InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankrekening openen in Thailand

Bankrekening openen in Thailand

Bankrekening openen in Thailand Het is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een Thaise bank. Dat kunt u meestal al doen door een Thais bankfiliaal binnen te lopen. Op vertoon van uw paspoort en toeristenvisum kunt u een rekening openen. Veel Nederlanders kiezen voor deze mogelijkheid omdat ze daardoor voorkomen dat ze steeds transactiekosten moeten betalen wanneer ze geld opnemen bij een geldautomaat. Ook is het makkelijker voor mensen die veel zakendoen in Thailand of daar woonachtig zijn. Steeds meer Nederlanders openen een bankrekening in Thailand. Er zijn verschillende redenen waarom ze dat doen. Allereerst is Thailand een zeer drukbezochte vakantiebestemming door Nederlanders. Elk jaar bezoeken duizenden mensen het Aziatische land. Zeker voor wie er vaker komt is het aan te bevelen om bij een lokale bank een rekening te openen. Het is weliswaar eenvoudig om via een ATM-machine geld op te nemen in het buitenland, maar daar worden wel elke keer transactiekosten over betaald. Per transactie rekenen de verschillende Nederlandse banken 2.25 euro aan transactiekosten. Daarover heen komen nog een keer de transactiekosten die door de verschillende Thaise banken in rekening worden gebracht. Dat varieert ook tussen de 100 en 180 baht. De baht is de munteenheid van Thailand. Daarnaast wordt bij een transactie de wisselkoers van de euro ten opzichte van de baht meestal ook nog met 1 procent bijgesteld in het voordeel van de bank. Alleen om deze transactiekosten te vermijden is het aan te bevelen om een rekening te openen bij een lokale bank voor wie regelmatig in Thailand is.

De koers van de Thaise baht

Vanuit de eigen Nederlandse bankrekening kan er dan geld worden overgemaakt naar de Thaise bankrekening. Een andere mogelijkheid is om cash mee te nemen vanuit Nederland en dat na aankomst te storten bij een filiaal. Dat kan voor maximaal 10.000 euro. U moet wel rekening houden met eventuele koersschommelingen van de baht ten opzichte van de euro. Daardoor kan uw geld meer of minder waard. Over het algemeen is de koers van de munteenheid van Thailand vrij stabiel.

Werken in Thailand

Een andere reden waarom iemand een bankrekening zou openen bij een Thaise bank is omdat hij of zij werkzaam is in het Aziatische land. Er is een relatief grote groep Nederlanders werkzaam in het toerisme in Thailand, meestal als beheerder of exploitant. In dat geval kan het handig zijn om de beschikking te hebben over een Thaise bankrekening. Er kan dan namelijk snel geld worden overgemaakt. Ook wekt het meer vertrouwen bij lokale zakenpartners. Van oorsprong werden in Thailand veel betalingen contant gedaan, maar de afgelopen decennia hebben steeds meer Thai een bankrekening gekregen.

Bankrekening openen bij een Thaise bank

Het is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een Thaise bank, zeker vergeleken bij veel andere landen. Dit is overigens wel afhankelijk per bank. De grootste Thaise banken zijn de Siam Commercial Bank en de Kaikom Bank. U kunt gewoon een bankfiliaal binnen stappen en daar proberen ter plekke een rekening te openen. Meestal is het afhankelijk van de lokale filiaalhouder of het mogelijk is. Op het platteland heeft u een grotere kans dan bij een filiaal in de stad. U kunt meestal al een bankrekening openen op vertoon van uw paspoort en toeristenvisum. Ook dient u een adres op te geven. U kunt er in dat geval voor kiezen om het adres van uw hotel op te geven. Doorgaans zal de bank daar wel mee akkoord gaan. Na opening van de rekening betaald u eenmaal 300 baht voor ontvangst van de betaalkaart. Soms eisen banken ook een minimale inleg.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Josch13, Pixabay
  • http://www.hieristhailand.nl/openen-van-een-bankrekening-in-thailand/

Reageer op het artikel "Bankrekening openen in Thailand"

Reacties

Demille (infoteur), 27-12-2015 11:23 #2
Goedendag, is het mogelijk om een Thaise rekening te openen in euro's in plaats van Thaise baht.

Mvg Emiel Mertens

Mertens Emiel, 27-12-2015 09:56 #1

Mvg Emiel Mertens

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!