InfoNu.nl > Financieel > Geld > WW-uitkering, hoogte en duur

WW-uitkering, hoogte en duur

WW-uitkering, hoogte en duur Momenteel ontvangen ontslagen werknemers nog maximaal 38 maanden WW-uitkering maar zoals in oktober 2012 uit de plannen van het kabinet Rutte 2 is gebleken, wordt die termijn niet alleen teruggebracht naar maximaal 24 maanden, maar gedurende het 2e jaar van de werkeloosheid wordt de ww-uitkering ook nog eens een stuk lager.

Duur ww-uitkering vanaf juli 2014 nog slechts 2 jaar

Terwijl de maximale WW-duur op dit moment nog 38 maanden bedraagt, kan een ontslagen werknemer vanaf 1 juli 2014 nog slechts aanspraak maken op maximaal 24 maanden WW-uitkering:
  • één jaar gerelateerd aan het laatstverdiend salaris;
  • het jaar daaropvolgend gekoppeld aan het wettelijk minimumloon.

Gedurende het tweede jaar van de werkeloosheid is er dus sprake van een aanmerkelijk lagere vervolguitkering. Een en ander valt te lezen in het regeerakkoord zoals dat op 29 oktober 2012 door het kabinet Rutte 2 werd gepresenteerd.

Op dit moment bezitten ambtenaren nog andere (gunstiger) aanspraken bij werkloosheid omdat zij een speciale rechtspositieregeling bekleden. Maar de overheid wil in de toekomst alle werknemers gelijkschakelen. Misschien is het daarom goed om nog eens op een rij te zetten welke rechten werklozen nu (nog) hebben.

Wanneer krijg je WW-uitkering?

Werknemers komen in aanmerking voor een ww-uitkering als ze daarvoor verzekerd waren. Doorgaans is dat het geval voor mensen met een dienstbetrekking tot 65 jaar:
  • er moet minimaal sprake zijn van 5 uur arbeidsverlies per week en men mag voor de vervallen uren geen aanspraak meer kunnen maken op loondoorbetaling;
  • men moet bereid en in staat zijn om meteen nieuw werk aan te nemen;
  • in de 36 weken voorafgaand aan de WW-aanvraag moet men tenminste 26 weken betaalde arbeid in dienstverband hebben verricht. Voor artiesten en kunstenaars gelden afwijkende regels;
  • het ontslag moet niet aan jezelf te wijten zijn. Men kan daarbij denken aan ontslag op staande voet wegens verwijtbaar handelen.
  • en we komen evenmin in aanmerking voor een WW-uitkering als we zelf ontslag nemen (enige uitzonderingen daargelaten).

Hoe lang krijg je WW-uitkering?

Wie zijn baan kwijtraakt kan tenminste 3 maanden en ten hoogste 38 maanden aanspraak maken op een WW-uitkering. De precieze tijdsduur is gerelateerd aan het arbeidsverleden van betrokkene.

  • drie maanden uitkering ontvang je als je voldoet aan de eis dat je minimaal 26 weken gewerkt moet hebben. Aanspraak op een langere uitkering bestaat bij een arbeidsverleden van 4 jaar of meer;
  • wie 4 jaar gewerkt heeft ontvangt 4 maanden uitkering. Elk jaar dat men langer heeft gewerkt, geeft recht op één extra maand WW-uitkering, maar in totaal niet meer dan 38 maanden;
  • ter illustratie: iemand met een arbeidsverleden van 24 jaar maakt dus aanspraak op 24 maanden WW-uitkering en wie 38 jaar heeft gewerkt mag zich verheugen op 38 maanden uitkering.

In beginsel ontvangen werklozen dus maar zeer korte tijd een WW-uitkering, uitgezonderd degenen die jarenlang trouwe dienst hebben geleverd. Man kan dus spreken van een uitermate faire regeling die eigenlijk geen kritiek verdient.

Hoe hoog is de WW-uitkering?

Gedurende de eerste 2 maanden van je werkloosheid ontvang je 75 procent van het laatstverdiende salaris. Vervolgens gaat de uitkering terug naar 70 procent.

Overigens kan de uitkering nogal eens tegenvallen omdat die gemaximeerd is. De maximale WW-uitkering bereikt men bij een jaarsalaris van 47.802,15,-. Wie meer salaris geniet, ontvangt toch niet meer dan het maximum bedrag van 33.900. Met name werknemers met een inkomen hoger dan 2 maal modaal moeten een flinke stap terugzetten!

De uitkeringsbedragen in de WW zijn niet overdreven hoog en absoluut verantwoord. Toch moet men er op niet al te lange termijn rekening mee houden dat de werkloosheidsuitkering behoorlijk lager uit kan vallen. Overigens wordt er bij het toekennen van een ww-uitkering niet gekeken naar andere bronnen van inkomen of vermogen.
Gerelateerde artikelen
Zo werkt de WW-uitkeringDoor de huidige crisis gaan steeds meer bedrijven failliet of vallen er gedwongen ontslagen. Maar wat nu als men als wer…
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…
Wanneer heeft men recht op een WW-uitkeringTegenwoordig ziet men steeds vaker dat mensen in de WW terecht komen, maar wanneer heeft men recht op WW. In dit artikel…
Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Bij onvrijwillige werkloosheid hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. De hoogte van het bedrag is afhankeli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: E Zara, Pixabay

Reageer op het artikel "WW-uitkering, hoogte en duur"

Reactie

Hella Brosius, 31-03-2014 09:30 #1
Wanneer iemand (met 2 banen) voor 8 uur per week werkloos wordt en de uitkeringsduur is 38 maanden. hoe lang is dan de uitkeringsduur wanneer na 24 maanden ook voor de andere baan (16 uur per week) ww moet worden aangevraagd?

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 30-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!