InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vreemde valuta rekening openen

Vreemde valuta rekening openen

Vreemde valuta rekening openen Bij de meeste banken is het mogelijk om een vreemde valuta rekening te openen. Er zijn veel Nederlanders die daar behoefte aan hebben, omdat zij handel drijven met het buitenland. Een andere reden waarom iemand een vreemde valuta rekening zou willen openen is omdat hij of zij wil beleggen in buitenlandse valuta. De vreemde valuta rekening kan daar een goed middel voor zijn. Veel Nederlanders hebben behoefte aan een spaarrekening in een vreemde valuta. Dit betekent dat op u die rekening geen euro’s heeft staan, maar een buitenlandse vreemde valuta, zoals de Amerikaanse dollar of de Japanse yen. Deze rekening kunt u hebben naast uw normale spaarrekening, zodat u ook makkelijk geld heen en weer kan schuiven. Het is meestal alleen mogelijk om girale transacties te doen vanaf deze rekening. Het is niet mogelijk om direct contant geld op te nemen. Het feit dat beide rekeningen naast elkaar bestaan zorgt er ook voor dat er geen geld verloren gaat bij de aankoop of verkoop van vreemde valuta, omdat het geld allemaal binnen dezelfde bankaccount blijft.

Vreemde valuta rekening

Er kunnen meerdere reden zijn waarom iemand een rekening in buitenlandse valuta zou willen hebben. De meeste mensen die een rekening nemen in buitenlandse valuta zijn ondernemers of ZZP’ers. Dit doen ze vooral als ze zaken moeten doen met het buitenland en een risico willen uitsluiten. Wanneer iemand met het buitenland handel drijft, in dit geval wil dat zeggen buiten de Eurozone, moet iemand ook rekening houden met de wisselkoers van de munt van het betreffende land. Deze kan fluctueren, waardoor het bedrag dat betaald wordt opeens toch minder waard wordt, of juist meer. Als ondernemer is het fijn om te weten wat je krijgt, zodat je op die manier kan weten of de investering of verkoop van of in een product verstandig is.

Wisselkoers bij vreemde valuta rekening

Door vooraf tegen een koers die u op dat moment weet geld over te maken naar een valuta spaarrekening zorgt ervoor dat u niet voor verrassingen komt te staan. Andersom geldt hetzelfde voor aankopen. Als de wisselkoers ongunstig is op het moment dat u het geld binnenkrijgt kunt er voor kiezen om het geld nog even op de rekening te laten staan, en pas te wisselen wanneer de wisselkoers gunstig is.

Vreemde valuta rekening openen

Een valuta rekening kan ook worden gebruikt om mee te beleggen. Het is een relatief goedkope manier van beleggen omdat u verder geen transactiekosten maakt. Het is dus een stuk voordeliger dan beleggen op de beurs. Een voorbeeld: u stort geld op uw rekening waar het in Britse ponden op komt te staan. Vervolgens stijgt de koers van de Britse pond ten opzichte van de euro met vijf procent. Wanneer u uw geld dan weer opneemt is het vijf procent in waarde vermeerderd. Het kan natuurlijk ook andersom werken, namelijk dat uw geld in waarde afneemt. Maar dat is niet anders dan bij normaal beleggen.

Vreemde valuta rekening openen bij Nederlandse bank

Bij de meeste Nederlandse banken is het mogelijk om een vreemde valuta rekening af te sluiten. Het is mogelijk om deze rekening in een zeer groot aantal verschillende munten af te sluiten, zoals de Noorse kroon, de Tsjechische kroon, de Poolse Zloty, de Hongaarse forint, de Russische roebel, de Chinese Yuan, de Mexicaanse peso of bijvoorbeeld de Thaise baht. Bij sommige banken moet u kunnen aantonen dat u een ondernemer of ZZP’er bent. Ook is het goed te kijken naar de voorwaarden bij een bank, of zij bijvoorbeeld niet toch transactiekosten in rekening brengen, wanneer u geld overmaakt naar uw spaarrekening.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vreemde valuta rekening openen"

Reacties

Anouk, 26-03-2015 23:17 #4
Welke bank wil particulier een vv rekening openen voor mij? Ik weet al wel welke dat niet willen doen. Dan wordt het voor mij als kleine ondernemer een dure grap.

Met interesse wacht ik op antwoord

Dick, 17-11-2011 16:40 #3
Ook ik heb een soortgelijke vraag als de twee voorgaande reacties. Het artikel suggereert dat het openen van een vreemde valuta rekening bij de meeste banken mogelijk is maar ik heb er nog niet één in Nederland gevonden waar ik een rekening in Engelse Ponden kan openen en waar vanuit Engeland geld op kan worden gestort. Ik ben particulier, maar ontvang gelden uit Engeland voor verhuur van een vakantiewoning in het buitenland. Een tip waar ik terecht kan zou ik zeer op prijs stellen.

Henk, 07-11-2011 16:04 #2
Ik heb een soortgelijke vraag als van dhr/mevr C.A. Meijless. Waar kun je een vreemde valuta rekening openen zonder dat je perse ondernemer moet zijn? Ik hoor dat ook graag terug.

C. A. Meijles, 07-10-2011 14:45 #1
Ik wil graag - als particulier - een vreemde valuta rekening openen. Bij de banken die ik tot nu toe heb benaderd kan dat alleen als je ondernemer bent. Ik zou willen vragen welke bank(en) in Nederland deze mogelijkheid bieden aan niet-ondernemers? Ik hoor het graag.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!