InfoNu.nl > Financieel > Geld > Contant schenken, geen haan die ernaar kraait

Contant schenken, geen haan die ernaar kraait

Contant schenken, geen haan die ernaar kraait Bij het schenken van geld aan de kinderen of aan anderen, kan er schenkbelasting verschuldigd zijn. Er geldt een vrijstelling, maar bij hogere bedragen moet er belasting betaald worden door de ontvanger van het geld. Sommige belastingen zijn zeer onredelijk. Eén daarvan is de schenkbelasting. Ouders moeten toch vrij over hun geld kunnen beschikken en het bedrag over kunnen dragen aan bijvoorbeeld de kinderen? Maar de wetgever heeft hier een stokje voor gestoken. Er geldt jaarlijks wel een bedrag dat jaarlijks vrij geschonken kan worden.

Hoeveel mag ik schenken aan de kinderen?

Voor kinderen geldt er een vrijstelling van afgerond 5.000 per jaar. De schenkingen die er binnen één jaar worden verricht, worden bij elkaar opgeteld. Eenmalig kan er een hoger bedrag geschonken worden aan de kinderen. Een vereiste hiervoor is dat het kind tussen de 18 en 35 jaar oud is. De vrijstelling zal in dat geval afgerond 24.000 bedragen. In het geval het geschonken bedrag door het kind gebruikt gaat worden voor de eigen woning of voor een bepaalde studie, kan de vrijstelling verhoogd worden naar 50.000. Hier worden wel aanvullende eisen aan gesteld.

Hoe moet een schenking verricht en aangetoond worden?

Door een schenking over te laten schrijven naar de bankrekening van de ontvangen, kan de schenking achteraf worden aangetoond. Een schenking vastleggen in een notariële akte biedt ook voordelen, en is voor de verhoogde eenmalige schenking zelfs vereist. De schenker moet op verzoek van de Belastingdienst kunnen aantonen dat het bedrag geschonken is. De schenker krijgt door de schenking namelijk een lager vermogen waar hij of zij belasting over moet betalen.

In de notariële akte kan ook een uitsluitingbepaling worden opgenomen. Hiermee kan worden voorkomen dat het geschonken bedrag in de huwelijksgemeenschap terecht komt van de ontvanger. Dit wordt vaak bij een schenking vastgelegd om te voorkomen dat de partner van de ontvanger de helft mag houden na een echtscheiding.

Schenking contant verstrekken

Ook bij het schenken van contante bedragen geldt dat er belasting verschuldigd is over het geschonken bedrag boven de vrijstelling. Het probleem voor de Belastingdienst is echter dat ze dit soort schenkingen moeilijk kunnen aantonen. In de praktijk blijkt dat geringe contante schenkingen voor de Belastingdienst niet te achterhalen is.

Schenkingen verdelen over meerdere jaren

Indien er vermogen over moet gaan van de ouders naar de kinderen, kan dit het beste over meerdere jaren uitgesmeerd worden. U moet er wel op letten dat u jaarlijks niet boven de schenkingsvrijstelling uit komt. Indien dit gebeurt, moet over het volledig geschonken bedrag schenkbelasting voldaan worden. Schenkingen boven de vrijstelling worden belast met 10 procent heffing. Voor zeer grote bedragen (boven 113.000) loopt de heffing over het meerdere zelfs op tot 20 procent.

Schenken aan kleinkinderen

De belastingheffing bij schenkingen aan kleinkinderen is hoger en de vrijstelling is lager. Schenkingen aan kleinkinderen tot 2.000, zijn vrij van schenkbelasting. Over het meerdere moet 18 procent belasting worden voldaan. Schenkingen boven 113.000 zullen belast gaan worden met 36 procent heffing. Ook schenkingen aan kleinkinderen kunnen het beste uitgesmeerd worden over meerdere jaren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Successiewet

Reageer op het artikel "Contant schenken, geen haan die ernaar kraait"

Reactie

K. M. Quix, 24-10-2013 12:24 #1
Mijn moeder is onlangs overleden. Twee jaar geleden verkocht zij haar huis. De opbrengst hiervan heeft zij aan haar zoon geschonken, die het geld met haar medeweten op een bankrekening in Australië heeft gezet in de bedoeling dat na haar overlijden andere efgenamen er niet aan konden komen. Moet mijn broer hier schenkingsbelasting over betalen? Het gaat om een bedrag van 350.000 Aus.dollar.
Met vriendelijke groeten,
K.M. Quix

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!