InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vreemde valuta

Beleggen in vreemde valuta

Beleggen in vreemde valuta Er zijn steeds meer mensen die gaan beleggen in een vreemde valuta. Door het kopen en verkopen van dollars, yens, franken, kronen en ponden kan er goed geld worden verdiend. Tegelijkertijd zijn er ook risico's aan verbonden. Wanneer u snel geld wilt verdienen kunt u turbo's kopen. Een andere mogelijkheid is het openen van een vreemde valutarekening. Dit kan onder andere bij de ING Bank, de ABN-Amro, de Rabobank, de SNS-bank en Aegon. Er is de afgelopen jaren steeds meer aandacht voor het beleggen in vreemde valuta. Er zijn daar verschillende redenen voor. De eerste reden is dat veel beleggers hun vertrouwen in aandelen hebben verloren. Als gevolg van de Kredietcrisis en later de Eurocrisis gingen de aandelenkoersen hard onderuit en verloren veel beleggers hun geld. Een tweede reden voor de nieuwe belangstelling is dat er de afgelopen jaren veel schommelingen hebben plaats gevonden op de valutamarkt. Veel beweging betekent ook veel kansen voor mensen om geld te verdienen. Tegelijkertijd neemt het risico op een verlies ook toe. Daarom is het aan te raden om voorzichtig te zijn met het beleggen in vreemde valuta. Begin er alleen aan wanneer u kennis van zaken heeft.

Beleggen in vreemde valuta

De afkorting die doorgaans wordt gebruikt voor het beleggen in vreemde valuta is Forex. Dit staat voor Foreign Exchange. De meeste mensen die beleggen in vreemde valuta doen dat in een aantal munten. Dat zijn de Amerikaanse dollar, de euro, de Zwitserse frank, de Japanse yen, de Britse pond en de Australische dollar. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om te beleggen in andere munten, zoals de Noorse kroon, de Canadese dollar, de Turkse lira of de Zuid-Afrikaanse rand. Meestal moet u een beleggersrekening hebben om te kunnen handelen in deze valuta. Houdt er wel rekening dat u transactiekosten moet betalen. Het is verstandig om te ontwikkelingen van bepaalde economieën in de gaten te houden wanneer u een lange-termijnbelegger bent. Wanneer de export van een bepaald land toe neemt, dan betekent het doorgaans dat ook de vraag naar de munt toeneemt. Deze zal dan in waarde stijgen.

Beleggen in turbo's

Mensen die snel veel geld willen verdienen kunnen gebruik maken van turbo's. Er zijn daar echter ook grote risico's aan verbonden. Bij een turbo betekent het eigenlijk dat u zelf een euro inlegt en dat de bank de rest van het geld bij legt. Als voorbeeld: u legt zelf tien euro in en de bank legt tien euro bij. Het betekent dat iedere keer tien cent verdient waarna een bepaalde munt die u gekocht heeft een cent meer waard wordt. Deze constructie wordt ook wel de hefboomconstructie genoemd. Het risico is echter aan deze manier van beleggen dat u ook opdraait voor het verlies. Als een bepaalde munt meer geld waard wordt, dan bent u dit bedrag aan de bank verschuldigd.

Vreemde valutarekening openen om te beleggen

Een andere manier van beleggen in vreemde valuta is door een vreemde valutarekening te openen bij een bank. Dit is bij de meeste banken mogelijk. Soms moet u wel kunnen aantonen dat u een ondernemer bent en handel drijft met een bepaald land. U kunt doorgaans een vreemde valutarekening openen bij de ING Bank, de ABN-Amro, de SNS Bank, Aegon en de Rabobank. U kunt bijvoorbeeld een rekening openen in Zwitserse franken of Amerikaanse dollars. Vervolgens kunt u vanaf uw betaalrekening geld overmaken naar de vreemde valutarekening. U kunt uw geld dan weer terugzetten als een bepaalde munt meer waard wordt. Houdt er wel rekening mee dat banken iedere keer transactiekosten in rekening brengen. Dat doen zij doorgaans om te voorkomen dat mensen de rekening gebruiken als beleggersrekening.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in vreemde valuta"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!