InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019

Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019

Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019 Een goedkope betaalrekening graag in 2019. Goedkoop bankieren en betalen, en zo geld besparen of zelfs een gratis betaalrekening en een gratis spaarrekening. Kan dat? Er zijn in Nederland ook banken actief die een betaalrekening gratis aanbieden of rente geven op de betaalrekening. Bovendien is het openen van een spaarrekening meestal ook gratis. Op zoek dus naar een goedkoop betaalpakket.

Welke bank is goedkoop in 2019 met zijn betaalrekening?

Banken klagen over de kosten van het betaalverkeer. McKinsey&Company heeft wel eens het betalingsverkeer in Nederland onderzocht. Dit mondde uit in het rapport Betalingsverkeer in Nederland: een onderzoek naar de opbrengsten en kosten voor het bankwezen. Hieruit blijkt dat de banken in Nederland per saldo een verlies op het betaalverkeer lijden van 23 miljoen dat naar verwachting verder zal toenemen. Opvallend daarbij is dat vooral het particuliere segment verlieslatend is. Zeker als door Europese regels de winsten als gevolg van valutering komen te vervallen, ligt het voor de hand dat banken steeds meer voor hun betaaldiensten zullen gaan vragen. En die betaal pakketten inclusief pasjes en dergelijke zijn de laatste jaren al fors in prijs verhoogd. Het zal ook niemand zijn ontgaan dat de spaarrente bij de grotere banken ook niet al te hoog zijn, terwijl rood staan bij deze banken wel duur is. Valutering is al sinds 1 november 2009 verboden, maar het overboeken bij een bank gaat nog steeds niet altijd snel. Het Nederlandse betaalverkeer is in vergelijking met de rest van de EU relatief goedkoop, maar u wilt vast niet meer betalen dan nodig is.

Geen valutering meer

Geen valutering meer betekent dat de boekdatum gelijk is aan de rentedatum. Krijgt u op dag X uw salaris binnen, de boekdatum, dan is dat de dag dat het geld rente geeft, de rentedatum. Tot 1 november 2009 was het zo dat u op dag X uw salaris kreeg, maar deze pas op dag X+1 rentedragend was. Deze wijziging kost banken vele miljoenen euro's.

Waar kan ik goedkoop bankieren en betalen, bankrekening openen?

Toch zijn er op de Nederlandse markt twee banken actief die wel goedkoop een betaalrekening aanbieden en daarop zelfs een rentevergoeding geven. Namelijk de Belgische bank Argenta en de ASN bank. Ze zijn duidelijk in een gat in de markt gesprongen. Wellicht volgen er nog meer.

Spaarrekening openen bij MoneYou

Bij sommige banken hebt u een betaalpakket nodig om een spaarrekening te kunnen openen. Bij MoneYou bijvoorbeeld is dat helemaal niet nodig. U spaart er veilig tegen een hoge rente terwijl u uw bankrekening bij een andere bank gewoon aanhoudt.

Argenta

De Belgische bank Argenta biedt niet alleen een spaarrekening aan, maar ook nog eens een kosteloze betaalrekening die rente geeft op positieve tegoeden. Via intermediairs kunt u eenvoudig een rekening openen om vervolgens via internet te betalen en sparen. Argenta maakt geen gebruik van valutering.

ING bank

Maar banken hebben ook acties. Zo kunt u wel eens gratis het betaalpakket gebruiken als u ook uw inkomsten laat overmaken naar de bank of krijgt u dan een extra korting op een lening op de hypotheekrente. Dit zijn vaak tijdelijke acties en daarom kunt u het beste een aantal banken op hun mogelijkheden vergelijken. De spaarrekeningen bij de ING zijn gratis, een betaalpakket niet.

Slot goedkope betaalrekening, waar?

De grote banken schermen regelmatig met de hoge kosten van het betaalverkeer. En die zullen waarschijnlijk alleen maar hoger worden. Het spreekt voor zich dat die kosten zullen worden doorgegeven aan de consument. Als u daar geen zin in hebt, is het goed om te weten dat er eenvoudige alternatieven zijn om goedkoop te bankieren en betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!