InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De annuïteitenhypotheek, een dure hypotheekvorm

De annuïteitenhypotheek, een dure hypotheekvorm

De annuïteitenhypotheek, een dure hypotheekvorm Vanaf 1 januari 2013 geldt de verplichting om periodiek af te lossen voor nieuw gesloten hypotheken. De aflossing doorschuiven naar de einddatum van de hypotheek is niet meer toegestaan. De annuïteitenhypotheek heeft een aantal grote nadelen ten opzichte van andere hypotheekvormen. Tot 2013 was u vrij in het kiezen voor de hypotheekvorm die het beste bij u past. Door de per 2013 doorgevoerde beperking van de hypotheekrenteaftrek is hier verandering in gekomen. Indien u nog wenst te profiteren van deze regeling, moet de hypotheek voldoen aan de nieuwe vereisten die vanaf 2013 gelden. De hypotheekvorm moet een annuïtaire aflossing bevatten. De in het verleden meest gesloten hypotheekvormen zijn juist gericht op aflossing per de einddatum om het fiscaal voordeel maximaal te houden.

Wat is een annuïteitenhypotheek?

In deze hypotheekvorm moet u maandelijks, zolang de hoogte van de hypotheekrente niet verandert, een vast bedrag betalen per maand. Doordat de maandelijkse hypotheekvorm een aflossing bevat zakt het bedrag dat u moet betalen aan hypotheekrente. Doordat er maandelijks een gelijkblijvend bedrag wordt geïncasseerd wordt het te betalen bedrag aan hypotheekrente steeds lager en wordt er steeds meer afbetaald. De bruto lasten blijven gedurende de looptijd gelijk, maar doordat het renteaandeel steeds kleiner gaat worden, zakt ook het fiscaal voordeel. De netto lasten stijgen gedurende de looptijd.

Wat zijn de voordelen van de annuïteitenhypotheek?

De reden waarom deze hypotheekvorm naast de lineaire hypotheek weer verplicht is gesteld vanaf 2013 is dat er gedurende de looptijd afbetaald gaat worden. Het voordeel voor de huizenbezitters is dat de hypotheekschuld geleidelijk afbetaald gaat worden. Door de maandelijkse aflossing bent u beter bestand tegen dalingen van de huizenprijzen. Een ander voordeel is dat de maandlasten naar verhouding laag beginnen.

Wat zijn de nadelen van de annuïteitenhypotheek?

Ten opzichte van de hypotheekvormen die veel zijn afgesloten tot 2013, heeft de annuïteitenhypotheek ook grote nadelen. De annuïteitenhypotheek is duurder dan bepaalde andere hypotheekvormen. Het is niet meer toegestaan om een vermogen op te bouwen dat over dertig jaar de hypotheek volledig gaat aflossen. Een ander nadeel is, de aflossing gaat in eerste instantie zeer langzaam. Zeer geleidelijk stijgt het bedrag aan maandelijkse aflossing. Het grootste nadeel is het beperken van het fiscaal voordeel. De aflossing wordt niet meer doorgeschoven naar de einddatum, dus het fiscaal voordeel daalt in de loop der jaren. De hypotheek gaat netto steeds duurder worden.

Alternatief voor de annuïteitenhypotheek – de lineaire hypotheek

Het doorschuiven van de aflossing naar de einddatum is niet meer toegestaan. Er zijn twee standaard hypotheekvormen die hier aan voldoen, namelijk de annuiteitenhypotheek en de lineaire hypotheek. De lineaire hypotheek zal waarschijnlijk weinig gekozen worden door de zeer hoge lasten bij aanvang van de hypotheek. In deze hypotheekvorm wordt de aflossing gelijk verdeeld over de jaren waarin de aflossing gaat plaatsvinden (maximaal 30 jaren).

Uitgaande van een hypotheek van €210.000 en een looptijd van 30 jaren, moet er jaarlijks worden afbetaald: €7.000 (€583,33 per maand). Stel, de hypotheekrente bedraagt 5%. Naast de aflossing moet in het eerste maand aan hypotheekrente worden voldaan: €875. De maandlasten in de eerste maand bedragen dus €1.458,33. In de tweede maand zakken de lasten, want de eerst aflossing heeft plaatsgevonden. Het bruto maandbedrag zal zakken naar: €1.455,90. In de loop der jaren blijven de maandlasten steeds verder zakken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laobc, Openclipart

Reageer op het artikel "De annuïteitenhypotheek, een dure hypotheekvorm"

Reactie

Desire, 27-04-2013 23:08 #1
Ik en mijn partner hebben in 2011 een huis gekocht en deze relatie is helaas beëindigd.
Mijn ex is al uit de woning, ik wil blijven wonen. En mijn ex als hoofde aansprakelijkheid ontslaan. Financieel allemaal te doen. Alles in goed overleg alleen was de schrik bij de hypotheekverstrekker des te groter. De hypotheek is 100% spaarhypotheek en men zegt nu dat ik het niet zo mag overnemen maar de helft annuïtair moet aflossen waardoor de maandelijkse kosten enorm zullen stijgen. Klopt dit wel. Moet een hypotheek van 2011 door een wijziging volgens de regels van 2013 behandeld worden?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!