InfoNu.nl > Financieel > Geld > Juwelier, goudsmid of edelsmid

Juwelier, goudsmid of edelsmid

Juwelier, goudsmid of edelsmid Een juwelier wordt vaak verward met een goudsmid. Terwijl de goudsmid (of edelsmid) als ambachtsman sieraden of kunstvoorwerpen uit goud of andere edelmetalen vervaardigt of repareert, kan men bij een juwelier sieraden kopen en verkopen.

Wat doet een juwelier of goudsmid?

Het beroep van juwelier of goudsmid (ook wel edelsmid) is in ons land niet wettelijk beschermd. Daardoor is de grens tussen een speciaal opgeleide juwelier, een goudsmid en een gewone goudhandelaar vaak niet duidelijk te trekken.

Als juwelier heeft men een vakopleiding gevolgd die in staat stelt om de waarde van gouden voorwerpen, edelmetalen en edelstenen te bepalen. Wanneer een juwelierszaak een eigen atelier met goudsmid heeft, dan beschikt men tevens over een heel scala aan reparatie- en restauratiediensten.

Het dienstenpakket varieert van het solderen van kettingen, de vervanging van sluitingen, de aanpassing van ringmaten, het reinigen van sieraden, het maken van gravures tot het ontwerpen van nieuwe sieraden op bestelling.

Inkoop van oud goud en gouden sieraden

Bovendien kopen juweliers oud goud en sieraden in van verschillende aanbieders. Maar doorgaans smelten ze dat oud goud niet zelf om maar besteden die werkzaamheden uit aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in recycling van edelmetalen of smelterijen.

Activiteiten juwelier en goudsmid vaak gecombineerd

De juwelier handelt dus in horloges en sieraden van edelmetalen. Vaak echter worden beide activiteiten gecombineerd en zijn juweliers en goudsmeden (edelsmeden) op éénzelfde locatie terug te vinden. Het is waarschijnlijk die ontwikkeling die heeft geleid tot toenemend synoniem gebruik van deze twee woorden.

De online juwelier

In de afgelopen jaren was ook een explosieve groei waar te nemen van juwelierszaken die sieraden uitsluitend via het internet verhandelen omdat in sommige steden de huren voor winkelpanden schrikbarend hoog zijn. Een online juwelier daarentegen heeft genoeg aan een aantrekkelijk ogende webwinkel die goed gevonden wordt op het internet om zijn beroep als juwelier met succes uit te oefenen.

In de regel kan zo´n online-juwelier zijn producten als gevolg van lagere exploitatiekosten tegen gunstiger prijzen aanbieden. Maar let u bij aankoop in een online-juwelierszaak vooral op het keurmerk en ga ook op zoek naar ervaringen van andere kopers. En wie zich als leek wil oriënteren over de mogelijkheden om in goud te beleggen vindt zeer bruikbare aanbevelingen in de bijdragen goud kopen voor beginners en waarom goud kopen?.

In welke edelmetalen zijn juweliers gespecialiseerd?

Een juwelier werkt nagenoeg nooit met álle edelmetalen. De een is doorgaans gespecialiseerd in goud en platina, terwijl de ander het zwaartepunt van zijn activiteiten bijvoorbeeld richt op zilver.

Ook maakt men onderscheid tussen juweliers die uitsluitend in uurwerken (klokken en horloges) actief zijn, juweliers die zich alleen met sieraden bezighouden, en degenen die werkzaam zijn in beide gebieden.

Een vakman die perfect met álle deelgebieden bekend is, is zeer zeldzaam. Al tijdens de opleiding voor het beroep juwelier moet men die keuze maken. Er zijn in de praktijk echter ervaren en veelzijdig opgeleide juweliers die over voldoende kennis en ervaring op alle werkgebieden beschikken.

Hoge goudprijs trekt malafide handelaren aan

Let er altijd op of de juwelier of edelsmid in kwestie een gerenommeerde of bekende aanbieder is en welke tarieven hij vraagt voor zijn diensten. Te goedkope sieraden en in vergelijking met andere winkels uitzonderlijk goedkope verrichtingen, zijn niet noodzakelijkerwijs een goede aanbieding, maar kunnen wijzen op inferieure kwaliteit.

Een professionele juwelier die absoluut legaal opereert, kan het zich niet veroorloven de prijzen in zijn zaak onder het algemene prijsniveau te houden. Het gezegde "voor niets gaat de zon op" gaat nog altijd op in een tijd dat de goudprijs recordhoogten haalt en veel malafide goudhandelaren op snelle winst uit zijn.
Gerelateerde artikelen
Goud kopen en goud verkopen: hoge waarde en goudprijsGoud kopen en goud verkopen: hoge waarde en goudprijsWordt 2018 een interessant jaar voor goud? Kan de goudprijs in 2018 echt naar 4000 euro per troy ounce (31 gram) stijgen…
Goud en gouden sieraden verkopenGoud en gouden sieraden verkopenCash geld krijgen voor gouden sieraden in 2018 is eenvoudig, er is niets moeilijks aan en dat maakt goud interessant. Ma…
Goud kopen voor gevorderden en beginnersGoud kopen voor gevorderden en beginnersU wilt alles weten over goud kopen en verkopen voor beginners en gevorderden. Maar waar kunt u goud kopen, tegen welke w…
Zilver inkoop & verkoop  de zilverprijsZilver inkoop & verkoop de zilverprijsDe zilver inkoop en zilver verkoop doet goede zaken in 2018. Het oude zilver en de zilveren munten kunnen uit de kast wo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Juwelier, goudsmid of edelsmid"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 04-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!