InfoNu.nl > Financieel > Geld > Opslag vragen, hoe het werkt en hoe niet

Opslag vragen, hoe het werkt en hoe niet

Opslag vragen, hoe het werkt en hoe niet Een goede voorbereiding is essentieel voor een succesvol gesprek over opslag of salarisverhoging. Stel dus vooraf een lijst samen waarmee jij je baas kan overtuigen. Centraal daarbij moet zijn wat jouw bijdrage is voor het bedrijf. Waarin heb jij meer succes dan je collega's? Alleen als het lukt om deze zaken optimaal onder de aandacht te brengen, staan de kansen goed.

Wat is het juiste moment om opslag te vragen?

  • een goede gelegenheid zou een succesvolle zakelijke deal kunnen zijn waaraan jij aantoonbaar hebt bijgedragen;
  • ook voltooide bijzondere projecten zijn een ideaal aanknopingspunt voor salarisgesprek;
  • gestegen kosten van levensonderhoud of gezinsuitbreiding daarentegen, zijn géén goede redenen om de baas om meer geld te vragen.

Do's en dont's bij salarisgesprekken

In salarisgesprekken schuilen veel valkuilen. Taboe is bijvoorbeeld de opmerking: "Als u me niet meer betaalt, ga ik op zoek naar ander werk. Of nóg erger, "dan neem ik ontslag". Nooit dreigen! Wie zijn baas het pistool op de borst zet, moet er rekening mee houden dat zijn schot averechts uitpakt. Geen baas zal zich laten chanteren als een verkeerd signaal gebruikt wordt. Onderstaand een aantal aanbevelingen voor een succesvol salarisgesprek.

Verstrijken proeftijd afwachten

Pas na de proeftijd kan je voor de eerste keer praten over salarisverhoging, tenminste als je goede resultaten kan overleggen. En een volgend gesprek over het onderwerp moet niet eerder dan twaalf maanden later plaatsvinden.

Eerst goed nadenken

Schat je prestaties vooraf zorgvuldig in en ga goed bij jezelf te rade waaróm je meer geld wilt. Het succes van jouw inbreng, jouw meerwaarde voor het bedrijf, moet duidelijk naar de baas worden toegelicht. En dat is heel iets anders dan voor de baas opsommen wat je dagelijks zoal uitvoert.

Wacht het juiste moment af

  • het (jaarlijkse) functioneringsgesprek is natuurlijk de gelegenheid bij uitstek voor een salarisgesprek;
  • maar een succesvol afgerond project of zakelijke deal kan tussentijds ook een goed uitgangspunt zijn;
  • maak een afspraak op een tijdstip dat je zorgvuldig met zijn secretaresse uitkiest. Je baas moet op die dag geen belangrijke vergadering hebben;
  • kies het tijdstip niet te vroeg in de ochtend, want je baas moet zich wellicht ook zelf voorbereiden;
  • gesprekken over salarisverhoging en prestaties horen in een zakelijke sfeer plaats te vinden. Een kerstviering, een toevallige ontmoeting met je baas of een bedrijfsuitstapje is taboe.

Grondige voorbereiding

Maak een lijstje van je belangrijkste arbeidsresultaten in de afgelopen maanden en neem dat mee in het salarisgesprek. Zo laat je naar je baas zien dat ook jij je goed hebt voorbereid. Ga er niet zonder meer vanuit dat je baas toch al een gedetailleerd beeld van jouw presteren heeft.

Gebruik de juiste argumenten

  • goede resultaten in het verleden;
  • ambitieuze plannen voor de toekomst;
  • kostenbesparingen of winstdoelstellingen die de baas door jou kan realiseren.

Al deze punten zijn een goed uitgangspunt. Benadruk extra prestaties die verder gaan dan je eigenlijke werk en neem zelf het initiatief voor het aanvaarden van speciale projecten of extra werk.

Vermijd gevoelige woorden

Begin het gesprek niet met datgene wat je het meest aan het hart ligt, namelijk meer geld op het eind van de maand!

Begin liever heel discreet met de voordelen voor het bedrijf (goede prestaties). Maak je baas duidelijk dat je alles eraan gelegen is om samen het bedrijf verder te brengen. Dat ervaart hij niet als een pistool op de borst terwijl jij verderop in het gesprek voldoende gelegenheid krijgt om je salariswens kenbaar te maken.

Woorden als "salarisverhoging", "salaris-eis" en "salarisverbetering" kun je beter niet meteen in de mond nemen want die roepen onmiddellijk een anti-reactie op . Beter is het om te zeggen: "Wat zijn de mogelijkheden om me te verbeteren binnen het bedrijf of de afdeling? Welke ideeën heeft u op dit punt?"

Vraag niet teveel opslag, maar ook niet te weinig

Wees bereid om compromissen te sluiten. Denk na over een maximum- en een minimumbedrag. Je moet immers een concreet bedrag voor ogen hebben om te kunnen overleggen hoe een alternatief eruit zou kunnen zien. Een gangbaar streefbedrag ligt bij 10 tot 15 procent meer loon.

Heb je je doel eenmaal bereikt, laat het dan niet bij een mondelinge toezegging. Dring aan op een schriftelijke bevestiging als de baas je een salarisverhoging voor bijvoorbeeld het volgende jaar toezegt.
Gerelateerde artikelen
Salarisonderhandeling: hoe pak je dat aan?Salarisonderhandeling: hoe pak je dat aan?Een salarisverhoging is natuurlijk mooi meegenomen. Maar wanneer je niet zelf begint met onderhandelingen over je salari…
Goed voorbereid je beoordelingsgesprek inGoed voorbereid je beoordelingsgesprek inEen beoordelingsgesprek is een overleggesprek. Hierin wordt je functioneren besproken. Zijn er punten van verbetering? W…
Argumenten voor salarisverhogingArgumenten voor salarisverhogingStaat voor jou vast dat je prestaties niet naar waarde worden beloond? Kom dan in actie. Alles wat je nodig hebt is een…
Salarisverhoging vragen? Hou rekening met het volgendeSalarisverhoging vragen? Hou rekening met het volgendeJe werkt met hart en ziel voor het bedrijf. Bent altijd aanwezig, betrouwbaar, flexibel en al het andere wat het bedrijf…
Vraag salarisverhoging ruim vóór het functioneringsgeprekVraag salarisverhoging ruim vóór het functioneringsgeprekEen functioneringsgesprek is vaak een spannende aangelegenheid, want heeft de leiding van de afdeling aanmerkingen op je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opslag vragen, hoe het werkt en hoe niet"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 03-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!