InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Tips voor het aangaan van een hypothecaire lening

Tips voor het aangaan van een hypothecaire lening

Tips voor het aangaan van een hypothecaire lening De kans is groot dat de huizen alleen maar duurder worden. Daarom zal het nemen van een hypothecaire lening alleen nog maar moeilijker worden en is het dus zeer belangrijk om de juiste hypotheek te vinden die het voordeligst uitkomt voor jou. Vergelijk de verschillende leningen met vaste en variabele rentes en kijk je niet altijd gek op de laagste rentevoet, maar bekijk ook de bijkomende kosten. Merendeels van wie een huis wil gaan kopen, zal een hypothecaire lening moeten nemen bij de bank of andere geldverstrekker. Het nemen van deze lening gaat meestal om grote bedragen en gaat dan ook meestal voor langere periode moeten worden afbetaald. Het is dus zeker raadzaam om te onderzoeken welke hypothecaire lening het best past bij u. Vergelijk de verschillende banken en kijk tot de laatste kleine lettertjes wat de voorwaarden zijn die er worden gesteld.

Welke hypotheek?

Welke hypothecaire lening je zou moeten aan gaan is de grote vraag van iedere mens die een huis wilt gaan kopen. Vaak kiest men blindelings voor de laagste maandlasten. Maar dit kan ook nadelig werken op langere termijn. Je betaalt je lening hierdoor dus langer en betaalt dus meer rente op. Terwijl iemand op latere leeftijd misschien meer verdient en het eigenlijk sneller had kunnen worden afbetaald. Andersom kan natuurlijk ook dat je op een gegeven moment van 2 lonen naar slechts één valt en het moeilijker zal worden om af te betalen. Vergaar daarom zoveel mogelijk informatie op het gebied van hypotheken voordat u een afsluit.

Let op de kleine lettertjes

Variabele rentes

Variabele rente lijkt altijd aantrekkelijk en goedkoop om een hypothecaire lening af te sluiten. De banken geven meestal ook de optie om wanneer de procenten omhoog zullen gaan je rente vast te zetten voor een langere periode. Maar bedenk wel dat je vaak al te laat bent wanneer je in de gaten krijgt dat de rente aan het stijgen is en je plots misschien meer gaat betalen dat met een vaste rentevoet.

Adviseurs en tussenpersonen

Er bestaan tegenwoordig veel adviseurs en tussenpersonen die beweren u te kunnen helpen het voordeligste hypothecaire lening aan te gaan. Bedenk dan wel dat deze personen ook geld moeten verdienen en ze ook hun procentje zullen verkrijgen wanneer jij een lening zult aan gaan. Let dus altijd op bij wie u advies gaat inlichten en dat u zeker niks tekent voor dit zelf apart overwogen te hebben gehad.

Lage rentevoet

Laat je niet gek maken van de lage rentevoeten die men je voorschoteld. Dit zal niet altijd betekenen dat je hierdoor ook een lagere maandlast zult verkrijgen. Veel mensen worden hierin gelokt en moeten achteraf nog bijkomende kosten betalen als verzekeringen en premies.

Tips voor de beste hypotheek

  • Laat de kredietverstrekkers met elkaar concurreren om jou het laagste aantrekkelijkste tarief te kunnen aanbieden.
  • Zoek naar de goedkoopste notaris. Eenvoudige procedures kunnen door iedere notaris gedaan worden maar kan soms honderden euro's verschillen van notaris tot notaris.
  • Vergaar zoveel mogelijk informatie van het internet, vrienden en kennissen.
  • Denk altijd op langere termijn en niet alleen aan je situatie nu.
  • Vergelijk ook je overlijdensverzekering

Overstappen naar een andere hypothecaire lening?

Soms kan het overstappen naar een andere hypotheekverstrekker met een aantrekkelijke rente en de juiste voorwaarden wel interessant. Toch moet je je blijven realiseren dat wanneer je de lening vroegtijdig aflost je ook een boete zult moeten gaan betalen op de rente dat vast is gelegd in het contract. Ook zullen bij het nemen van een nieuwe lening ook terug bijkomende kosten gaan komen zoals notaris, toxatie en afsluitprovisie.
Gerelateerde artikelen
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2018, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
Euribor hypotheek: Waarom een hypotheek met variabele rente?Euribor hypotheek: Waarom een hypotheek met variabele rente?Bij de Euribor hypotheek heb je een hypotheek met variabele rente, die direct meebeweegt met de markt. Hierdoor kies je…
Bronnen en referenties
  • http://hypotheek.startpagina.nl/

Reageer op het artikel "Tips voor het aangaan van een hypothecaire lening"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 06-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!