InfoNu.nl > Financieel > Geld > De waarde van Belgische munten

De waarde van Belgische munten

De waarde van Belgische munten Oude Belgische munten kunnen nog veel geld opleveren. België koos na de onafhankelijkheid de Frank als nationale munt. De eerste munten waren gemaakt van goud en zilver. Deze munten zijn erg gewild onder verzamelaars. Ook de munten die in Belgisch-Congo gebruikt werden hebben veel waarde. Tot 2007 was het nog mogelijk om Belgische Franken om te wisselen voor euro's bij de Nationale Bank. Dat is nu alleen nog maar mogelijk met biljetten. De eerste Belgische munten werden geslagen in 1839 nadat België onafhankelijk werd van Nederland. België koos voor de Belgische frank, naar het model van Frankrijk. Het duurde een hele tijd voordat er genoeg munten waren geslagen. De Belgische wet gaf de mogelijkheid om munten van verschillende materialen te slaan, zoals goud en zilver. De eerste munten werden vooral van zilver gemaakt. Deze munten zijn veel geld waard voor verzamelaars. Ook zijn er een aantal gouden Franken in omloop, maar deze werden vooral geslagen bij speciale gelegenheden. Munten die een grote waarde vertegenwoordigde werden van zilver geslagen. Munten met een kleinere waarde werden van brons gemaakt. De eerste munten kregen nog een Nederlands opschrift, maar deze verdwenen in 1886. Vanaf dat moment hadden de geslagen Franken een dubbel opschrift. Er werden verschillende munten in omloop gebracht. De munten hadden een waarde van 25 centiem, 50 centiem, 1 frank, 5 frank, 10 frank, 20 frank en 50 frank.

De waarde van Belgische franken

In mei 1850 werd de Nationale Bank toegerust met een drukkerij. De eerste bankbiljetten werden vanaf januari 1851 gedrukt. De eerste biljetten waren nog in zwart-wit. De gouverneur ondertekende de bankbiljetten in het persoon nog persoonlijk. De meeste Belgen maakten echter geen gebruik van de bankbiljetten, omdat zij er weinig vertrouwen in hadden. Vooral in het zakenleven werden de biljetten gebruikt. De oudste biljetten zijn door verzamelaars erg gewild. Zij bieden soms duizenden euro’s voor deze biljetten. Vanaf het einde van de 19e eeuw begon de Nationale Bank biljetten in kleur te drukken. In vergelijking met andere landen zijn er relatief veel bankbiljetten in omloop.

Munten uit Belgisch-Congo

De Belgische Franken zijn relatief gezien veel minder waard dan veel oude Nederlandse munten. Er zijn daar verschillende redenen voor. Een belangrijke is dat veel Nederlandse munten lange tijd in goud en zilver werden geslagen. Wanneer de munt geen waarde heeft voor de verzamelaars, dan heeft zij wel een bepaalde waarde vanwege het materiaal waar deze van zijn gemaakt. Dit is zeker het geval sinds de goudprijs en zilverprijs fors is gestegen. Een tweede redden is dat er veel minder speciale munten zijn geslagen door de Nationale Bank. In Nederland werden regelmatig speciale herinneringsmunten geslagen die door verzamelaars erg gewild waren. Een uitzondering in België is bijvoorbeeld de herdenkingsmunt die in 1980 werd geslagen ter herdenking van het 150-jarig bestaan van België. De enige Belgische munten die erg gewild zijn onder verzamelaars zijn de munten die in Belgisch-Congo in omloop waren. Congo was lange tijd een kolonie van België. Deze munten zijn zeldzaam en daardoor veel geld waard.

Inwisselen van Belgische Franken

België ging in 2002 over op de euro. De Belgische frank verloor daardoor haar waarde. De Belgische munten konden aanvankelijk nog worden omgewisseld bij de Nationale Bank. Belgen kregen dan euro’s terug voor de Franken die zij inleverden. Dit kon echter maar tot 2007. De huidige Franken hebben daardoor hun waarde verloren. Normale munten zijn gemaakt van coupro-nikkel. Dat materiaal is echter nauwelijks wat waard. Alleen speciale munten kunnen mogelijk nog een bepaalde waarde hebben voor verzamelaars. Het is dan belangrijk dat zij onbeschadigd zijn. Frankbiljetten kunnen nog wel tot 2027 worden omgewisseld.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De waarde van Belgische munten"

Reactie

Staut Jurgen, 04-02-2019 17:02 #1
Goedemiddag,

Waar kan ik mijn oude Belgische munten laten schatten en verkopen? Ik heb wel al verschillende prijzen gevonden van bepaalde munten maar de prijzen variëren zeer hard.

Alvast bedankt

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!