InfoNu.nl > Financieel > Geld > Amerika: een bankrekening openen in de Verenigde Staten

Amerika: een bankrekening openen in de Verenigde Staten

Amerika: een bankrekening openen in de Verenigde Staten Veel Nederlanders verhuizen naar de Verenigde Staten en willen dan daar een bankrekening openen bij een Amerikaanse bank. Dit is niet mogelijk bij elke Amerikaanse bank. Sommige banken zijn strenger dan andere banken. Ook wordt gekeken naar uw kredietrating. Het is niet altijd mogelijk om hypotheek, lening of creditcard te krijgen. Elke Amerikaanse bank heeft zijn eigen beleid. Steeds meer Nederlanders willen een bankrekening in de Verenigde Staten. Zij kunnen daar verschillende redenen voor hebben. In de meeste gevallen is het omdat zij voor een bepaalde periode in Amerika gaan wonen of zelfs helemaal emigreren. In andere gevallen kan het zijn omdat zij een Amerikaanse partner hebben of veel zaken doen met Amerikanen. In dat geval kan het ook handig zijn om een Amerikaanse bankrekening te hebben. Dit is omdat het vaak lastig is om een internationale transactie te doen. Hier komt veel meer bij kijken en daarom besluiten mensen soms om vanwege deze reden geen zaken te doen met een Europeaan. In andere gevallen is het geld langer onderweg en dat maakt het ook lastiger.

Gebruik van de creditcard in Amerika

Het is belangrijk om een aantal zaken over het Amerikaanse bankwezen te weten voordat u een rekening bij een bank in de Verenigde Staten gaat openen. In Amerika wordt sowieso heel veel met de creditcard betaald. Dit geldt niet alleen voor dure producten, maar ook een kop koffie van twee dollar wordt met de creditcard afgerekend. De normale pinpas heet in Amerika debit card en deze wordt meestal ook wel geaccepteerd, maar de creditcard wordt vaker gebruikt.

Grootste Amerikaanse banken

Er zijn een groot aantal banken in de Verenigde Staten. Soms gaat het om nationale ketens die in elke (grote) plaats wel een eigen kantoor hebben. In andere gevallen kan het ook gaan om een bank die in een bepaalde staat en regio actief is. Soms zijn er ook banken die slechts lokaal actief zijn. Veel van deze onafhankelijke banken zijn echter de laatste decennia opgegaan in grotere banken of zijn failliet gegaan. Dit kwam omdat zij de concurrentie niet meer aan konden met de grotere banken die producten goedkoper kunnen aanbieden. De grootste banken zijn Bank of America, Wells Fargo, Citibank en Goldman Sachs. Verder zijn banken, mede als gevolg van de Kredietcrisis, terughoudender geworden met het verstrekken van leningen en kredieten.

Bankrekening openen in Amerika

Het hangt vaak af van de voorwaarden die een bank stelt of u daar een rekening kunt openen. Bij de meeste Amerikanen bent u verplicht om woonachtig te zijn in de Verenigde Staten en moet een social security number. Anders is het niet mogelijk om een bankrekening te openen. Bij andere banken, bijvoorbeeld de Bank of America, hoeft u geen social security number te hebben, maar bent u wel verplicht om twee legitimaties mee te nemen. Het gaat dan meestal om een paspoort en een creditcard. Het rijbewijs wordt meestal niet geaccepteerd als legitimatie.

Kredietrating in de Verenigde Staten

In Amerika is ook veel gebaseerd op de kredietrating die u heeft. Deze rating geeft aan hoe snel u bent met het terugbetalen van uw rekeningen. Als u bekend staat als een betrouwbare betaler, dan kunt u waarschijnlijk een grotere lening krijgen. Ook hoeft u waarschijnlijk een lagere borg te betalen bij het afsluiten van een nieuw telefoonabonnement. Omdat u nieuw in de Verenigde Staten komt heeft u nog geen rating. Uw afkomst speelt geen rol, omdat alle emigranten hetzelfde worden behandeld. U moet uw kredietrating stapje voor stapje opbouwen. U doet er - ironisch genoeg - goed aan om de schulden die u maakt met uw creditcard niet direct helemaal af te betalen. Laat een klein bedrag voor een paar maanden overstaan voordat u de schuld aflost. Zo laat u zien dat u kredietwaardig bent, maar tegelijkertijd dat banken aan u kunnen verdienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Amerika: een bankrekening openen in de Verenigde Staten"

Reactie

Hans Vink, 13-09-2017 09:50 #1
Vraag: ik wil een zakelijke rekening openen in de VS voor het bedrijf in Nederland waarvoor ik werk. Men verplicht mij (voor de beheerders van die rekening) de prive-adressen op te geven. Is dat altijd zo of is er ook een rekening te openen zonder prive-adressen te moeten opgeven?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie Verenigde Staten
Reacties: 1
Schrijf mee!