InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goud inruilen voor geld

Goud inruilen voor geld

Goud inruilen voor geld Goud is een metaal dat al eeuwen wordt gewaardeerd over de gehele wereld. In moeilijke tijden is het altijd een product geweest waar men op terug kon vallen.

Goud

Goud is de koning der metalen. Al eeuwen gewaardeerd door verschillende culturen en volkeren. Gebruikt als versiering van graftombes tot sieraden en munten. Hele volksverhuizingen hebben plaatsgevonden om goud te gaan delven, met als grootste negatieve bijwerkingen de goudkoorts. Goud is in ieder geval altijd een zeer gewaardeerd product geweest.

Goud inwisselen

Het kan ieder mens overkomen. Je bankrekening is leeg, maar je hebt nog een stukje maand over. Veel mensen vallen dan terug op het inwisselen van hun goud. Goud kan een manier zijn om eenmalig toch een bedrag in handen te krijgen door het in te ruilen tegen geld. Vandaag de dag is het slim om dit via internet te doen. Via internet krijg je de laatste jaren een hogere vergoeding dan bij de juwelier in de stad. Dus mocht je toch beslissen om je mooie sieraden, munten of andere gouden voorwerpen in te ruilen, zoek dan een betrouwbaar internetbedrijf. Het is uiteraard aan te raden goed na te denken om kostbare stukken weg te doen. Zorg dat je later geen spijt krijgt, omdat je toen zo nodig wat extra geld nodig had. Als je echt van die sieraden of ander goud bezit wat al jaren ongezien en ongedragen in een laatje ligt te verstoffen is het geen gek idee om er geld voor terug te krijgen dat je voor iets noodzakelijks kan gebruiken.

Wat voor goud inruilen

Wanneer je beslist je goud in te ruilen kijk dan eerst wat voor goud je in je bezit hebt. Er is een verschil in prijs vanwege het aantal karaat (vierentwintig karaat is 'zuiver' goud, bij twaalf karaat is 50% van de totale massa zuiver goud), maar ook in het soort voorwerp waarin het goud is verwerkt. Er is ook een verschil in prijs per gram bij verschillende aanbieders. Kijk dus eerst goed rond voordat je de stap neemt.

Soorten goud

voorwerpen waarin goud is verwerkt:

  • Munten
  • Horloges
  • Sieraden

Munten inruilen

Bij het inruilen van gouden munten moet je toch even verder denken in plaats van meteen naar een juwelier te rennen. De waarde van gouden munten ligt over het algemeen hoger dan alleen de goudprijs zelf. Dit komt mede door verzamelaars die graag wat extra betalen om hun collectie uit te breiden.

Horloges

Bij het inruilen van horloges is het altijd slim om even te informeren of het gaat om een 'normaal' gouden horloge of een horloge van een bekende horlogemaker. De topproducten van een bekende horlogebouwer zullen de prijs van het horloge uiteraard flink doen stijgen.

Sieraden

Let bij sieraden op of er ook nog materialen als diamantjes of edelstenen in het sieraad verwerkt zijn. Deze geven uiteraard een meerprijs bovenop de waarde van het goud.

Goudprijs

In onzekere tijden en een onstabiele markt zie je vaak een stijging van de waarde van goud. Goud wordt toch vaak gezien als een stabiel product en in onzekere tijden kiezen beleggers vaak voor een wat veiligere investering. Dit is een terugkerende situatie die zich keer op keer herhaalt (oorlog in Irak, financiële crisis). Het is dus slim om als je toch je goud wilt inwisselen dit op zo'n moment te doen en er een aardig hogere prijs voor binnen te slepen. Ook de opkomende landen als India en China waar mensen ook wel van wat goud houden zorgt voor een hogere waarde per gram.

Lees verder

© 2013 - 2019 Tomb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goud inruilen voor geld"

Infoteur: Tomb
Gepubliceerd: 29-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!