InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banken, de ASN Bank

Banken, de ASN Bank

Banken, de ASN Bank De ASN Bank is onderdeel van de Volksbank. ASN zorgt voor duurzaam beleggen en sparen in Nederland en is daarmee de grootste en meest succesvolle spaarbank. Een prima keuze dus voor wie duurzaamheid en een mooi rendement wil kunnen combineren. De ASN scoort zeer hoog waar het om de tevredenheid van klanten gaat. Duurzaam en groen sparen is nog steeds fiscaal voordelig. De ASN bank is koploper in groen sparen en beleggen met een sterk verbeterd aanbod.

De ASN Bank, de Volksbank

De ASN Bank is opgericht in 1960, en momenteel onderdeel van SNS Reaal, nu Staatsbank. De ASN Bank heeft een vergunning van De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële markten en valt onder de Wet op het Financieel Toezicht. De focus van ASN Bank is gericht op het bevorderen van een duurzame samenleving. De impact op de mensenrechten, sociale betrokkenheid en milieubeleid zijn doorslaggevend voor de investeringen van de ASN Bank in allerlei projecten. Tegelijkertijd wordt gestreefd naar een optimaal financieel rendement. U kunt bij de ASN bank sparen en beleggen. In 2017 is de ASN onderdeel van de Volksbank Nederland geowrden.

Spaarbank voor groen sparen

De ASN Bank is de enige bank die rente geeft op uw spaarrekening als u een positief saldo hebt. Maar u kunt ook kiezen voor een spaarrekening. De ASN bank had tien spaarrekeningen met over het algemeen hoge rentes, maar heeft dat inmiddels opgeschoond tot drie spaarrekeningen voor particulieren en een zakelijke rekening:

1. Wat is ASN Ideaal sparen

ASN Ideaalsparen betekent sparen met gemak en vrijheid. Sinds 29 april 2011 gelden er geen beperkingen meer. U kunt sparen via het internet of de telefoon of via een automatische incasso. Uw spaartegoed is onbeperkt kosteloos opneembaar. De voordelen op een rij (januari 2019):
  • Spaarrente: 0,08%.
  • Tegoed vrij opneembaar.

2. Wat is ASN Jeugdsparen

Deze rekening staat op naam van een kind van 0 tot 18 jaar. Tot de achttiende verjaardag staat het geld vast. Tussentijds opnemen van spaartegoed is niet mogelijk, behalve voor aantoonbare studiekosten vanaf het voortgezet onderwijs. De rente bedraagt 1,15% (januari 2019).

3. Wat is ASN Depositosparen

U kiest u een looptijd van 1 tot en met 10 jaar. Hoe langer de looptijd, hoe hoger de rente tot 0,9 procent rente per jaar, januari 2019.

4. Zakelijke rekening

De zakelijke rekening geeft een variabele spaarrente van 0,1%.

Hoe kunt u groen beleggen bij de ASN bank?

Bij ASN kunt u in via de spaarrekening Optimaalbeleggen in zeven fondsen beleggen. U koopt en verkoopt participaties in de zeven ASN Beleggingsfondsen en krijgt rente over het saldo dat nog niet is belegd:

1. Wat is een ASN Duurzaam Small & Midcap Fonds?

Dit fonds belegt in kleine en middelgrote Europese ondernemingen die aantoonbaar duurzaam ondernemen.

2. Wat is het ASN Duurzaam Aandelenfonds?

Dit fonds is opgericht in 1993. Het belegt wereldwijd in aandelen van beursgenoteerde bedrijven die voldoen aan bepaalde sociale, maatschappelijke en milieucriteria. Het ASN-fonds is gestart rond 1993 en heeft in 2018 een beheerd vermogen van bijna 625 miljoen euro. Dit geld wordt wereldwijd belegd in aandelen van bedrijven die goede financiële resultaten behalen met respect voor mens, milieu en klimaat.

3. Wat is het ASN duurzaam Obligatiefonds?

Het ASN Obligatiefonds belegt wereldwijd in vastrentende waarden van overheden, bedrijven en instellingen. De portefeuille bestaat beleggingen in West-Europese landen en voor ongeveer 20% in Nederland.

4. Wat is het ASN Mixfonds?

Het ASN Mixfonds belegt wereldwijd gemiddeld voor 45% in aandelen en 55% in vastrentende waarden van overheden, bedrijven en instellingen die voldoen aan de sociale, maatschappelijke en milieucriteria.

5. Wat is het ASN Milieu & Waterfonds?

Dit fonds probeert actief bij te dragen aan de oplossing van het klimaatprobleem door te beleggen in een schoner milieu en in duurzame economische ontwikkeling. Denkt u daarbij aan watermanagement, duurzame energie en recycling. Ook Zwitserleven investeert fors in dit fonds.

6. Wat is het ASN Groenprojectenfonds?

Met deze investeringen probeert de ASN Bank het behoud en de verbetering van natuur en milieu te stimuleren. Investeerders in deze groene projecten profiteren van fiscale voordelen.

7. Wat is het ASN-Novib Microkredietfonds?

Het fonds investeert in micro kredieten via Oxfam Novib. Daarnaast begeleiden ze de ondernemers met specifieke kennis.

Wat is een duurzaam pensioen?

Een duurzaam pensioen opbouwen via Ideaalsparen, duurzame beleggingen of een spaardeposito. Er zijn geen specifieke producten die alleen op uw pensioen gericht zijn.

Hoe oordeelt u als consument over de ASN Bank?

Regelmatig wordt het oordeel over de kwaliteit van banken bij de consumenten door middel van een consumenten monitor gemeten. De ASN Bank scoort bij de consument een hoog cijfer, namelijk een 8,2. Daarbij wordt geoordeeld over:
  • Het klaarstaan voor klanten;
  • De snelheid van dienstverlening;
  • Het nakomen van gedane beloften;
  • De kwaliteit ten opzichte van de bankkosten.

De ASN betaalrekening

Sinds 28 januari 2009 biedt de ASN Bank ook een betaalrekening aan: de ASN Bankrekening. Ook deze rekening voldoet volledig aan de duurzame en ethische beleggingscriteria van de ASN Bank. Het is een breed en volwaardig pakket. U krijgt namelijk een bankrekening, wereldpas met chipknip en de mogelijkheid om via het internet te bankieren met de ASN Digipas. Bij een positief saldo krijgt u een creditrente vergoed.

Slot

Wie rendement en een schonere en betere wereld wil combineren, zal bij de ASN Bank zeker iets van zijn gading terug vinden. De ASN Bank biedt u vele mogelijkheden en klanten blijken zeer tevreden. Voor ieder wat wils dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis betaalrekening bij de Triodos Bank?Gratis betaalrekening bij de Triodos Bank?De Triodos Bank is de meest duurzame bank van Nederland. U kunt hier op vele manieren duurzaam sparen en beleggen. Bankd…
Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Je hoort als consument tegenwoordig veel over groen sparen maar wat betekent dat nou eigenlijk precies? Wat is groen spa…
ASN Bank - de geschiedenisDe ASN Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank. De afkorting ASN betekent Algemene Spaarbank voor Nederland.
RegioBank en depositogarantiestelselRegioBank en depositogarantiestelselRegio Bank is een onderdeel van de Volksbank. Hoe veilig is uw geld dan bij Regio Bank en wat betekent het depositogaran…

Reageer op het artikel "Banken, de ASN Bank"

Reacties

M. Birnie, 17-04-2013 13:44 #2
Kan bij ASN helemaal geen groen sparen vinden. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste M. Binie,
De naam groen sparen is vervallen, omdat ASN bank zegt haar spaargeld altijd groen te investeren. Het valt nu allemaal onder de term ideaal sparen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Meijer, 28-06-2012 22:09 #1
Valt ASN ideaal sparen onder belastingvrij sparen? Reactie infoteur, 29-06-2012
Beste Meijer,
De ASN bank is van het belastingvrij sparen afgestapt en heeft gelijktijdig de rente verhoogd (was destijds lager, maar met een fiscale bonus). Bij het beleggen zijn er nog wel allerlei fiscaal vriendelijke mogelijkheden bij de ASN bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 2
Schrijf mee!