InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Banken verplichten om restschulden te financieren

Banken verplichten om restschulden te financieren

Banken verplichten om restschulden te financieren De huizenmarkt is in de periode tussen 2008 en 2013 in een dip terecht gekomen. De huizenprijzen zijn in deze periode met 20% tot 25% gezakt. Restschulden en huizen die onder water staan vormen een steeds groter probleem. Een huis kopen is een investering met de nodige risico’s. Een geringe procentuele daling van de huizenprijzen kan al grote gevolgen hebben. Een hypotheek op het huis dat hoger is dan de waarde van het huis kan een groot probleem vormen. Het huis kan namelijk niet verkocht worden zonder er een restschuld aan over te houden. Sinds 1 januari 2013 zijn de hypotheekregels gewijzigd waardoor er nu maandelijks afbetaald moet worden op de hypotheekschuld. De aflossing gaat echter dermate langzaam dat het de problemen van de dalende huizenprijzen slechts verzacht. De huizenmarkt wordt steeds verder verslechterd door de starre houding van de banken.

Banken denken alleen in hun eigen belang

Tot 2008 waren banken bereid om in bepaalde gevallen tot acht keer het inkomen aan hypotheek te verstrekken. Door de gedaalde huizenprijzen zijn de banken als een blad aan de boom omgedraaid. Ze willen alleen een hypotheek verstrekken aan klanten die voldoen aan hun ideaalplaatje. Ze zijn bereid om veel minder hypotheek te verstrekken en zijn niet bereid om een stapje extra te zetten. Vanuit de politiek is het mogelijk gemaakt om restschulden mee te financieren in een nieuwe hypotheek, maar banken willen hier niet aan meewerken.

Restschulden meenemen naar een andere woning

De doorstroming op de huizenmarkt zal weer op gang worden geholpen als de banken bereid zijn om restschulden mee te financieren in een nieuw af te sluiten hypotheek. Een huiseigenaar die een duurder huis wil kopen heeft er vaak geen moeite mee om het huis te verkopen met een restschuld. Het nieuw aan te kopen huis in namelijk uitgedrukt in euro’s waarschijnlijk nog sterker gedaald in waarde. Toch is het niet mogelijk, omdat het niet te financieren is. Ook als het inkomen ruim hoog genoeg is om de maandlasten te betalen zal er geen hypotheek te verkrijgen zijn.

Banken moeten meer meedenken met de klant

In de eerste vijf maanden van 2013 is de huizenmarkt nog verder op slot geraakt. De nieuwe hypotheekregels maken het kopen van een huis lastiger en de restschulden vormen voor een steeds grotere groep een obstakel. Ze willen mogelijk wel een ander huis kopen, maar ze zitten vast in hun huidige woning. De banken zullen verplicht moeten worden om mee te denken met de klanten. Tot 2008 werden huiseigenaren gestimuleerd om extra schulden te maken door de banken. Tegenwoordig zitten banken bovenop hun geld. Veel tweede hypotheken zijn afgesloten op advies van de banken. De te hoge hypotheekschulden zijn niet de schuld van de banken alleen, maar ze zijn zeker mede schuldig voor de ontstane problemen.

Banken verplichten om restschulden mee te financieren?

De huizenmarkt kan weer op gang worden geholpen door de banken te verplichten om restschulden mee te financieren. Hierdoor zullen er namelijk meer huiseigenaren hun huis verkopen met een restschuld om vervolgens een andere woning te kopen. De Nederlandse consumenten hebben de banken door een moeilijke periode geholpen. Belastinggeld is geïnvesteerd om een aantal systeembanken overeind te houden. De bal ligt nu bij de banken om hun taak weer uit te voeren. Niet alleen geld oppotten, maar ook uitlenen tegen een redelijk rentepercentage.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banken verplichten om restschulden te financieren"

Reactie

Henri, 09-01-2014 20:55 #1
Ik heb in mei 2012 mijn huis verkocht met een restschuld van 50.000 euro. In maart 2011 heb ik al contact gehad met de bank wat voor schuld ik kon dragen, konden ze me niet zeggen. Nu heb ik dus me huis verkocht met blijkbaar toestemming van de bank, welke er meer kosten voor hun rekening bij hebben gezet. Ik probeer nu al geruime tijd contact te krijgen over deze schuld maar wordt steeds door een ander in behandeling genomen die niet weet hoe het werkt. Er is dus niets geregeld van te voren, notaris vond dit erg vreemd bij de overdracht. Tot op heden lukt het me niet een persoonlijk gesprek te krijgen bij de bank. Wat moet ik hier nu mee?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-05-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!