lossen, maar het probleem is dat de hypotheek is afgestemd op het inkomen. Er is geen financiële ruimte om extra geld vrij te maken. Om toch extra af te kunnen lossen, moeten er grote besparingen doorgevoerd worden. Als aflossen teveel moeite kost is ook lastig om de motivatie vast te houden.

Bekijk je financiële situatie en bepaal waar de mogelijkheden liggen

Breng voor jezelf eerst duidelijk in kaart hoeveel geld je vrij kunt maken om de hypotheek mee af te lossen. Hierbij moet je er wel bij nadenken dat je een flinke buffer aan spaargeld achter de hand moet houden. Je moet alleen geld gebruiken dat je niet meer nodig gaat hebben de komende jaren. Je kunt het bedrag namelijk niet weer uit het huis opnemen. Geïnvesteerd blijft geïnvesteerd. Zodra je weet hoe je er nu financieel voor staat kun je pas vooruitdenken.

Maak een aflosplan met haalbare doelen

Afhankelijk van het maandelijkse bedrag dat je over hebt, maar je een plan hoe je over meerdere jaren je hypotheek gaat verlagen. Stel, je kunt iedere maand 250 gebruiken om de hypotheek extra mee af te lossen. Je doet er verstandig aan om dit bedrag maandelijks over te schrijven naar een rekening waar je het bedrag bij elkaar kunt sparen. Zodra je bijvoorbeeld 1.000 hebt opgebouwd, ga je het bedrag overmaken naar de bank.

Laat je niet ontmoedigen door tegenvallers

De hypotheek aflossen is een kwestie van lange adem. In kleine stapjes probeer je een groter doel te realiseren. Je zult tegenslagen te verwerken krijgen die je aflosplan in gevaar brengen. Het is dan zaak om de motivatie vast te houden en doel duidelijk voor ogen houden. Zodra je de tegenslagen hebt overwonnen moet je het aflosplan wel weer proberen vast te houden.

Houd rekening met een lagere belastingteruggave

Doordat de hypotheekrente aftrekbaar is van het inkomen, ben je er fiscaal bij gebaat om de hypotheekschuld zo hoog mogelijk te houden. Toch kan het in veel situaties uit om toch te kiezen voor de laagst mogelijke maandlasten. Door af te lossen wordt je minder kwetsbaar en minder afhankelijk. Een lagere hypotheekschuld zorgt ook voor minder hypotheeklasten. Vooral als je een voorlopige teruggave hebt moet je hier goed op letten. Anders moet je bij de eindafrekening nog weer geld terugbetalen aan de Belastingdienst.

Is het verstandig om extra af te lossen op je hypotheek?

Niet binnen alle hypotheekvormen is het verstandig om tussentijds extra af te lossen. Bespreek de mogelijkheden eerst met je hypotheekadviseur voordat je begint met aflossen. In bijvoorbeeld de spaarhypotheek is het verstandiger om geld te storten in de aan de hypotheek gekoppelde kapitaalverzekering. Extra aflossen moet ook verstandig zijn in combinatie met je toekomstvisie. Als je binnen een paar jaren gaat verhuizen, is het vaak niet verstandig om nu nog extra af te lossen op de hypotheek. De hypotheekadviseur kan ook vragen beantwoorden en voor je nakijken wat de gevolgen zijn van het extra aflossen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Extra aflossen hypotheek duidelijke doelen stellen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!