InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld sparen in vreemde valuta

Geld sparen in vreemde valuta

Geld sparen in vreemde valuta Veel mensen willen geld sparen in een vreemde valuta. Het kan een aantrekkelijke manier zijn van beleggen of u in te dekken tegen risico's. Er zijn verschillende manieren waarop u kunt sparen in vreemde valuta. De eerste manier is door een vreemde valutarekening te openen bij een Nederlandse bank. De tweede mogelijkheid is een bankrekening te openen in het buitenland. De laatste mogelijkheid is te sparen via de rekening van een ander in het buitenland. Lees er alles over in dit artikel. Het kan erg aantrekkelijk zijn om geld te sparen in buitenlandse valuta. Het is tegelijkertijd een verkapte vorm van beleggen. Bij het sparen in buitenlandse valuta wordt er namelijk gespeculeerd op het feit dat buitenlandse munten in waarde vermeerderen ten opzichte van de euro. De buitenlandse valuta zou dan vervolgens meer geld opleveren in euro's wanneer deze weer terug wordt omgewisseld. Het is dus belangrijk om te kijken wanneer u kiest voor deze vorm van beleggen. De kans is namelijk ook aanwezig dat de euro in waarde vermeerderd ten opzichte van de buitenlandse valuta. Uw geld zou dan in euro's minder waard worden wanneer u het terug om wisselt.

Een bankrekening openen in het buitenland

Iemand die geld wil sparen in een buitenlandse valuta heeft daar verschillende mogelijkheden voor. Een manier is om een bankrekening te openen in het buitenland. Het is voor Nederlanders mogelijk om bij elk ander land in de Europese Unie een bankrekening te openen. In het kader van de Europese Unie is er de afgelopen veel regelgeving aangenomen waardoor het financiële verkeer tussen de landen onderling beter op elkaar afgestemd is. Vaak is het tonen van een paspoort en een bewijs van de plek waar u woont genoeg. U kunt ook een bankrekening in een land buiten Europa openen. Dit is vaak wel ingewikkelder. De eisen verschillen per land, maar vaak moet u woonachtig zijn in het land zelf of daar grote zakelijke belangen hebben.

Een vreemde valutarekening openen

Bij sommige banken is het ook mogelijk om een rekening in een vreemde valuta aan te vragen. U spaart dan bijvoorbeeld uw geld in dollars. Dit is mogelijk bij bijvoorbeeld banken als de Rabobank, ING Bank en de ABN-Amro. Meestal is dit alleen mogelijk voor ondernemers die ook moeten aantonen dat zij veel transacties doen met betrekking tot buitenlandse valuta. Het is mogelijk om een rekening te openen in de meeste grote valuta, zoals de Amerikaanse dollar, de Japanse Yen, de Zwitserse Franc, de Noorse Kroon en de Zuid-Afrikaanse Rand. Het is meestal niet mogelijk direct geld te storten op deze rekening of er geld van op te nemen. Dit moet altijd via uw rekening in euro's. Als u een zakenman bent kunt u op deze manier wel inspelen op snelle koersverschuivingen. Ook kunt u zich juist indekken tegen het risico van koersverschuivingen. Dit is bijvoorbeeld handig voor handelaren die zich willen indekken tegen het risico dat zij goedkoop iets kopen in het buitenland, maar er vervolgens toch geld op toe moeten leggen vanwege koersverschuivingen in de tussentijd. De bank brengt meestal wel transactiekosten in rekening. U doet er dus goed aan grotere bedragen vooral in een keer over te maken. Anders betaald u telkens opnieuw de transactiekosten. Ook brengen banken meestal beheerskosten in rekening.

Geld sparen op een buitenlandse rekening

Een laatste mogelijkheid die u heeft wanneer u geld wil sparen in een vreemde valuta is door dat te doen via een rekening van een buitenlandse vriend of familielid. Dit is vooral aantrekkelijk als de rente in een ander land veel hoger is. U kunt het geld dan naar deze persoon overmaken en vervolgens de extra rente vangen. Zorg wel dat u in dit geval goede, duidelijke afspraken maakt wanneer u het geld terugkrijgt. Ook moet u zeker weten dat u de persoon in kwestie kunt vertrouwen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld sparen in vreemde valuta"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!