InfoNu.nl > Financieel > Geld > Alimentatie stopt na overlijden

Alimentatie stopt na overlijden

Alimentatie stopt na overlijden Het recht op alimentatie komt te vervallen op het moment dat de alimentatieplichtige komt te overlijden. Overlijden kan ook invloed hebben op de pensioenrechten. Vaak wordt er niet bij stil gestaan dat overlijden invloed heeft op het recht om alimentatie te ontvangen. Ondanks dat ex-partners gescheiden zijn blijft er toch een financieel band tussen de beide voormalige partners door alimentatie en door gezamenlijke kinderen. Hiermee moet rekening worden gehouden na het verbreken van het huwelijk.

Wat gebeurt er bij overlijden?

Bij overlijden van de gerechtigde op de alimentatie, vervalt de verplichting om partneralimentatie te betalen. Bij het overlijden van de verstrekker van alimentatie, ontstaat er een probleem bij de ontvanger van alimentatie. Het bedrag waar maandelijks op gerekend wordt, zal namelijk niet meer binnenkomen. Hierdoor kan de ontvanger van alimentatie financiële tekorten krijgen. Dit gevaar is te ondervangen door een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten op het leven van de verstrekker van alimentatie. Bij overlijden volgt er uit de polis een eenmalige uitkering die voldoende moet zijn om de tekorten op te vangen die door het overlijden zijn ontstaan.

Recht op nabestaandenpensioen bij overlijden ex-partner

Gescheiden mensen moeten er rekening mee houden dat ze voor de pensioenregeling niet meer worden gezien als partners. Bij overlijden van de opbouwer van het pensioen kan er normaal gesproken geen partner worden aangewezen die recht heeft op nabestaandenpensioen. Dit is ondervangen doordat de voormalige huwelijkspartner recht heeft op de nabestaandenpensioen dat gedurende het huwelijk is opgebouwd. Hierdoor bestaat er vaak wel recht op een uitkering voor de ex-huwelijkspartner. Dit kan anders zijn als de ex-partners gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid tot conversie. De ex-partner heeft dan geen afhankelijk recht meer gericht op de opbouwer van het pensioen, maar een eigen recht.

Maatregelen treffen om het wegvallen van kinderalimentatie op te vangen

Er moet ook rekening worden gehouden met het wegvallen van kinderalimentatie na een echtscheiding. De overgebleven ouder moet in de toekomst zien rond te komen zonder de bijdrage van de overleden ouder van de kinderen.

Bestaat er recht op ANW bij overlijden van de ex-echtgenoot?

Onder voorwaarden bestaat daar recht op. Een voorwaarde is dat de overgebleven partner voldoet aan de gestelde eisen die gelden voor de ANW. Daarnaast moet de ouder recht hebben op partneralimentatie die in rechte afdwingbaar is. Het gaat hierbij dus niet uit bijdragen op basis van vrijgevigheid maar het moet zijn vastgelegd, bijvoorbeeld in een notariële akte, of moet door een rechtelijke uitspraak tot stand zijn gekomen.

Bij scheiding moet er gedacht worden aan de polisredactie van levensverzekeringen

Het komt vaak voor dat bij het overlijden van een verzekerde die in het verleden gehuwd is geweest, dat de begunstiging in de levensverzekering nooit gewijzigd is. Een veelvoorkomende situatie is dat partners in de periode dat ze nog samenwonen een levensverzekering hebben afgesloten met elkaar als begunstigde. Doordat ze nog niet gehuwd waren hebben ze elkaars namen als begunstigde voor de uitkering in de polis opgenomen. Zodra ze gaan trouwen hoeft de begunstiging niet gewijzigd te worden, maar als ze vervolgens gaan scheiden, moet er wel om gedacht worden om de begunstiging aan te passen. Het kan gebeuren dat de uitkering na overlijden terecht komt bij een ex-partner waar de overledene in een ver verleden al van gescheiden is.
Gerelateerde artikelen
Alimentatie verhogen of verlagenAlimentatie verhogen of verlagenAlimentatie verhogen of verlagen, dat is vaak een punt tussen twee ex-echtelieden. In veel gevallen betaalt iemand die a…
Alimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogenAlimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogenDe hoogte van de alimentatie in 2018 of 2019 aanpassen, herzien of wijzigen, meer of minder belastingvoordeel? Bijvoorbe…
Veiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekeringVeiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekeringBij een echtscheiding is het raadzaam om de financiële risico’s rondom de alimentatiebetalingen af te dekken. Want bij o…
Hoogte alimenatie (partneralimentatie)De verplichting om voor elkaar te zorgen loopt door naar de echtscheiding. Dan moet er partneralimentatie worden betaald…
PartneralimentatiePartneralimentatieBij een echtscheiding moeten er mogelijk afspraken worden gemaakt over partneralimentatie. Deze verplichting komt voort…

Reageer op het artikel "Alimentatie stopt na overlijden"

Reacties

Marc Samson, 28-12-2017 21:01 #8
Ik betaal nu onderhoudsgeld stel dat ik sterf kan er dan een verzekering zijn zodat mijn ex nog verder onderhoudsgeld kan trekken?

Vriendelijke groeten
Marc Samson

Jacobs Gina, 21-01-2017 18:19 #7
Ik ben getrouwd met een man met 2 kinderen waar we onderhoudsgeld voor betalen. Mijn man komt te overlijden. Moet ik nu zijn echtgenote verder onderhoudsgeld betalen aangezien we getrouwd zijn?

M., 02-01-2016 15:31 #6
Er loopt een vordering wegens kinderalimentatie bij het LBIO er is daarvoor beslag gelegd op mijn inkomsten. Mijn kind is inmiddels 22 en er wordt nog achterstallig gevorderd. Ik neem aan dat de betalingen naar mijn ex gingen er is helaas geen contact met de kinderen of mijn ex. Nu verneem ik net dat mijn ex overleden is vorige week dus vraag ik me af hoe het verder gaat met de vordering. Ik heb ook altijd begrepen dat alimentatie tot de 18e jaar was en daarna door het kind moest worden geeist. Mijn scheiding is een levende hel geweest na mijn scheiding dus heb het maar over mijn kant laten gaan maar nu hoop ik dan toch onder deze ellende uit te komen. Ik heb nooit vrijwillig betaald wegens alle ellende met de scheiding en mijn kinderen al 15 jaar niet gezien vandaar dat het bij de bio ligt… Het resterende bedrag is behoorlijk dus hoop dat de boel vervalt.

P. de Leeuw, 26-12-2015 16:42 #5
Ik ben gescheiden en hebt totaal geen contact meer met mijn ex.
Wie meldt aan mij wanneer zij eventueel is gaan samenwonen of is overleden waardoor ik dan geen partneralimentatie meer hoeft te betalen?

Mvg,
P. de Leeuw Reactie infoteur, 27-12-2015
Samenwonen zou ze zelf moeten melden. Instanties gaan dat niet doen. Bij overlijden vermoedelijk alleen als er erfrechtelijk nog rechten voor u bestaan.

John Langen, 15-12-2015 17:23 #4
Sinds de scheiding van mijn bejaarde vader met mijn stiefmoeder, ben ik notarieel gevolmachtigde voor mijn vader. Mijn vader betaalt alimentatie. Aangezien mijn ex stiefmoeder met de noorderzon vertrokken is en wij geen adres weten heb ik de volgende vraag. "wordt mijn vader automatisch in kennis gesteld wanneer zij overlijdt?"

Mvg,
John Langen.

Annetta Dittrich, 04-11-2014 13:59 #3
Hallo, de vader van mijn oudste zoontje is overleden in het jaar 2011! Sindsdien heb ik nergens geen recht meer op, ik heb nog een jaar uitkering gehad van (?) maar ook dat is nu weg! Mijn zoontje krijgt trouwens wel geld op zijn spaarrekening! Maar goed daar mag ik niks van gebruiken! De vader van mijn zoontje en ik waren niet getrouwd en woonden ook niet samen! Ik woon nu samen met vriend en twee zoontjes! Ze zeggen dat als je samenwoont de vriend dan voor de kosten opdraaid… is dit echt zo?

Peter Loos, 19-06-2013 13:44 #2
Ik ben gescheiden en heb 2 kinderen die bij mijn ex-vrouw wonen. Nu woon ik samen en heb een geregistreerd partnerschap met mijn vriendin. Gaat mijn alimentatieplicht die ik jegens mijn kinderen heb, over op mijn vriendin wanneer ik kom te overlijden?

Met vriendelijke groet verblijf ik,

Peter Reactie infoteur, 19-06-2013
Nee, uw vriendin heeft geen verplichtingen ten opzichte van uw kinderen. Ook niet bij uw overlijden.

Vandenbussche Jacjy, 26-09-2012 23:46 #1
M'n ex partner is reeds een jaar gestorven. Dien ik nog een achterstallige alimentatie voor m'n dochter te betalen? Loopt deze alimentatie nog verder na het overlijden van m'n ex? Reactie infoteur, 27-09-2012
Er blijft altijd een verantwoordelijkheid richting uw kind bestaan. Als ouder moet u ook uw financiele bijdrage leveren aan het opvoeden van uw kinderen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 8
Schrijf mee!