InfoNu.nl > Financieel > Geld > Pensioen DGA - afkoop

Pensioen DGA - afkoop

Pensioen DGA - afkoop Als directeur groot aandeelhouder (DGA) moet je zelf aan pensioenopbouw werken. Dit kan op verschillende manieren. Eén van de manieren is om pensioen te gaan opbouwen in eigen beheer. Als je minimaal 10% aandeelhouder bent in een besloten vennootschap of andere vennootschap met een in aandelen verdeeld kapitaal, kun je in eigen beheer pensioen opbouwen. Dat dit niet zonder risico is, blijkt uit rechtspraak.

Pensioen DGA

Als directeur groot aandeelhouder (DGA) moet je zelf aan pensioenopbouw werken. Dit kan op verschillende manieren. Eén van de manieren is om pensioen te gaan opbouwen in eigen beheer. Als je minimaal 10% aandeelhouder bent in een besloten vennootschap of andere vennootschap met een in aandelen verdeeld kapitaal, kun je in eigen beheer pensioen opbouwen. Dat dit niet zonder risico is, blijkt uit rechtspraak.

Belasting

Doordat de opbouw van pensioen in eigen beheer grote fiscale besparingen kan opleveren, heeft de belastingdienst veel belangstelling voor opgebouwd pensioen in eigen beheer. Zo ook in een recente zaak bij Hof s-Hertogenbosch (MK III, 18 februari 2011, nr. 09/00692).

Casus

De DGA heeft in de vennootschap een pensioen opgebouwd in eigen beheer. Op 21 december 2004 neemt de DGA bijna het gehele saldo van de bankrekening van de vennootschap op. Het gaat om een bedrag van 311.000. De vennootschap heeft geen leningsovereenkomst met de DGA noch is er door de DGA zekerheid gesteld.

Vervolg

De DGA heeft op 27 januari 2005 een leningsovereenkomst getekend met de vennootschap. Dit mag de DGA niet meer baten. De tekst van de overeenkomst luidt dat per 27 januari 2005 een lening is afgesloten en niet per datum van de onttrekking. Daarnaast is in de jaarrekening geen vordering op de aandeelhouder opgenomen. Dus ook feitelijk is er niet naar gehandeld door partijen.

Belastingdienst

De inspecteur belast de gehele aanspraak à 715.024. De stelling is dat de DGA door het opnemen van het geld het pensioen feitelijk heeft afgekocht. De afkoop heeft tevens tot gevolg dat er revisie rente (20% extra heffing) in rekening wordt gebracht, los van boetes en heffingsrente.

Hof s-Hertogenbosch

Het Hof oordeelt dat de DGA het bedrag van de bankrekening heeft onttrokken aan de vennootschap. Gevolg van de onttrekking van het geldbedrag is dat de vennootschap niet meer aan haar pensioenverplichtingen kan voldoen. De enige activa betrof nog een waardeloze vordering en een klein bedrag aan contanten.

De conclusie dat de vennootschap niet meer kan voldoen aan de pensioenverplichting heeft als gevolg dat de gehele pensioenaanspraak in één keer belast is. De pensioenaanspraak is belast als loon uit vroegere dienstbetrekking.

Conclusie

Als DGA kun je ook met een pensioen in eigen beheer niet alles doen wat je wilt. Het geld moet daadwerkelijk aanwezig zijn om de pensioenverplichting na te komen. Als het geld binnen de onderneming blijft, kan het goed gaan. Als de onderneming slecht draait, dan zal de belastingdienst niet snel het standpunt innemen dat het pensioen is afgekocht. In dat geval zul je wel een tweede plan moeten hebben om jezelf te kunnen voorzien van een verzorgde oude dag.

Als je echter onttrekkingen gaat doen, bijvoorbeeld lenen van de vennootschap in rekening courant, lening of dividend gaat uitkeren, moet je goed oppassen.

Als de vennootschap door jou handelen niet meer genoeg middelen heeft de pensioenverplichting na te komen, kun je de belastingdienst tegenover je vinden. De belastingdienst zal dan snel het standpunt gaan innemen dat er een afkoop van pensioen heeft plaatsgevonden met alle gevolgen van dien.

Toekomst

De komende jaren zal deze rechtspraak zich verder gaan verdiepen. Uiteindelijk zullen de grenzen van wat toelaatbaar is en wat niet meer toelaatbaar is, zich vormen. Tot die tijd is het noodzaak voorzichtig te zijn met de combinatie van pensioenverplichtingen in eigen beheer en onttrekkingen van liquiditeiten aan de vennootschap.
© 2011 - 2017 Belastingadvies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klein pensioen afkopenKlein pensioen afkopenEen pensioenfonds kan zelfstandig een klein pensioen afkopen. De reden daarvoor is vaak dat de administratieve rompslomp…
Lijfrente BegrippenLijfrente BegrippenIn dit artikel worden de belangrijkste begrippen besproken met betrekking tot lijfrente, op alfabetische volgorde. Afkoo…
Revisierente  voorwaarden en hoogteRevisierente voorwaarden en hoogteDe revisierente van de belastingdienst kan de afkoop van een lijfrenteverzekering, stamrecht of pensioenrecht een stuk d…
Afkoop stamrecht in 2014 - goed idee of niet?Afkoop stamrecht in 2014 - goed idee of niet?De overheid is op jacht naar geld. In 2013 is er een regeling geweest waarmee levensloop tegoeden voordelig konden worde…
Afkoop levensloop in 2015  goed idee of niet?Afkoop levensloop in 2015 goed idee of niet?De overheid is op jacht naar extra belastinggeld. In 2013 konden levensloop tegoeden fiscaal voordelig worden uitgekeerd…
Bronnen en referenties
  • Hof 's-Hertogenbosch, MK III, 18 februari 2011, nr. 09/00692.

Reageer op het artikel "Pensioen DGA - afkoop"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 18-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!