InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld voor je gouden sieraden

Geld voor je gouden sieraden

Geld voor je gouden sieraden Goud is op dit moment een populaire middel om je geld in te beleggen. Andersom is er ook veel vraag naar goud en kun je een aardig bedrag krijgen voor je oude sieraden

De waarde van goud

In tegenstelling tot de fluctuerende economie is de waarde van goud redelijk stabiel. Goud is dan ook in tijden van mindere economische omstandigheden een favoriet product om geld in te beleggen. Aan de andere kant zitten mensen in economisch slechtere tijden krapper bij kas, waardoor ze producten willen verkopen om zo geld te verkrijgen. Het verkopen van je gouden sieraden kan dan een mogelijkheid zijn, doordat deze hun waarde blijven behouden.

Hoe kun je je oude gouden sieraden verkopen?

Je kunt met je oude goudensieraden naar de juwelier om deze op waarde te laten taxeren. Een goede taxateur is hierbij belangrijk. Wanneer je sieraad getaxeerd is, dan kun je besluiten of je het verkoopt of dat je er een ander sieraad van laat maken. Zorg wel dat je voor het taxeren van je sieraden een goede taxateur, verbonden aan een juwelier, raadpleegt.

Wat is de waarde van mijn sieraden?

De waarde van je sieraden is ook bij benadering zelf te berekenen. Zo weet je of de prijs die de verkoper je biedt ongeveer de prijs is die je goud echt waard is.
Voor het bepalen van de prijs van je goud, moet je eerst weten wat voor soort goud het is. Wanneer je niet weet hoeveel karaat je sieraden zijn, dan kun je dit navragen bij een juwelier. De hoeveelheid goud die in een sieraad verwerkt zit, wordt uitgedrukt in karaat. 24-karaats goud heeft een goudgehalte van 100%. Dit zal echter nooit voor sieraden gebruikt worden, omdat 24-karaat goud heel zacht en daardoor onbewerkbaar is. Hieronder de indeling van de goudgehaltes en de percentages goud die hierin verwerkt zijn.

22 karaat91,6% goud
20 karaat83,3% goud
18 karaat75,0% goud
14 karaat58,5% goud

Wanneer je dan een 14-karaats ketting hebt die 20 gram weegt, dan bevat deze 58,5% van 20 = 11,7 gram goud. Bij een goudprijs van bijvoorbeeld 20,00 per gram bedraagt de waarde van deze ketting 20 x 11,7 = 234,00.

Krijg ik de exacte waarde van het goudgehalte voor mijn sieraad?

Het bovengenoemde bedrag zul je niet daadwerkelijk ontvangen, wanneer je je sieraad verkoopt. De prijs die je er uiteindelijk voor krijgt hangt af van een aantal factoren. Zo zal de taxateur kosten berekenen voor de taxatie en de staat waarin het sieraad verkeert zal ook van toepassing zijn. Daarnaast kan de waarde van het sieraad ook afhangen van het merk. Wanneer het sieraad van een duur merk is, dan zal dit meer opbrengen. Als het sieraad ook nog edelstenen bevat zoals diamant, saffier, robijn of smaragd, dan zullen ook deze edelstenen een bepaalde waarde hebben.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Zin

Reageer op het artikel "Geld voor je gouden sieraden"

Reactie

M., 30-01-2010 18:47 #1
Ik vind dit een heele goeie site! toppie jongens
maar mijn vraag waarom ik op deze site was kan ik hier alleen niet vinden.
en dat is hoeveel geld hoor ik voor 1 gram 24 karaat goud te krijgen in nuggets vorm ruw goud?
als iemand mij het goede antwoord kan geven graag alvast bedankt.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 01-11-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!