InfoNu.nl > Financieel > Geld > Alimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogen

Alimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogen

Alimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogen De hoogte van de alimentatie in 2018 of 2019 aanpassen, herzien of wijzigen, meer of minder belastingvoordeel? Bijvoorbeeld een alimentatie herziening bij ontvangst van extra vermogen of een erfenis? Wat gebeurt er met de hoogte van de alimentatie, de partneralimentatie of kinderalimentatie als er plotseling voor de ex een erfenis vrijvalt of als er sprake is van ander extra vermogen? Moet de ontvanger van een erfenis dan een deel van de alimentatie inleveren, kan de betaler van de alimentatie de alimentatie wijzigen? Kortom, wat zijn de gevolgen van een erfenis of extra vermogen voor de hoogte van de alimentatie bij een echtscheiding? Wat wordt er anders voor zowel de ontvanger als de betaler van alimentatie? Is er recht op een alimentatie herziening?

De hoogte van de partneralimentatie bij een echtscheiding 2017, 2018 en 2019

De hoogte van de partneralimentatie is afhankelijk van:
  • De behoefte van wie de alimentatie vraagt of krijgt;
  • De draagkracht van wie de alimentatie moet gaan betalen of reeds betaalt.

En zo kunnen er allerlei discussies ontstaan waarover de rechter zal moeten beslissen:
  • Hoe redelijk is de gevraagde alimentatie?
  • Kan de alimentatie wel worden betaald of staat de draagkracht dat niet toe?

Partneralimentatie wijzigen bij vermogen

Bij de vaststelling van de alimentatie wordt gekeken naar het inkomen en vermogen. Bij het vermogen vooral naar de inkomsten uit vermogen. En ook dit kan op allerlei manieren uitwerken:
  • Het rendement op vermogen is een dusdanig inkomensbestanddeel dat het bij de bepaling van behoefte en de draagkracht zal worden meegenomen. Dat kan dus gevolgen hebben voor zowel de betalende als de ontvangende partij;
  • Er worden snel extra schulden gemaakt om onder de betaling van partneralimentatie uit te komen. Als er geen noodzaak was tot die schulden kan de rechter besluiten dat die uitgaven uit het vermogen betaald moeten worden en niet ten laste mogen gaan van de te betalen alimentatie.

Alimentatie wijzigen bij een erfenis

Als er een erfenis is, wordt ook de erfenis tot het vermogen gerekend. Maar dat betekent niet dat als iemand met alimentatie een erfenis krijgt, de betalende partij de alimentatie stop kan zetten. Als de betaler van mening is dat de erfenis meer is dan een appeltje voor de dorst, zal er bij de rechter een aanvraag tot wijziging van de hoogte van de alimentatie moeten worden ingediend. Een verlaging van het bedrag aan alimentatie wordt meestal gehonoreerd als de inkomsten uit vermogen dusdanig zijn dat de noodzaak om op de ex-partner te leunen afneemt.

Moet er meer alimentatie worden betaald als u een erfenis krijgt?

Ook degene die de alimentatie betaalt, kan een erfenis krijgen. Dit kan leiden tot een hogere alimentatie als voorafgaande aan de erfenis niet de gevraagde alimentatie kon worden betaald doordat de draagkracht dat nog niet toestond, terwijl het rendement op het nieuwe vermogen toch aanzienlijk is.

Hoe lang krijg ik alimentatie?

Hoe lang u recht hebt op alimentatie hangt vooral af van de periode dat jullie samen zijn geweest en of u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat dan wel met een ander gaat samenwonen. Als uw alimentatie is gebaseerd op een huwelijk van vóór 1 juli 1994 is de alimentatie qua duur in beginsel onbeperkt en in andere gevallen bedraagt de verplichte periode van alimentatie maximaal vijf tot twaalf jaar. Wijzigen in de omstandigheden qua inkomen, vermogen of samenstelling van het huishouden kunnen niet op eigen houtje worden doorgevoerd. Daarvoor zult u naar de rechter moeten. Daarbij hebt u een goede advocaat nodig. Gelukkig is er op het internet snel een advocaat bij u in de buurt te vinden die u kan bijstaan.

Conclusie gevolgen van een erfenis voor de alimentatieverplichting in 2018 en 2019

Een erfenis en extra vermogen kunnen van invloed zijn op de hoogte van de alimentatie voor zowel de ex die alimentatie ontvangt als degene die betaalt. Een wijziging in deze alimentatieverplichting telt pas als de kantonrechter daartoe heeft besloten. Een kantonrechter zal eerst met een alimentatieherziening moeten instemmen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek alimentatie 2016 en 2017 & alimentatie 2018 en 2019Aftrek alimentatie 2016 en 2017 & alimentatie 2018 en 2019Alimentatie in 2016, 2017, 2018 of 2019 en andere onderhoudsverplichtingen zijn mogelijk een aparte aftrekpost bij uw be…
Echtscheiding begeleiding, aanvragen & kostenEen scheiding is een stressvolle periode in je leven. Hoe zorg je ervoor dat alles goed wordt geregeld? Kies je voor pro…
Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieAlimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieDe kosten voor het dagelijkse levensonderhoud zijn alleen maar gestegen. Daarom moet alimentatie ook omhoog door middel…
Het innen van alimentatieHet innen van alimentatieWanneer de ex-partner zijn of haar alimentatieverplichting niet nakomt, kan dit vervelende gevolgen hebben voor degene d…
Hypotheek en echtscheidingHypotheek en echtscheidingJe hebt samen een hypotheek maar er komt een echtscheiding. Jaarlijks vinden er in Nederland zo'n 70.000 echtscheidingen…

Reageer op het artikel "Alimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogen"

Reactie

Mo, 05-03-2018 19:14 #1
Hallo hopelijk kunt u mij iets wijzer maken. Ik heb alleen een box 3 inkomen uit beleggen en sparen. Mijn ex vraagt nu een kracht berekening aan.

Zelf werkt ze al 3 jaar. En hebben in 2012 afgesproken dat ik (papa) het hoofdverblijf heb en onze zoon om de week bij de andere ouder zijn zal. Onze afspraak in 2012 was dat ik 300 pm zou betalen. Maar helaas door het altijd strijd met een nijdige moeder heb ik besloten dat het beter voor mijn zoon is dat hij iets meer naar z'n moeder gaat ook ivm zijn nieuwe school die zij geregeld heeft bij haar in het dorp.

Het is nog niet voor de rechter geweest of ik krijg all een brief van haar advocaat. Hoe wordt nou zo iets berekend er is veel veranderd ook ik heb meer kosten dan in 2012'

Help!

Mvg en bedankt! Reactie infoteur, 31-05-2019
Hallo Mo,
Het vermogen telt alleen mee bij een draagkrachtberekening als het een substantieel inkomen oplevert. Dat geldt voor zowel de alimentatiegerechtigde als de alimentatieplichtige. Bij deze berekening wordt ook gekeken naar uw uitgaven om te zien wat u zou kunnen betalen, bij de alimentatiegerechtigde is dat ook het geval. Een brief sturen is vrij standaard, maar laat ook de ex maar eens met haar gegevens over de brug komen. Mogelijk hebt u een rechtsbijstandsverzekering om u bij te staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Partneralimentatie & belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!