InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het inruilen van (oud) goud

Het inruilen van (oud) goud

Het inruilen van (oud) goud Heb je thuis nog wat goud liggen? Een erfenis missschien, of wat sieraden die je niet meer gebruikt? Hier wat tips die je kunt gebruiken voor het veilig inruilen van goud.

Goud

Goud is een edelmetaal dat al sinds duizenden jaren geleden gebruikt wordt om onder andere de mens mee te versieren. Tegenwoordig wordt goud minder gedragen dan vroeger. Vooral geelgoud is minder in trek bij de jongere generatie. Hierdoor komt het ook vaak voor dat jongere mensen gouden sieraden erven van hun ouders of grootouders en niet goed weten wat hiermee te doen. In dit geval is het een mogelijkheid om de sieraden in te ruilen bij een juwelier. Maar wat kun je ervoor krijgen? Hoe weet je zeker dat je eerlijk behandeld wordt?
Hoeveel je gouden sieraad waard is, hangt af van het aantaal karaats. Dit houdt eigenlijk in: De aantal delen of procenten goud die in het sieraad zitten. 8 karaats goud mag in Nederland bij een juwelier officieel niet worden verkocht als goud. Dit omdat er maar 33,3% goud in het sieraad zit. De rest zijn bijmateralen. Deze bijmaterialen zijn nodig, omdat goud van zichzelf een zacht materaal is. Zou je een puur gouden sieraad hebben, dan zou deze binnen een paar dagen kapot of vervormd zijn. Vanaf 14 karaats goud mag een juwelier goud ook echt goud noemen. In 14 karaats goud zit 58,5% goud. In onderstaand schema kun je zien hoeveel procent goud er in een sieraad zit van bijvoorbeeld 18 karaat.

  • 8 karaat (doublè) 33,3% goud
  • 14 karaat goud 58,5% goud
  • 18 karaat goud 75,0% goud
  • 20 karaat goud 83,3% goud
  • 21 karaat goud 87,5% goud
  • 22 karaat goud 91,6% goud
  • 24 karaat goud 99,9% goud

Merktekens in goud

In elk sieraad hoort een merkteken te staan. In zilver staat 925, en in de gouden sieraden staat het merkteken gelijk aan het aantal procenten goud dat erin zit. Heb je bijvoorbeeld een 14 karaats armband, dan staat er 585 in. In een 18 karaats oorbel of ketting hoort er 750 in te staan, en ga zo maar door. Voordat je goud in gaat ruilen kun je dus zelf al bekijken wat echt is, en hoeveel karaats het is. De merktekens staan vaak bij het slotje. Dit kan erg klein zijn, dus het is misschien handig om er een sterke bril of een loep bij te hebben. Zo kan een juwelier je dus niet voor de gek houden door te zeggen dat iets 14 karaats is, terwijl het eigenlijk 18 karaats is en er dus minder geld voor geven.

Sieraden verkopen

Heb je gekeken hoeveel karaat je sieraden zijn? Informeer dan bij meerdere juweliers hoeveel geld zij geven voor 1 gram 14 karaats goud. Zo kom je het snelst te weten waar je het beste je goud in kunt ruilen. Lees je in de krant over bedrijven of juweliers die €24,- per gram geven? Lees de kleine lettertjes, vaak gaat dit om 24 karaats goud. Ook de goudkoers op internet of in de krant zegt niet veel. Die bedragen krijg je namelijk alleen voor je goud als je het zelf inruilt bij een bedrijf dat goud omsmelt. Hier krijg je de hoogste prijs, maar is het dichtsbijzijnde smeltbedrijf 50 kilometer van je af? Dan ben je het bedrag dat je meer zou krijgen al kwijt aan benzinekosten.

Succes met inruilen!
© 2011 - 2017 Romkes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het inruilen van (oud) goud"

Reacties

Romkes (infoteur), 04-04-2013 23:54 #2
De AS die in uw ring staat, staat voor het merk Aller Spanninga. Dit is een Fries bedrijf waar (trouw)ringen worden gemaakt. Maar dat gaat enkel om de leverancier van de ring, die heeft verder weinig te maken met het zilver- of goudmerk dat er òòk nog in hoort te staan.

In 99% van de gevallen staat er een merkteken in de ring zoals hierboven beschreven. Soms wordt het over het hoofd gezien, want het staat er vaak heel klein.

Lindajas (infoteur), 17-01-2013 14:29 #1
De ring die ik wens te verkopen is 50 jaar oude en heeft als merk [ AS ]. Dit artikel noemt alleen de moderne merken.

Infoteur: Romkes
Gepubliceerd: 18-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!