InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen voor de kinderen of de kleinkinderen

Sparen voor de kinderen of de kleinkinderen

Ouders en grootouders willen graag maandelijks een bedragje opzij zetten voor de toekomst van hun kinderen of kleinkinderen. Let wel op de hoogte van het bedrag om schenkingsrechten te voorkomen. In het verleden werd vaak gespaard in spaarverzekeringen voor de kinderen of de kleinkinderen. De verzekeringsconstructies worden fiscaal niet meer ondersteund en brengen gemiddeld genomen te weinig op. Tegenwoordig weten de meeste consumenten dat ze beter kunnen sparen bij een bank op een reguliere spaarrekening met een hoge spaarrente.

Er zijn ook speciale spaarrekeningen gericht op jonge kinderen, maar over het algemeen zijn dit geen aantrekkelijke producten door de lage rentevergoeding. Bij het afsluiten geeft de bank een presentje in de vorm van een map en een knuffeldier, maar een standaard spaarrekening gaat meer rente opleveren.

Hoeveel mag er gespaard worden voor de kinderen of de kleinkinderen?

Jaarlijks hebben de ouders en grootouders de mogelijkheid om een bedrag te schenken aan de kinderen of kleinkinderen, zonder dat er schenkbelasting verschuldigd is. De vrijstelling voor ouder aan kind bedraagt € 5.030 per jaar (per 2012). De grootouders mogen maximaal € 2.012 schenken aan de kleinkinderen.

Spaarrekening op naam van de kinderen zetten?

Voor de vermogensrendementsheffing in box 3 maakt het geen verschil of de spaarrekening op naam van het minderjarig kind staat of op naam van de ouders. Zolang ze zelf niet volwassen zijn, wordt het vermogen van de kinderen meegetekend bij het berekenen van de belastingheffing over spaartegoeden. Toch doet u er verstandig aan om de rekening op naam van de kinderen te zetten. Op deze manier kunt u namelijk voorkomen dat u later schenkbelasting moet betalen als de kinderen de beschikking krijgen over het geld.

Rekening op naam van de kinderen neemt de nodige risico’s met zich mee

U moet echter wel zien te voorkomen dat uw kind later over het geld kan beschikken zonder uw toestemming. U moet namelijk zien te voorkomen dat het aan verkeerde zaken uitgegeven gaat worden. Hier kunt u samen met de bank een constructie op bedenken, zodat het geld alleen opneembaar is met uw medewerking.

Grootouders die schenken aan kleinkinderen besparen erfbelasting

Het bedrag dat grootouders jaarlijks kunnen schenken aan kleinkinderen is maar klein, maar het kan een flinke besparing opleveren bij overlijden van de grootouders. Indien de jaarlijkse vrijstelling van € 2.012 wordt doorgesluisd naar de kleinkinderen, kan dit een dubbele heffing van erfbelasting voorkomen. In geval van overlijden van opa gaat het vermogen naar zijn zoon (de ouder van de kleinkind). Er moet erfbelasting voldaan worden. Vervolgens komt de ouder van het kleinkind te overlijden, en moet er weer afgerekend worden over het vermogen dat eigenlijk afkomstig was van de grootouder.

Hoe hoog is de schenkbelasting 2012?

De hoogte van de schenkbelasting is gelijk aan de hoogte van de erfbelasting. In eerste instantie wordt de vrijstelling van het bedrag afgetrokken. Over het resterende deel moeten de kinderen van de overledene 10 procent betalen over de eerste € 118.708. Over het meerdere bedraagt de heffing 20 procent.

De heffing op de verkrijging van de kleinkind is hoger, namelijk 80 procent hoger. Er moet 18 procent schenkbelasting voldaan worden over de eerste € 118.708. Over het meerdere bedraagt de schenkbelasting 36 procent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Sparen voor de kinderen of de kleinkinderen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!