Direct geld besparen in en rond je huis

Direct geld besparen in en rond je huis Wie moeite heeft om maandelijks de 'financiële touwtjes' aan elkaar te knopen, kan baat hebben bij de tips in dit artikel. Het is namelijk voor vrijwel iedereen mogelijk om direct geld te besparen op vaste en bijkomende lasten in en rond het huis. Lees dus verder om maandelijks voordeliger uit te zijn!

Huishoudboekje

Oke, misschien wat cliché; maar een 'huishoudboekje' is een must voor iedereen die op de in- en uitgaande kosten in het huishouden wil letten. Een huishoudboekje kun je op verschillende manieren gebruiken; je kunt één gebied zoals 'Boodschappen' maandelijks inzichtelijk maken, of je kunt alle in- en uitgaande kosten bijhouden. Sommige mensen hebben geen idee hoeveel geld ze precies uitgeven aan bijvoorbeeld boodschappen, of hoeveel geld ze pinnen (meestal voor 'kleine' boodschappen zoals een broodje, koffie enzovoorts). Hoewel het heel nuttig kan zijn om een huishoudboekje op de computer bij te houden (bovendien kun je gebruik maken van statistieken), kan het soms beter zijn om echt een boekje aan te schaffen, zodat je 'gedwongen' wordt al je uitgaven (kassabonnen) direct op te schrijven. Een huishoudboekje kan erg confronterend werken; veel mensen zullen inzien dat al die onnodige kleine uitgaven in de winkel samen toch een behoorlijk bedrag opleveren waarop bespaard kan worden.

Huishoudgeld

Betalen met de pinpas is makkelijk, maar soms wel erg verleidelijk tot het aankopen van producten die je niet echt nodig hebt. Geef jezelf daarom 'huishoudgeld'. Een mooi bedrag voor een klein gezin is zo'n 100 euro per week. Spreek met jezelf (en met je partner) af dat je alle boodschappen van die 100 euro per week wilt kopen. Grote kans dat je zelfs geld overhoudt. Je weet dan in ieder geval dat je iedere maand financieel goed zult uitkomen. Ook kun je van het geld dat je overhoudt 'extra' aankopen doen of een leuk uitje ondernemen.

Gas, water en licht

Onder de reguliere vaste lasten vallen voor veel mensen 'gas, water en licht'. Vaak valt er het een en ander te besparen op gas, water en licht; zelfs wanneer je denkt een goedkope en voordelige energieleverancier te hebben. Op internet zijn er een aantal goede vergelijkingssites te vinden waar je het een en ander met elkaar kunt vergelijken. Zorg dat je van tevoren al je gegevens op orde hebt, zodat je die op de vergelijkingssites kunt invullen. Twee tips: Ga niet te snel in zee met een nieuwe energieleverancier. Bel bijvoorbeeld eerst, en vraag om meer informatie. De tweede tip is dat je ook van energieleverancier kunt overstappen wanneer je een contract hebt voor een aantal jaren. Meestal betaal je dan een klein 'boetebedrag'.

Neem je uitgaande kosten onder de loep

Het kan goed zijn om eens kritisch te kijken naar de uitgaven die je maandelijks, of zelfs jaarlijks, doet. Grootste kostenpost zal bijvoorbeeld de hypotheek zijn. Maar heel vaak zijn er kleinere uitgaven waarop bezuinigd kan worden. Een abonnement op de sportschool bijvoorbeeld kan soms ergens anders goedkoper. Zeg abonnementen op 'overbodige' kranten en tijdschriften (tijdelijk) stop. Kijk eens goed naar je telefoonrekening; bel je binnen je belbundel of bel je onnodig veel? En hoeveel mobiele telefoons telt je gezin? Soms is één werktelefoon en één vaste lijn al genoeg.

Verzekeringen

De meeste mensen vinden het geen leuke klus, maar het kan erg lonen om eens te kijken naar de kosten voor de verschillende verzekeringen die je hebt lopen. Prijzen van zorg- en bijvoorbeeld levensverzekeringen kunnen enorm van elkaar verschillen. Maar ook een auto- of reisverzekering kan overbodig zijn geworden. Laat je goed informeren door verzekeringsmaatschappijen en/of onafhankelijke tussenpersonen voordat je overstapt of een verzekering opzegt.

Spendeer geen of weinig geld aan luxe

Misschien vind je het niet zo leuk om te horen, maar veel mensen spenderen maandelijks veel geld aan 'overbodige luxe'. Bij overbodige luxe kan je denken aan kleine dingen, zoals extra dik toiletpapier maar bijvoorbeeld ook aan een nieuw bankstel. Bedenk bij aankopen die je doet: 'Is het echt nodig, of kan ik ook zonder?' In het laatste geval kun je een aankoop best uitstellen of helemaal niet doen. En een bank kun je, zeker wanneer je in geldnood zit, bijvoorbeeld ook via Marktplaats of in een Kringloopwinkel kopen. Bedenk dat luxe spullen je uiteindelijk niet gelukkiger zullen maken wanneer je de rekeningen niet kunt betalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Direct geld besparen in en rond je huis"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!