Winkel failliet, wat zijn uw rechten?
Op het moment dat een winkel failliet is verklaard, hebt u niet meer de mogelijkheid om uw spullen of uw geld terug te halen. Vanaf dat moment moet u de zaken regelen met de curator.
Een winkelier die failliet gaat laat veel klanten achter die een product hebben waarmee ze niet terug kunnen naar de winkelier. Goederen die ter reparatie zijn aangeboden, moet u via de curator proberen terug te vorderen. Dit zal vaak geen probleem zijn, u moet echter wel kunnen aantonen dat het uw eigendom is. Bij een aanbetaling voor een nog te leveren product, ligt de situatie complexer. Uw aanbetaling komt in het faillissement terecht en u wordt hierdoor één van de schuldeisers.
In hoeverre u het geld terug krijgt, is nu afhankelijk geworden van de volgorde van betaling van de schuldeisers. Het zal een lastige kwestie worden, want er zijn meestal wel schuldeisers die voorrang hebben om hun vorderingen in te dienen. In deze positie zit bijvoorbeeld de
Belastingdienst.
Wat is de taak van de curator?
De curator gaat de financiële positie bepalen en zorgen voor de financiële afwikkeling van het faillissement. Daarnaast maakt hij of zij inzichtelijk wie de schuldeisers zijn en hoeveel vorderingen iedereen heeft uitstaan. Ook de volgorde van terugbetaling gaat vastgesteld worden. Schuldeisers die laag in de rangorde staan hebben een kleinere kans dat ze hun vordering ook werkelijk uitbetaald krijgen.
Hoe zit het met de garantie op de aangekochte producten?
In de meeste gevallen kunt u hiervoor terecht bij de fabrikant van het product. Dit geldt echter uitsluitend gedurende de periode van de garantie. U zult wel zelf de zaken moeten regelen met de fabrikant. De curator gaat verder geen service verlenen.
Koopovereenkomsten zijn door faillissement niet ontbonden
Op het moment dat de winkelier waar u zaken mee hebt gedaan failliet gaat, betekent dit niet automatisch dat de koop ontbonden is. U kunt gewoon nog gehouden worden aan de koop door de curator. Bij twijfel kunt u het beste contact opnemen met de
curator.
Aanbetaling zo laag mogelijk houden
U doet er als consument verstandig aan om het bedrag van de aanbetaling zo laag mogelijk te houden. Bij de koop kunt u onderhandelen met de verkoper over de hoogte van de aanbetaling. In veel gevallen zullen ze standaard percentages van de aankoopsom hanteren, maar u kunt altijd proberen om het bedrag nog te verlagen.
Brancheorganisatie
In sommige gevallen kunt u aanspraak maken op een garantieregeling vanuit de brancheorganisatie. Helaas bieden dergelijke regelingen in veel gevallen geen uitkomst.
Een uitstaande vordering in een faillissement
Het afwikkelen van een faillissement neemt een lange periode in beslag. Verwacht dus niet dat u uw vordering op korte termijn terug gaat ontvangen. Het is zelfs mogelijk dat u slechts een deel van de vordering terug gaat ontvangen. In een uiterste geval krijgt u zelfs helemaal niets terug.
Biedt het aankopen bij een winkelketen extra zekerheid?
Nee, een groot concern loopt ook grote financiele risico’s. De grote winkelketens kunnen ook gewoon omvallen. De kleine winkeliers kunnen financieel gezonder zijn dan de grote in heel Nederland opererende winkelbedrijven. Dit hebben wij gezien met het omvallen van de electronica-concerns Megapool en It’s.