InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is een rentepauze?

Wat is een rentepauze?

Wat is een rentepauze? Huiseigenaren moeten maandelijks aan hun verplichtingen richting de bank voldoen. Door financiële tegenslagen kunnen er tijdelijk betalingsproblemen ontstaan. Door een rentepauze in te stellen kunnen huiseigenaren tijdelijke minder aan hypotheekrente betalen. De ING heeft in december 2012 aangekondigd dat zij klanten actief gaan benaderen waarvan het vermoeden bestaat dat ze moeite hebben om de maandelijkse hypotheeklasten te dragen. De bank biedt de mogelijkheid om een tijdelijke rentepauze in te stellen. Op deze manier kan de klant een moeilijke financiële periode doorstaan en in betere tijden de achterstanden weer inlopen.

Door bijvoorbeeld werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of een tijdelijke dip in de omzet van een zelfstandige kunnen huiseigenaren in de financiële problemen terecht komen. Tijdelijk hebben ze niet de mogelijkheid om de maandlasten volledig te voldoen. De banken hebben er ook baat bij om te voorkomen dat huizen gedwongen verkocht moeten worden. Door de gedaalde huizenprijzen zijn de belangen van de banken zelfs veel groter geworden. Ze weten namelijk dat het huis mogelijk niet genoeg gaat opleveren om de resterende hypotheekschuld mee af te lossen. Banken willen tegenwoordig beter meedenken met hun klant, maar dat is vooral uit eigen belang.

Een tijdelijke rentepauze

Een tijdelijke rentepauze is te vergelijken met een uitstel van betaling. De bank gaat in overleg met de klant tijdelijk lagere bedragen aan hypotheekrente incasseren om de huiseigenaar meer lucht te geven. De bank zal dit echter niet zomaar gaan doen. Er moet wel uitzicht zijn op verbetering van de financiële positie. Een gezin dat hoge schulden heeft opgebouwd kan een uitstel van betaling worden verstrekt, maar eigenlijk is het in dit geval al zeker dat het ook na de uitstelperiode niet voldaan kan worden aan de verplichtingen. Na de rentepauze zullen de maandlasten gaan stijgen doordat een tekort moet worden ingelopen.

Bij betalingsproblemen in overleg gaan met de bank

Bij betalingsproblemen wordt er vaak te laat aan de bel getrokken. Zodra u weet dat er betalingsproblemen gaan ontstaan, moet u al contact opnemen met de bank. Een achterstand in betaling van een paar maanden is namelijk niet op te vangen met een rentepauze. De bank zal hiertoe ook niet meer bereid zijn, want het ontstane tekort zal eerst ingelopen moeten worden.

Uitstel is geen kwijtschelding

Onterecht wordt vaak gedacht dat er wel iets te regelen is met de bank en dat ze genoegen nemen met een lagere betaling. Dit zullen ze niet doen, maar ze kunnen in overleg wel tijdelijk uitstel van een deel van de betaling geven. Banken zijn commerciële bedrijven die ernaar streven om het uitgeleende bedrag volledig terug te ontvangen. Hun eerste prioriteit is om er zelf financieel beter van te worden. Een betalingsregeling is ook in het belang van de bank. Op deze manier kan grotere financiële schade voorkomen worden.

Geen hypotheekrenteaftrek over uitgesteld bedrag

Indien u uitstel van betaling van een deel van de hypotheekrente hebt gekregen, moet u er ook bij stil staan dat u ook een lager fiscaal voordeel hebt. Op het moment dat u de rente voldoet is deze aftrekbaar. Dit kan ook van invloed zijn op de hoogte van de voorlopige teruggave. De voorlopige teruggave kan namelijk te hoog zijn, waardoor u na de jaarlijkse belastingaangifte een deel van de ontvangen voorschot weer terug moet betalen aan de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een rentepauze?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!