Geld besparen: Niet tevreden over uw bank...geld terug!
Heeft u al wel eens een meningsverschil gehad met uw bank? Zit u met zo’n probleem dat maar niet opgelost geraakt? Loop dan niet onmiddellijk naar de rechtbank maar ga eens aankloppen bij de ombudsdienst van de banksector. Op die manier krijgt u zonder dure gerechtelijke procedure toch een onpartijdig advies en heeft u kans om een schadevergoeding te krijgen.
Heeft u al wel eens een meningsverschil gehad met uw bank? Dan bent u niet alleen. Elk jaar hebben honderden mensen problemen met hun bank. Omdat ze teveel kosten moesten betalen, omdat ze te weinig interest kregen, omdat een lening werd geweigerd, omdat een geblokkeerde cheque toch werd uitbetaald, omdat een overschrijving verkeerd werd uitgevoerd, enz... Zit u met zo’n probleem dat maar niet opgelost geraakt? Loop dan niet onmiddellijk naar de rechtbank maar ga eens aankloppen bij de ombudsman van de banksector. Op die manier krijgt u zonder dure gerechtelijke procedure toch een onpartijdig advies en heeft u kans om een schadevergoeding te krijgen. De hierna belichte items hebben betrekking op de toestand in Belgie
Advies
Jaarlijks doen bijna l .000 particulieren een beroep op de ombudsman. In twee derde van de gevallen krijgen de verongelijkte bankkliënten geheel of ten dele gelijk en wordt hun schade (al dan niet gedeeltelijk) vergoed. Krijgt u evenwel geen gelijk dan bent u niet verplicht het advies van de ombudsman op te volgen. U kan altijd nog naar de rechter stappen, al zal het u dan wel meer gaan kosten. De banken schikken zich doorgaans altijd naar de beslissing van de ombudsman. Als bankcliënt heeft u dus alleen maar voordelen, geen nadelen.
Om een beroep te kunnen doen op de ombudsman, moet uw klacht wél aan enkele voorwaarden voldoen. Eerst en vooral moet moet gaan over een geschil tussen een particuliere bankcliënt en een bank. Voor bedrijven werkt de ombudsman dus niet. Vooraleer de klacht aanhangig te maken bij de ombudsman moet u bovendien eerst proberen de zaak onderling met uw bank te regelen. Lukt dat niet dan kan u de ombudsman inschakelen. Verder kunnen klachten en vragen om informatie enkel schriftelijk worden ingediend. Bij voorkeur verstuurt u een aangetekend schrijven maar dat is niet verplicht.
Financiële sector
Andere spelers uit de financiële sector hebben het voorbeeld van de banksector gevolgd en hebben zich bij de ombudsdienst van de banken aangesloten. Zo kan u als klant van een beursvennootschap, van een effectenbank of van een onafhankelijke vermogensbeheerder of beleggingsadviseur, sinds enige tijd op hetzelfde adres terecht. Tot voor enkele jaren werkten zij allemaal met aparte ombudsdiensten, maar als gevolg van de toenemende integratie van de financiële sector werd de ombudsdienst van de banken uitgebreid tot één grote bemiddelingsdienst voor nagenoeg de volledige financiële sector.
De verzekeringssector heeft nog wel een aparte ombudsdienst. De spelregels zijn hier ongeveer hetzelfde: vooraleer u bij de ombudsman kan aankloppen, moet u de zaak onderling trachten te regelen met uw verzekeraar. Lukt dat niet dan kan u een schriftelijke klacht indienen. En dan maar hopen dat de zaak geregeld geraakt.
© 2008 - 2024 Guy1962, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
Reactie
Hypotheekinfo (infoteur), 18-01-2008 #1
He Guy1962
Heb je het in jouw artikelen over de Belgische of Nederlandse situatie? Misschien is het handig om dat er bij te vermelden.
Hypotheekinfo
Reactie infoteur, 18-01-2008
U heeft volkomen gelijk.
Dit is inderdaad de toestand in België. Ik heb reeds één en ander aangepast.
Guy