InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een financiële brievenbus: De FiNBOX

Een financiële brievenbus: De FiNBOX

Een financiële brievenbus: De FiNBOX Onze betalingen gaan steeds meer online, facturen die via de gewone post binnenkomen worden steeds zeldzamer. Om te voorkomen dat elke financiële instelling met eigen initiatieven komt was er FiNBOX. Met het nieuwe initiatief van de grote banken in Nederland werd het betalen van rekeningen gemakkelijk. Inmiddels is er een einde gekomen aan FiNBOX. Wat hield het in?

Rekeningen

We zitten er niet op te wachten, maar we kunnen er niet onderuit: rekeningen moeten betaald worden. Als het dan toch moet, dan graag zo eenvoudig en veilig mogelijk!

Papier

De meeste rekeningen krijgen we nog steeds op papier in de brievenbus. Er zijn inmiddels ook al heel wat bedrijven die hun facturen niet meer per post, maar als bijlage in een e-mail versturen. De klant kan 'm dan zelf uitprinten. Dat scheelt dan in ieder geval in de portkosten en, laten we wel wezen, het scheelt ook de kosten van een enveloppe en het papier waarop de factuur is afgedrukt.

En of je de rekening nu per post binnenkrijgt, of je drukt 'm zelf af, veel maakt het niet uit: je hebt een factuur die betaald moet worden. En dus vergeten kan worden. Of verkeerd ingevuld, zodat de verkeerde winkelier verblijd wordt met een betaling.

De bank

Er wordt druk gewerkt aan manieren om het betalingsverkeer enerzijds te vereenvoudigen en anderzijds veiliger te maken. Veiliger ook in die zin, dat de kans op fouten verkleind moet worden. Uiteindelijk moet dat voor alle partijen besparend werken in de kosten. Eén van die manieren was het systeem FiNBOX.

Finbox

Je zou FiNBOX het beste kunnen aanduiden als een soort van financiële brievenbus. Allerlei financiële post, denk aan rekeningen, acceptgiro's, e.d., van bedrijven waarbij je je voor deze dienst hebt aangemeld, moest in deze brievenbus binnenkomen.

En bedrijven moet je breed zien. Het ging om alle bedrijven en instanties die financiële post verstuurden. Bijvoorbeeld winkeliers, verzekeringsbedrijven, belastingdienst, nutsbedrijven, uitkeringsinstanties, pensioenfondsen, telecombedrijven. gemeentes, sportverenigingen, etc. Een lijst die aanvankelijk ook steeds verder uitgebreid werd. Voor de consument leverde dit de nodige voordelen op:.
  • Je betaalde deze rekeningen eenvoudig door ze op je verzendlijst te plaatsen.
  • De overschrijving was al meteen ingevuld. De begunstigde, diens rekeningnummer, het betalingskenmerk en het bedrag, alles stond al ingevuld. Je zag het bedrag in beeld, dus dat kon je controleren voor je de betaling doorsluisde naar je verzendlijst.
  • Je leverde een bijdrage aan een beter milieu, omdat je geen papieren facturen meer hoefde te krijgen.
  • Binnen Finbox konden ook betaalde facturen worden opgezocht. Deelnemende bedrijven archiveerden al het financiële verkeer. Alles bleef dus beter bewaard.
Kortom, het idee achter FinBox betekende gemak!

Bedrijven

Niet alleen voor de consument was dit gemakkelijk, ook het bedrijf waarmee je zaken hebt gedaan, voer er wel bij.

De voordelen waren bijvoorbeeld:

  • Er werden geen kosten meer gemaakt voor papieren facturering.
  • Verwerking van facturen en controle daarvan werd een stuk eenvoudiger.
  • Er werden minder fouten gemaakt in het overschrijven, en dat vereenvoudigde de controle en dat betekende minder herstelkosten.
  • Facturen zouden -waarschijnlijk- sneller worden voldaan.
  • Omdat er minder papier werd gebruikt droeg je bij aan een beter milieu.

Welke banken?

Aanvankelijk kon je gebruikmaken van Finbox als je klant was van ING, ABN-AMRO of RABO-bank. Later sloten ook andere partijen zich bij FiNbox aan, bedrijven, verzekeringsbedrijven, overheden, nutsbedrijven en de belastingdienst.

Er waren ook nadelen voor bedrijven

De nadelen zaten vooral in de hoge investeringskosten die je als bedrijf moest doen om dit systeem te kunnen gaan hanteren. Er moest dus een flink aantal facturen geschreven gaan worden wilde je die kosten eruit krijgen.

Naast de mogelijkheid gebruik te maken van FINbox nam ook de mogelijkheid online via IDEAL te betalen steeds meer toe. Voor ING was dat de reden in 2015 om met FINbox te gaan stoppen. Hoewel betalingen dan niet meer mogelijk zijn kan het digitale archief van FINbox nog wel tot 1 jan. 2016 bereikbaar zijn. Inmiddels is de stekker uit het FinBox-project getrokken.
Gerelateerde artikelen
Finbox digitaal betalenFinbox digitaal betalenWat is de Finbox? Finbox is vooral erg handig en eenvoudig. Het is een digitale brievenbus voor uw rekeningen. U kunt hi…
Voorbeeld van een factuur gemaakt in WordVoorbeeld van een factuur gemaakt in WordHeb je een eigen bedrijf, dan zijn facturen de basis voor je omzet en voor het berekenen van de BTW. Op basis van uw fac…
BTW-administratieBTW-administratieElke ondernemer is verplicht om BTW-administratie uit te voeren, dit in belang van de belastingdienst. Hierdoor kan veel…
Terugvragen van BTWTerugvragen van BTWEr zijn verschillende situaties waarbij u uw BTW kan terugvragen. Dat kan bijvoorbeeld in het geval dat een bedrijf een…
Betalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuldBetalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuldAls u een belastingaanslag niet betaalt, kan dit verregaande gevolgen hebben. De Belastingdienst zal invorderingsmaatreg…
Bronnen en referenties
  • www.finbox.nl
  • Indicator Tips en Advies, april 2012

Reageer op het artikel "Een financiële brievenbus: De FiNBOX"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 09-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!