Geld besparen: Niet tevreden over uw bank...geld terug!

Heeft u al wel eens een meningsverschil gehad met uw bank? Zit u met zo’n probleem dat maar niet opgelost geraakt? Loop dan niet onmiddellijk naar de rechtbank maar ga eens aankloppen bij de ombudsdienst van de banksector. Op die manier krijgt u zonder dure gerechtelijke procedure toch een onpartijdig advies en heeft u kans om een schadevergoeding te krijgen. Heeft u al wel eens een meningsverschil gehad met uw bank? Dan bent u niet alleen. Elk jaar hebben honderden mensen problemen met hun bank. Omdat ze teveel kosten moesten betalen, omdat ze te weinig interest kregen, omdat een lening werd geweigerd, omdat een geblokkeerde cheque toch werd uitbetaald, omdat een overschrijving verkeerd werd uitgevoerd, enz... Zit u met zo’n probleem dat maar niet opgelost geraakt? Loop dan niet onmiddellijk naar de rechtbank maar ga eens aankloppen bij de ombudsman van de banksector. Op die manier krijgt u zonder dure gerechtelijke procedure toch een onpartijdig advies en heeft u kans om een schadevergoeding te krijgen. De hierna belichte items hebben betrekking op de toestand in Belgie

Advies

Jaarlijks doen bijna l .000 particulieren een beroep op de ombudsman. In twee derde van de gevallen krijgen de verongelijkte bankkliënten geheel of ten dele gelijk en wordt hun schade (al dan niet gedeeltelijk) vergoed. Krijgt u evenwel geen gelijk dan bent u niet verplicht het advies van de ombudsman op te volgen. U kan altijd nog naar de rechter stappen, al zal het u dan wel meer gaan kosten. De banken schikken zich doorgaans altijd naar de beslissing van de ombudsman. Als bankcliënt heeft u dus alleen maar voordelen, geen nadelen.

Om een beroep te kunnen doen op de ombudsman, moet uw klacht wél aan enkele voorwaarden voldoen. Eerst en vooral moet moet gaan over een geschil tussen een particuliere bankcliënt en een bank. Voor bedrijven werkt de ombudsman dus niet. Vooraleer de klacht aanhangig te maken bij de ombudsman moet u bovendien eerst proberen de zaak onderling met uw bank te regelen. Lukt dat niet dan kan u de ombudsman inschakelen. Verder kunnen klachten en vragen om informatie enkel schriftelijk worden ingediend. Bij voorkeur verstuurt u een aangetekend schrijven maar dat is niet verplicht.

Financiële sector

Andere spelers uit de financiële sector hebben het voorbeeld van de banksector gevolgd en hebben zich bij de ombudsdienst van de banken aangesloten. Zo kan u als klant van een beursvennootschap, van een effectenbank of van een onafhankelijke vermogensbeheerder of beleggingsadviseur, sinds enige tijd op hetzelfde adres terecht. Tot voor enkele jaren werkten zij allemaal met aparte ombudsdiensten, maar als gevolg van de toenemende integratie van de financiële sector werd de ombudsdienst van de banken uitgebreid tot één grote bemiddelingsdienst voor nagenoeg de volledige financiële sector.

De verzekeringssector heeft nog wel een aparte ombudsdienst. De spelregels zijn hier ongeveer hetzelfde: vooraleer u bij de ombudsman kan aankloppen, moet u de zaak onderling trachten te regelen met uw verzekeraar. Lukt dat niet dan kan u een schriftelijke klacht indienen. En dan maar hopen dat de zaak geregeld geraakt.
© 2008 - 2024 Guy1962, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Klacht over je bank: hoe dien je een klacht over je bank in?Als je niet tevreden bent over je bank om wat voor reden dan ook, kun je bij de bank zelf een klacht indienen. Maar als…
Als je je zorgverzekering niet meer betaalt: boeteAls je je zorgverzekering niet meer betaalt: boeteAls je je zorgverzekering niet meer betaalt krijg je een boete. En die kan fors oplopen. Voor de zorgverzekering moeten…

Beleggingstip: beleggen in aandelenAandelen zijn op lange termijn onbetwist de best renderende belegging, zo leert ons de geschiedenis. Maar de schommeling…
Geld besparen: let op de valutadagen bij uw bank!Een dagje shoppen en voor u het weet staat uw zichtrekening in het ‘rood’. Hoever kan u gaan? Maar vooral: wat kost u da…
Bronnen en referenties
  • Bron: Geldwijzer
Reactie

Hypotheekinfo (infoteur), 18-01-2008 #1
He Guy1962

Heb je het in jouw artikelen over de Belgische of Nederlandse situatie? Misschien is het handig om dat er bij te vermelden.

Hypotheekinfo Reactie infoteur, 18-01-2008
U heeft volkomen gelijk.
Dit is inderdaad de toestand in België. Ik heb reeds één en ander aangepast.


Guy

Guy1962 (193 artikelen)
Gepubliceerd: 18-01-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.