InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoog inkomen, hoge lasten

Hoog inkomen, hoge lasten

Hoog inkomen, hoge lasten Mensen met een hoog inkomen, hebben ook hoge maandlasten. Wij hebben namelijk de gewoonte om onze maandlasten te verhogen als wij meer verdienen. Indien wij meer kunnen besteden, gaan wij dat ook doen. Het beste voorbeeld van onze bestedingsgedrag is het kopen van een huis. Starters kopen een huis op basis van het inkomen dat ze op dat moment hebben. In de loop der jaren gaan ze meer verdienen, en grijpen ze de kans om een duurder huis aan te kopen, want dat kunnen ze betalen. Zodra ze verder blijven stijgen met het inkomen, is het doel weer om en nog duurder huis aan te schaffen. Veel mensen met een hoog inkomen, hebben toch problematische schulden door overconsumptie.

Maximaal te krijgen hypotheek is de maatstaf

Op het moment dat consumenten besloten hebben om een huis te kopen, is het eerste wat ze doen een berekening maken hoeveel hypotheek ze kunnen krijgen. Vervolgens gaan ze op zoek naar een huis die ze net kunnen betalen. Een maximaal te besteden bedrag van 300.000, houdt over het algemeen ook in dat er een huis wordt gekocht, waarbij het hoog mogelijke hypotheekbedrag noodzakelijk is.

Shoppen om een hoge hypotheek te krijgen

In de praktijk gebeurt het vaak dat er een huis gekocht gaat worden, die eigenlijk net boven het budget ligt. Er wordt dan niet gezocht naar een andere woning, maar ze gaan shoppen bij de diverse banken om toch nog een hogere hypotheek te krijgen. In het geval het toch gaat lukken om een hypotheek te krijgen, zijn de lasten op maximale hoogte rekening houdende met het vaste inkomen.

Zodra één van de huisbezitters arbeidsongeschikt raakt, ontstaat er een probleem. De lasten worden te hoog om nog te kunnen dragen. Hetzelfde geldt voor het verliezen van het werk.

Een veiligheidsmarge inbouwen

Het is verstandig om niet te gaan voor de hoogst mogelijke hypotheek. De banken houden zelf al een veiligheidsmarge aan bij het verstrekken van een hypotheek. Toch is het verstandig om voor uzelf te bepalen in hoeverre de maandlasten die uit de hypotheek voortvloeien voor u draagbaar zijn. Mogelijk geeft u maandelijks veel meer geld uit, terwijl u dezelfde hypotheek kunt krijgen als iemand met een lager bestedingspatroon.

Maandelijks een bedrag sparen

Om een huishouden te kunnen runnen, moet u beschikken over spaargeld. Er komen namelijk financiële tegenslagen die u op moet kunnen vangen. Indien er geen spaarkapitaal aanwezig is, moet er een lening worden afgesloten om de noodzakelijke bestedingen toch te kunnen verrichten.

Het gebeurt steeds vaker dat gezinnen met een bovenmodaal inkomen in de schuldsanering terecht komen. In 2009 waren maar liefst 25 procent van de aanvragen voor een schuldsanering, mensen met een inkomen boven de 1,5 keer modaal (inkomen hoger dan 48.750). Dit is veroorzaakt door te hoge maandelijkse lasten in combinatie met financiële tegenslagen.

Daarnaast kon als reden worden opgevoerd de stagnerende huizenmarkt. Vóór de kredietcrisis was het gebruikelijk om alvast een huis te kopen, terwijl de bestaande eigen woning nog niet verkocht is. Doordat de huizenprijzen gingen zakken. Kon de oude woning niet meer verkocht worden voor het beoogde bedrag.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoog inkomen, hoge lasten"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!