InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe goud verkopen?

Hoe goud verkopen?

Hoe goud verkopen? Goud verkopen is momenteel bij particulieren populairder als nooit tevoren. Dat is niet alleen te danken aan de hoge goudprijs maar ook aan de vele reclames voor goud-inkoop en oud goud. Maar wie goud wil verkopen moet wel enkele punten in acht nemen.

Welke soorten goud verkopen?

Men kan goud verkopen in praktisch elke denkbare vorm. Aankopende bedrijven zijn doorgaans geïnteresseerd in alle objecten die op enigerlei wijze goud bevatten:
  • goudstaven
  • gouden munten;
  • gouden sieraden;
  • oud goud;
  • tandheelkundig goud;
  • goudafval uit de industrie.

De waarde van het goud wordt grotendeels bepaald door het gehalte aan fijn goud dat zo'n object bevat. Erg praktisch daarbij zijn speciale online goud-calculators op internet.

Hoe kan men goud aanbieden bij opkopers?

Opkopers en recyclingbedrijven die zich bezighouden met de aankoop van goud hanteren voor de inname praktisch allemaal dezelfde procedures. Een keuzemogelijkheid is er alleen ten aanzien van de wijze van transport. Gouden voorwerpen kunnen door de verkoper:
  • persoonlijk worden afgeleverd;
  • via waardetransport worden aangeleverd;
  • per post worden toegstuurd.

Goudopkopers vergoeden de transportkosten normaal gesproken pas vanaf een bepaalde waarde, maar er zijn ook bedrijven die geen minimum hanteren bij vergoeding van de verzendkosten. De precieze condities moeten echter per geval bij de opkopers van het goud worden nagevraagd. Als de verzendkosten niet worden vergoed door de firma die het goud inkoopt, dient de klant zelf de kosten van het transport te betalen.

Speciale waarde-zendingen bij inkoop goud

Veel inkoopcentra bieden bij goud-inkoop de mogelijkheid om gouden voorwerpen via een speciale postzending aan hen toe te sturen. Daartoe wordt het goud in een neutrale enveloppe respectievelijk een in speciaal envopak verpakt en, vergezeld van een specifiek borderel, aan een neutraal adres verstuurd. Het feit dat naam en adres van de begunstigde om veiligheidsredenen geen enkel verband suggereren met een inkoopcentrale van goud, moet u als afzender niet verontrusten.

Hoe wordt de prijs van het goud bepaald?

Tijdens een volgende stap wordt het gewicht van het goudbevattende voorwerp vastgesteld, het materiaal op echtheid gecontroleerd (met behulp van röntgenfluoriserende stralen, door visuele inspectie of via monsteranalyse) en uiteindelijk de inhoud aan fijn goud bepaald. Pas dán kan de aankoopprijs worden berekend.

Gaat de verkoper akkoord met de aangeboden prijs dan kan de aankoop van het goud worden afgerond. De verkoopopbrengst wordt hetzij in kontanten, hetzij per cheque of via Paypal uitbetaald, danwel op een vooraf aangegeven bankrekening of klantaccount overgeboekt.

Waarom opkopers een betere goudprijs kunnen bedingen

Bedrijven die goud aankopen, verwerken gouden voorwerpen vaak niet zelf maar verkopen die door aan speciale recyclingbedrijven en goudsmelterijen die het fijn goud scheiden van de overige bestanddelen. Feitelijk treedt men alleen op als intermediair tussen verkoper en recyclingbedrijf.

Daar goudopkopers het goud in zeer grote hoeveelheden aankopen, kunnen ze veel betere goudprijzen bedingen bij recyclingbedrijven dan individuele klanten. Om die reden is de aankoopprijs bij ondernemingen die goud postaal inzamelen vaak erg aantrekkelijk.

Welke risico's zijn er bij goud verkopen?

Op de eerste plaats moet worden opgemerkt dat alleen gouden voorwerpen mogen worden aangekocht die legitiem verkregen zijn en die eigendom zijn van volwassen verkopers. Om inbreuk op die regel te voorkomen en om de rechten van beide partijen te waarborgen, sluiten partijen doorgaans een schriftelijke overeenkomst.

Financieel experts, professionele handelaren en media wijzen erop dat de hoge goudprijs vele malafide opkopers aantrekt die geen eerlijke zaken doen. Onbetrouwbare goudhandelaren herkent u niet alleen aan inkoopprijzen die duidelijk te laag zijn. Ook laten geldopbrengsten maar ook de retournering van gouden voorwerpen (als de verkoper niet akkoord is met de aangeboden prijs) vaak eindeloos lang op zich wachten.

Tips bij verkoop goud en gouden sieraden

  • Laat bij verkoop goud eerst je gouden voorwerpen door een deskundige taxeren;
  • Controleer de reputatie van de opkoper: mijd onbekende opkopers die alleen bereikbaar zijn via internet of per telefoon;
  • Vraag minimaal 3 verschillende offertes op en vergelijk de voorwaarden.
Gerelateerde artikelen
Goud en gouden sieraden verkopenGoud en gouden sieraden verkopenCash geld krijgen voor gouden sieraden in 2019 is eenvoudig, er is niets moeilijks aan en dat maakt goud interessant. Ma…
Het verkopen van goudHet verkopen van goudSteeds meer mensen verkopen hun goud. Eén van de redenen daarvoor is de hoge goudprijs. Door de kredietcrisis zijn steed…
Goud, koop goud om de goede redenenGoud, koop goud om de goede redenenGoud kopen en verkopen, in goud beleggen in 2019, het is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste mom…
Snel cash geld nodig? Je gouden sieraden verkopenSnel cash geld nodig? Je gouden sieraden verkopenIn deze onzekere tijden van crisis hebben heelwat mensen nood aan cash geld. Ze gaan proberen om spullen te verkopen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe goud verkopen?"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!