InfoNu.nl > Financieel > Geld > Overstappen van bank: echt zo eenvoudig?

Overstappen van bank: echt zo eenvoudig?

Overstappen van bank: echt zo eenvoudig? Stap nu gemakkelijk over. Banken willen graag nieuwe klanten binnenhalen, maar dit overstappen van de ene naar de andere bank blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. De gezamenlijke banken in Nederland bieden de overstapservice aan, een traject van 13 maanden wat het overstappen van de ene naar de andere bank gemakkelijker maakt. Maar wat regelt de bank nu precies en wat moet je zelf allemaal regelen?

Waarom overstappen naar een andere bank?

Je bent ontevreden bij de bank waar je nu zit, dingen worden niet zo geregeld zoals jij het graag zou zien. Een andere bank biedt meer rente of biedt andere financiële voordelen zoals lagere maandlasten. De huidige bank is niet klimaatvriendelijk genoeg, er zijn banken die hun geld investeren in bedrijven of projecten die bijvoorbeeld werken aan duurzame energie. De huidige bank doet niet aan internetbankieren terwijl je dit wel graag zou willen, geen gedoe meer met acceptgiro’s door de bus gooien maar alles regelen vanuit huis. Een vestiging van een andere bank staat dicht in de buurt. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen van redenen waarom mensen willen overstappen. Hoe dit in zijn werk gaat staat hieronder te lezen.

Overstapservice

Bij het overstappen van de ene bank naar de andere, bijvoorbeeld van de ABN- AMRO naar de Rabobank kun je niet je eigen rekeningnummer houden. Bij het overstappen van de ene naar de andere telefoonmaatschappij is dit wel makkelijk regelbaar maar bij het overstappen naar een andere bank kan dit niet. Reden hiervoor is dat het veel te duur is. De kosten hiervoor zouden wel rond de 500 miljoen euro kosten, daarom willen de banken dit niet. Als alternatief bieden de gezamenlijke banken in Nederland de Overstapservice aan. Deze overstapservice stuurt betalingen die op het ouder rekeningnummer binnenkwamen door naar het nieuwe rekeningnummer gedurende 13 maanden. Ook worden incasso’s door de bank overgezet. De overstapservice duurt 13 maanden omdat sommige betalingen maar één keer per jaar gebeuren. Na deze 13 maanden worden de bij- en afschrijvingen niet meer omgeleid naar het nieuwe rekeningnummer.

Wat regelt de bank met de overstapservice?

  • Betalingen van het oude rekeningnummer automatisch doorsturen.
  • Incasso’s overzetten
  • Vermelden welke betalingen op de oude rekening binnenkwamen

Wat moet je zelf regelen?

  • Werkgever (of uitkeringsinstantie) op de hoogte brengen
  • Belastingdienst informeren
  • Bankpassen, creditcards en internetbankieren op tijd aanvragen bij de nieuwe bank
  • Nieuwe wachtwoorden en codes aanvragen en onthouden
  • Afspraak met nieuwe accountmanager maken
  • Periodieke overboekingen (verhuurder, energieleverancier, telefoonmaatschappij etc.) wijzigen
  • Boete betalen als hypothecaire lening meegaat
  • Op acceptgiro’s het oude rekeningnummer vervangen door het nieuwe
  • Controleren of alle betalingen nu via het nieuwe rekeningnummer lopen
  • Ruim een jaar geduld hebben.
© 2007 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaargeld overzetten naar andere bankSpaargeld overzetten naar andere bankJe wilt je spaargeld overzetten naar een andere spaarrekening bij een andere bank, die een hogere rente biedt. Maar hoe…
Spaargeld naar kleine bankenSpaargeld naar kleine bankenU kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2019. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief hoge re…
Overstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaardenOverstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaardenU wilt overstappen en een nieuwe betaalrekening in 2019, bij een andere bank dan u gewend bent en zo sparen tegen de hoo…
Veilig de hoogste spaarrente bij een bankVeilig de hoogste spaarrente bij een bankKies ook in 2019 niet alleen voor de hoogste spaarrente, maar combineer dit met veilig sparen bij een bank met voldoende…
Veranderen van bank? Overstappen dus in 2019Veranderen van bank? Overstappen dus in 2019Snel veranderen van bank en zo een nieuw start maken in 2019 is eenvoudig en vaak is het zeer aantrekkelijk om over te s…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overstappen van bank: echt zo eenvoudig?"

Reacties

Pleuni, 16-02-2012 10:29 #5
Wat heel vaag is, toen Fortis werd overgenomen door ABN werden al mijn rekeningen automatisch omgezet en hoefde je letterlijk niks te doen, maar wil je zelf overstappen naar een andere bank, moet je zoveel dingen zelf regelen dat het echt niet aantrekkelijk is om dat te doen… zonde… Ben nog op zoek naar beter alternatief dan de klantonvriendelijke ABN. en ze hebben nog slechte spaarrentes ook!

H. Janssen, 29-08-2011 16:19 #4
Als ik van de giro wil overstappen naar de rabo gaat dan het geld wat nu op de giro staat ook van de ene op de andere dag over of hoe werkt dit.
H.Janssen

Wendy, 25-04-2011 10:37 #3
Binnenkort wordt het wél mogelijk je eigen rekeningnummer te houden! Zie bijv. http://www.refdag.nl/nieuws/economie/van_bank_wisselen_met_behoud_van_je_rekeningnummer_1_547353

Van Wolput Cathy, 19-02-2011 10:28 #2
Ik ben net overgestapt van dexia naar argenta heb aan iedereen mijn nieuwe bankrekening op tijd doorgegeven, maar nog steeds staat mijn loon niet op mijn rekening, zij zou nu al reeds 3 dagen geleden gestort zijn, is argenta trager in die dingen of is er iets misgelopen?

Papahenki, 30-11-2007 16:37 #1
L.S., er staat nergens in uw artikel iets over de kosten die de nieuwe/oude bank voor deze service in rekening brengt, terwijl er in de officiële algemene voorwaarden onder hoofdstuk 5.1 duidelijk vermeld staat :"De Rekeninghouder is aan de Nieuwe Bank de door de Nieuwe Bank vastgestelde vergoeding(en) in verband met de Overstapservice verschuldigd. De Nieuwe Bank is bevoegd om de verschuldigde vergoeding(en) te verrekenen met het saldo van de Nieuwe Rekening "

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!