InfoNu.nl > Financieel > Geld > Dollar, blijft de dollar een wereldmunt

Dollar, blijft de dollar een wereldmunt

Dollar, blijft de dollar een wereldmunt Volgens de prognose van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch is het de vraag of de Amerikaanse dollar over een paar jaar nog een wereldmunt zal zijn. Er zijn indicaties dat dat niet het geval is, maar er is geen goede vervanger voor de euro. Een paar fasen zijn volgens Lynch te onderscheiden en de dollar is bijna in fase 3 van verval. Bovendien staat de kredietwaardigheid van de VS onder druk wat de waarde van de dollar weinig goeds doet.

Wereldmunt US dollar daalt, euro stijgt

Niemand kan het ontgaan zijn: de dollar daalt al enige tijd. Eind oktober 2007 bedraagt de euro ten opzichte van de dollar bijna 1,44. De rente werd door de hypotheekcrisis in de VS door de FED verder verlaagd. Een verdere daling van de dollar is erg waarschijnlijk. Eerst zal de euro verzwakken door de eurocrisis en daarna zal de dollar waarschijnlijk weer terugvallen. En deze daling staat niet op zich.

Bron: SideHustleCoach, PixabayBron: SideHustleCoach, Pixabay

Bretton Woods

Merrill Lynch heeft de situatie namelijk verder geanalyseerd en komt tot de conclusie dat de dollar binnen afzienbare tijd waarschijnlijk geen belangrijke rol meer zal spelen op het wereldtoneel. Daartoe vergelijkt de Amerikaanse zakenbank de noodzaak en verval van de dollar met het verval van de rol van het goud sinds het verdwijnen van de gouden standaard in 1971. Toen werd de koppeling van de wereldmunt en het goud losgelaten.

Beleggers en de dollar

Als de dollar dezelfde evolutie gaat meemaken als het goud, kan dat volgens Merrill Lynch als volgt gaan. Drie fasen worden hierbij onderscheiden. De dollar zit in 2007 in fase 2 en fase 3 lijkt niet ver meer weg:
  1. Fase één is de ontkenningsfase. Diversificatie wordt nog niet toegepast. Beleggers en bankiers geloven dat het allemaal nog niet zon vaart zal lopen. De dollar beweegt vrij stabiel.
  2. Fase twee. Diversificatie komt geleidelijk op gang. Centrale banken worden voorzichtiger met de dollar. Er bestaat steeds meer voorzichtigheid omtrent het aanhouden van reserves. Grote partijen willen liever in een sterke munt worden betaald. Gelet op de financieringsbehoeften van de VS leidt dit tot een neerwaartse druk op de dollar.
  3. De laatste fase bestaat uit het actief diversifiëren, waarmee bestaande reserves actief worden omgezet in andere deviezen. Gelet op de grote dollarvoorraden in de centrale banken kan er dan door een sneeuwbaleffect een scherpe prijsdruk op gang komen. Zodra één centrale bank verkoopt, moeten andere reageren. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Wie later komt zal tegen aanzienlijk lagere koersen moeten verkopen.

De reserves

Om te voorkomen dat centrale banken te veel goud op de markt zouden dumpen, werd voor het goud de Central Bank Gold Agreement, CBGA, uitgevaardigd. Daardoor mogen centrale banken jaarlijks maximaal nog maar 500 ton goud op de markt zetten. Om te voorkomen dat centrale banken en beleggers binnen niet al te lange tijd ook de dollar gaan dumpen, is het goed denkbaar dat een vergelijkbaar agreement voor de dollar wordt afgesproken. Dat zou de val van de dollar wat kunnen vertragen en tijdelijk stabiliseren. Maar als het tijdpad van Merrill Lynch klopt, dan zal de dollar als dominante wereldmunt kunnen verdwijnen. De vraag is welke munt de rol van de dollar dan zal overnemen. En deze vraag kan zich sneller aandienen dan men nu denkt.

Staatsschuld VS en kredietplafond

De staatsschuld van de VS is al jaren te hoog. Dit wordt versterkt door het feit dat het wettelijke plafond voor de staatsschuld in de VS inmiddels is al een paar keer is bereikt en verhoogd. Dit zal de dollar verder verzwakken.

Slot

Velen zoeken een vluchthaven. Dan kan de Zwitserse franc zijn maar ook edelmetalen zoals goud. De goudprijs en zilverprijs kunnen nog veel verder stijgen. De euro is in 2015 flink gedaald ten opzichte van de dollar, maar dat kan ook zo weer anders zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gaan we terugkeren naar de Gouden Standaard?Gaan we terugkeren naar de Gouden Standaard?De financiële crisis waarin zowel Ierland als de zuidelijke landen van Europa sedert 2008 mee te maken hadden, maakte he…
Geschiedenis van de Chileense pesoGeschiedenis van de Chileense pesoDe munteenheid van Chili is de Chileense peso. Vroeger was de wisselkoers van de peso gekoppeld aan die van de Amerikaan…
Geschiedenis van de Zwitserse FrancGeschiedenis van de Zwitserse FrancDe Zwitserse Frank is de munteenheid van Zwitserland. De Franc gold lange tijd als een van de sterkste onafhankelijke mu…
Goud, beleggen in goud vandaagGoud, beleggen in goud vandaagIn 2019 beleggen in goud is een spannende belegging. U kunt ook erg eenvoudig in goud beleggen. Wie in 1980 op de toppen…
Inkomen van beroemdhedenInkomen van beroemdhedenDe jaarlijkse inkomens van topfunctionarissen uit het bedrijfsleven lopen in de miljoenen per jaar. Vergeleken met de in…
Bronnen en referenties
  • Inflation is when you pay fifteen dollars for the ten-dollar haircut you used to get for five dollars when you had hair.(Merrill Lynch)
  • Afbeelding bron 1: SideHustleCoach, Pixabay

Reageer op het artikel "Dollar, blijft de dollar een wereldmunt"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!