InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Restschulden fiscaal aftrekbaar

Restschulden fiscaal aftrekbaar

Restschulden fiscaal aftrekbaar Om huiseigenaren die met een onverkoopbaar huis zitten door een te hoge hypotheek tegemoet te komen, moeten restschulden tijdelijk fiscaal aftrekbaar worden van het inkomen. In november 2012 hebben minister Blok (van Wonen) en staatssecretaris Weekers (van Financiën) de Tweede Kamer voorgesteld om huiseigenaren met een restschuld tegemoet te komen. Het voorstel was bedoeld om de restschulden die zijn ontstaan door het verkopen van een eigen woning tijdelijk fiscaal aftrekbaar te maken. Het moet gaan om restschulden die zijn ontstaan tussen 2013 en 2018. De aftrekbaarheid geldt slechts voor een periode van vijf jaar. De minister en de staatssecretaris hebben de onrealistische gedachte dat een dergelijke maatregel de huizenmarkt weer op gang gaat krijgen.

Waarom restschulden aftrekbaar maken?

Na het verkopen van de eigen woning is er geen sprake meer van een hypothecaire lening. Er is namelijk geen onderpand meer voor de lening. Indien er na verkoop van de eigen woning een restschuld over blijft, moeten er afspraken worden gemaakt met de bank over de terugbetaling van de restschulden. Deze extra lasten moeten gedragen worden naast de woonlasten. Na de verkoop moeten de voormalige huiseigenaren de schuld zien af te betalen bovenop de vaste maandlasten, waaronder de hypotheek of huur voor de nieuwe woning waar ze in zijn gaan wonen. De pijn wordt verzacht doordat de restschulden in ieder geval nog tijdelijk fiscaal aftrekbaar zijn.

Restschulden aftrekbaar om de huizenmarkt weer op gang te helpen

Door de restschulden aftrekbaar te maken wordt verwacht dat de doorstroming op de huizenmarkt weer op gang gaat komen. Het is een nobel streven, maar de huizenmarkt zal er naar verwachting nauwelijks door gestimuleerd worden. Een huiseigenaar die een restschuld van 30.000 bij verkoop oploopt, gaat niet besluiten om deze restschuld te incasseren omdat de rente hierover aftrekbaar is. Ten eerste is de regeling slechts tijdelijk en ten tweede is het grootste probleem dat de schuld afbetaald moet worden.

Steeds meer huizen staan onder water

Volgens Vereniging Eigen Huis, NVM en het Verbond van Verzekeraars staan per eind 2012 bijna 17 procent van de huizen onder water. Dat wil zeggen dat op 1 op de 6 huizen een hypotheek gevestigd is die hoger is dan de waarde van het huis. De verwachting is dat de huizenprijzen nog verder gaan zakken waardoor er nog meer huizen onder water komen te staan. Dit hoeft geen probleem te zijn zolang het huis maar niet verkocht moet worden. Ook indien er betalingsproblemen ontstaan zal dit resulteren is een lastige positie. Het huis is niet meer op te brengen, maar is ook niet te verkopen.

Restschulden aftrekbaar maken is slechts een pleister op de wonden

De restschulden na verkoop van een huis aftrekbaar maken is maar een kleine stap in de juiste richting. Om te voorkomen dat de huizenprijzen in 2013 en de opvolgende jaren sterk gaan dalen, moet de politiek ingrijpen. Starters wordt het onmogelijk gemaakt om nog een hypotheek te krijgen waardoor de doorstroming op de huizenmarkt verdwenen is. Op het moment dat de consument weer vertrouwen heeft in de toekomst en de starters gaan de huizenmarkt weer betreden, zal de huizenmarkt ook weer op gang komen. Een verbeterende economie zal de huizenmarkt ook goed kunnen doen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://huizenmarkt.blog.nl/huis-verkopen/2012/11/07/restschulden-vijf-jaar-aftrekbaar#more-828

Reageer op het artikel "Restschulden fiscaal aftrekbaar"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!