InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekadvies – banken verkopen, bemiddelaars adviseren

Hypotheekadvies – banken verkopen, bemiddelaars adviseren

Hypotheekadvies – banken verkopen, bemiddelaars adviseren Uit onderzoek van Independer.nl blijkt dat banken goedkoper adviseren in vergelijking met een onafhankelijke bemiddelaar. Het grote verschil is dat de adviseur van de bank het beste product binnen hun assortiment kiest en een onafhankelijke bemiddelaar heeft een ruimere keuze. Zonder een oordeel te geven over de kwaliteit van het advies, kunt u stellen dat een bank geen onafhankelijk hypotheekadvies kan verstrekken. Dit kunnen ze niet omdat ze niet onafhankelijk zijn. Een hypotheekadviseur die niet verbonden is aan een geldverstrekker hoort onafhankelijk te zijn. Dat wil echter nog niet zeggen dat zij een beter advies verstrekken. Kortom de kwaliteit van een advies is vooraf moeilijk in te schatten.

Wie verstrekt het beste hypotheekadvies?

Voor een consument is het onmogelijk om de kwaliteit van een adviseur vooraf in te schatten. Het gevoel dat u hebt met de adviseur moet goed zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat u een goed advies gaat krijgen. Diverse websites hebben dit probleem ook ingezien en hebben het mogelijk gemaakt om advieskantoren te beoordelen. Een adviseur met meerdere goede recensies gaat waarschijnlijk een goed advies verstrekken, maar dat moet nog maar blijken. Om hypotheekadvies te mogen verstrekken moet er voldaan worden aan opleidingseisen, maar een gekwalificeerde adviseur hoeft nog geen goede adviseur te zijn. Zolang de internetbeoordelingen nog in de kinderschoenen staan kunt u veel baat hebben bij ervaringen vanuit uw omgeving. Vraag van wie ze advies hebben ontvangen en hoeveel het gekost heeft.

Provisieverbod

Sinds januari 2013 geldt er een provisieverbod. Het is niet meer toegestaan dat de bank of verzekeraar de adviseur gaat betalen. De adviseur moet de nota rechtstreeks indienen bij de klant. Het provisieverbod is ingesteld om de consument te beschermen tegen tegengestelde belangen in het geval de geldverstrekker de adviseur gaat betalen. Het belang van de klant komt nu weer op de eerste plaats. Het nadeel voor de klant is dat er een nota volgt voor advies- en bemiddelingskosten.

Kiezen voor de adviseur van de bank of een onafhankelijke adviseur

Door de nieuwe manier van in rekening brengen van de kosten van het advies en de bemiddeling wordt de eigen verantwoordelijkheid van de klant zelf groter. Er moet een afweging worden gemaakt wie in te schakelen als adviseur. Kiest u voor de adviseur van de bank of gaat u voor de onafhankelijke adviseur. De adviseur van de bank kent hun eigen producten en diensten en kan u uitleggen waarom welke hypotheek het beste bij u past. Een nadeel van deze adviseur is dat de keuze uitsluitend kan vallen op een hypotheek die de bank zelf in het assortiment heeft. Het grote voordeel van de onafhankelijke adviseur is dat er meerdere verschillende aanbieders vergeleken kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld ook een lagere hypotheekrente opleveren die u gedurende de rentevast periode moet gaan betalen.

Een bank verkoopt en vergelijkt minimaal

De adviseur van de bank heeft slechts de keuze uit enkele opties, namelijk de opties die ze zelf voeren. Hierdoor treedt de adviseur van de bank meer op als verkoper met een adviestaak in plaats van een adviseur die de beste keuze voor de klant maakt. Een groot nadeel van het provisieverbod is dat er minder vaak een second opinion zal worden ingewonnen. Bij twijfel over een voorstel, kunt u eventueel wel een “gratis” advies inwinnen bij een onafhankelijk adviseur. U moet wel in eerste instantie bespreken wat de adviseur hiervoor in rekening gaat brengen. Adviseurs staan hier vaak wel voor over, want door advies te verstrekken kunnen ze de klant aan zich binden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://weblog.independer.nl/persbericht/hypotheekadvies-grote-banken-lagere-kwaliteit/

Reageer op het artikel "Hypotheekadvies – banken verkopen, bemiddelaars adviseren"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!