InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Misverstanden over hypotheekrenteaftrek en overwaarde

Misverstanden over hypotheekrenteaftrek en overwaarde

Misverstanden over hypotheekrenteaftrek en overwaarde Over de hypotheekrenteaftrek en overwaarde in huizen hebben mensen vaak foutieve gedachtegangen. De grootste misverstanden worden in dit artikel rechtgezet. Rondom het bezit van een eigen woning circuleren vaak onjuiste gedachtegangen en interpretaties. Een grote misverstand is dat huiseigenaren die extra aflossen extra belast zullen gaan worden door de toenemende overwaarde in het huis. Een andere misverstand is dat mensen verwachten dat ze betaalde hypotheekrente terugkrijgen of dat alle betaalde hypotheekrente in alle gevallen aftrekbaar is.

Overwaarde in de woning opeten bij werkloosheid

Op het moment dat u uw baan verliest hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. Deze uitkering is geen gunst, maar gedurende uw werkzame periode hebt u hier premie voor betaald. Werknemers die langer premie hebben betaald, hebben ook recht op een langere uitkeringsperiode. Er is geen vermogenstoets verbonden aan de WW-uitkering. U wordt dus niet gekort indien u vermogen bezit of overwaarde in uw huis hebt zitten.

Bij ontvangen bijstandsuitkering moet de overwaarde worden opgegeten

Bij het ontvangen van een bijstandsuitkering, geldt er wel een vermogenstoets. Een gezin mag een vermogen hebben van ongeveer 11.000. Bij het bezitten van grotere vermogens, moet eerst het vermogen gebruikt worden om van te leven. De gemeente let in deze vermogenstoets ook op de overwaarde in de eigen woning. Een overwaarde van ongeveer 40.000 wordt buiten beschouwing gelaten. Het meerdere kan door de gemeente worden gebruikt om u een uitkering te verstrekken.

Extra aflossen zorgt voor een extra belastingheffing

De verwarring ontstaat doordat extra aflossen zorgt voor minder fiscaal voordeel, maar er zal geen extra heffing plaatsvinden. De betaalde hypotheekrente dat betrekking heeft op de eigen woning is aftrekbaar van het inkomen. Extra aflossen zorgt ervoor dat u minder van het inkomen kunt aftrekken. Toch is in de meeste gevallen extra aflossen aantrekkelijk, want ondanks de aftrek blijven de hypotheeklasten zwaar op het maandelijks budget drukken.

Betaalde hypotheekrente is volledig aftrekbaar

De hypotheekrente is uitsluitend aftrekbaar van het inkomen als de volledige hypotheek betrekking heeft op de financiering van de woning of financiering van verbeteringen aan de woning. Het is bijvoorbeeld mogelijk om bij voldoende overwaarde in het huis een consumptieve lening mee te financieren in de hypotheek. Ondanks dat deze lening een onderdeel is gaan vormen van de hypotheek is de betaalde hypotheekrente voor dat deel niet aftrekbaar.

Over de verkoopopbrengst bij verkoop van de woning moet belasting betaald worden

Deze stelling klopt niet. De gerealiseerde overwaarde bij verkoop is vrij besteedbaar. Dit bedrag moet wel verplicht opnieuw geïnvesteerd worden bij het kopen van een ander huis. U hoeft dus geen belasting te betalen over de overwaarde, maar het moet wel opnieuw geïnvesteerd worden bij het kopen van een ander huis. In het geval u vervolgens gaat huren, kunt u het bedrag vrij besteden. Als u wel een ander huis koopt en u investeert de overwaarde niet in de nieuwe woning, heeft dit tot gevolg dat de betaalde hypotheekrente voor de nieuwe woning niet volledig aftrekbaar is.

Beide huiseigenaren moeten ieder de helft de van de hypotheekrente opgeven

Nee, fiscale partners hebben de mogelijkheid om te schuiven met deze aftrekpost. De hypotheekrente kan het beste worden afgetrokken bij de partner met het hoogste inkomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Misverstanden over hypotheekrenteaftrek en overwaarde"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!